ازدواج ایرانیان مقیم خارج از کشور تابع کدام قانون است؟

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۱ تیر ۱۳۹۵


ازدواج ایرانیان مقیم خارج از کشور تابع کدام قانون است؟

ازدواج ایرانیان مقیم خارج از کشور تابع کدام قانون است؟

%d8%a7%d8%b2%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%ac-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%85%d9%82%db%8c%d9%85-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1-%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d8%b9

ایرانیان مقیم خارج از کشور، از حیث نکاح، تابع قانون ایران هستند. یعنی از جهت اصل ازدواج باید قانون کشور جمهوری اسلامی ایران را رعایت نمایند. اما از جهت تشریفات تنظیم سند ازدواج، تابع کشور محل تنظیم سند می‌باشند. برای مثال؛ اگر پسر و دختر ایرانی در ایتالیا قصد ازدواج دارند باید مقررات مربوط به ازدواج را که در قانون مدنی ایران آمده است رعایت کنند فرضاً اگر دختر باکره باشد اجازه پدر او باید وجود داشته باشد یا برای ازدواج شرط است که حتماً طرفین به سن بلوغ رسیده باشند. اما این که سند چگونه تنظیم شود تابع کشوری است که ازدواج آنان در آنجا به ثبت می‌رسد.
آیا دو نفر ایرانی که در خارج قصد ازدواج با هم را دارند حتماً باید نزد مأمورین کنسولی یا نمایندگان سیاسی در سفارت جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند؟
ایرانیان مقیم خارج از کشور برای وقوع ازدواج یا ثبت آن می‌توانند نزد مامورین کنسولگری ایران حاضر شوند اما از نظر قانونی چنین الزامی ندارند.
اگر یکی از زن یا مرد ایرانی و دیگری خارجی باشد؛ مثلاً اگر زن، ایرانی باشد و مرد، ایتالیایی باشد؛ باز هم کنسولگری ایران در ایتالیا صلاحیت برای انعقاد عقد برای ثبت ازدواج را داراست؟
خیر، کنسولگری ایران هنگامی اجازه این کار را دارد که هر دو طرف ازدواج، ایرانی باشند.
درصورتی‌که یک زن ایرانی بخواهد با یک غیرایرانی ازدواج کند؛ آیا موانعی برای ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی وجود دارد؟
1- در صورتی که مرد خارجی غیرمسلمان باشد زن مسلمان ایرانی نمی‌تواند با او ازدواج کند. همان‌طور که می‌دانیم در قانون ما ازدواج زن مسلمان با غیرمسلمان ممنوع است.
2- درصورتی‌که مرد غیرمسلمان، ایرانی باشد باز هم زن ایرانی مسلمان نمی‌تواند با او ازدواج کند. چون ازدواج زن مسلمان با غیرمسلمان (خواه مرد ایرانی باشد یا خارجی) ممنوع شناخته شده است.
3- درصورتی‌که مرد خارجی مسلمان باشد، ازدواج زن ایرانی با او موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران است.
4- حتی اگر زن ایرانی از اقلیتهای دینی (غیرمسلمان) باشد باز هم باید برای ازدواج خود با مرد خارجی از دولت اجازه مخصوص را اخذ نماید.
آیا مرد مسلمان ایرانی می‌تواند با زن غیرمسلمان خارجی ازدواج کند؟
بله؛ در این خصوص منعی وجود ندارد. البته دولت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند ازدواج بعضی از مستخدمین و مامورین رسمی و محصلین دولتی (مانند کارمندان وزارت امور خارجه) را با زنی که تبعه خارجه است موکول به اجازه مخصوص کند.
درصورتی‌که زن ایرانی با یک مرد خارجی و غیرمسلمان در خارج از کشور ازدواج کند، یا با یک مرد خارجی و مسلمان بدون اجازه دولت ازدواج کند، آیا طبق قانون ایران ازدواج آنان واجد اثر حقوقی است؟
همان‌طورکه در پاسخ سوالات قبلی گفتیم به‌طور‌کلی ازدواج زن مسلمان ایرانی با غیرمسلمان (حتی اگر مرد ایرانی هم باشد) باطل است و اثر حقوقی بر چنین ازدواجی بار نیست. درصورتی‌که مرد خارجی مسلمان باشد، چون اجازه مخصوص از طرف دولت ایران برای چنین ازدواجی لازم بوده است باز هم اثری بر این ازدواج مترتب نیست. هرچند از نظر شرعی ازدواج صحیح باشد. بدین لحاظ چنانچه سند ازدواج در خارج از کشور تنظیم شده باشد؛ در ایران به رسمیت شناخته نخواهد شد و قابلیت اجرایی ندارد. برای مثال طبق سند ازدواج مزبور، فرزندان حاصل از این ازدواج نیز به عنوان وارث شناخته نمی‌شوند.
ازدواج ایرانیان غیرشیعه با اتباع بیگانه:
ایرانیان غیرشیعه یعنی اهل تسنن و سایر ادیان اهل کتاب مثل یهودی؛ مسیحی؛ زرتشتی؛ از حیث ازدواج و سایر احوال شخصیه تابع قواعد و عادات مذهب خود می‌باشند و هرگاه در داخل کشور یا خارج از کشور موضوع مربوط به احوال شخصیه آنان مطرح می‌گردد. چون آنها تابع مقررات مذهب خودشان هستند؛ لذا احکام خاص مذهب آنها جاری خواهد شد.
البته یادآوری دو نکته (با توجه به آنچه در بالا گفته شد) ضروری است:
1- هرچند اقلیتهای دینی از حیث ازدواج تابع مقررات دینی خود هستند، با این وجود یک زن ایرانی (غیرمسلمان) چه در داخل کشور ایران اقدام به ازدواج کند، چه بخواهد در خارج با یک مرد خارجی هرچند مسلمان هم باشد، ازدواج کند؛ باید اجازه مخصوص از دولت جمهوری اسلامی ایران کسب نماید. این، یک حکم قانونی است.
2- مرد غیرمسلمان ایرانی اگرچه برابر قانون مجاز است، طبق آیین مذهبی خود ازدواج کند و محدودیتی ندارد؛ با این حال چنانچه وی از مستخدمین یا مامورین رسمی یا محصلین دولتی باشد (مثلاً کارمند وزارت امور خارجه باشد) برای ازدواج خود با یک زن غیرایرانی باید اجازه مخصوص از دولت کسب نماید. منبع: پایگاه آموزشی مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *