ارجاع پنج گزارش از حقوقهای نجومی به دادسرای تهران

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۰ آبان ۱۳۹۵


ارجاع پنج گزارش از حقوقهای نجومی به دادسرای تهران

جعفری دولتآبادی خبر داد

ارجاع پنج گزارش از حقوقهای نجومی به دادسرای تهران

 Basic RGB

دادستان تهران از ارجاع گزارش مربوط به واگذاری املاک شهرداری و حقوقهای نجومی به دادسرای تهران خبر داد و گفت: بازداشت یاشار سلطانی ارتباطی به پرونده واگذاری املاک شهرداری ندارد.

عباس جعفری دولت‌آبادی در نشستی با موضوع جرایم مرتبط با مواد مخدر و روان‌گردان، اظهار کرد: طی یکی دو ماه اخیر چندین پرونده فساد مهم اقتصادی در دادسرای تهران مفتوح شد که بازتاب رسانه‌ای آن بعضاً منطبق با واقعیت نیست؛ درواقع پرونده اول موسوم به واگذاری املاک شهرداری در 13 شهریور امسال با دستور رئیس‌ قوه قضاییه خطاب به دادستان کل مفتوح شد و گزارش دادستانی کل نیز طی دو روز گذشته توسط رئیس قوه قضاییه جهت رسیدگی به دادسرای تهران ارجاع شد. وی با اظهار به اینکه همواره تأکید کرده‌ایم که سیاست قوه قضاییه و اولویت دادسرای تهران رسیدگی به جرایم اقتصادی و مبارزه با فسادهای کلان است، این پرونده را مصداقی از این نوع پرونده‌ها خواند و رویکرد دادستانی را رسیدگی به پرونده‌های مهم بدون توجه به گرایشهای سیاسی متهمان اعلام کرد و گفت: دادستانی تهران با هیچ‌کس عقد اخوت نبسته و در حدود مقررات، تحقیقات انجام خواهد شد. دادستان تهران چهار محور موجود در دستور رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی به پرونده املاک شهرداری را شامل سرعت در رسیدگی، نظارت شخص دادستان بر امر تحقیقات، انجام تحقیقات جامع و کامل و ارائه نتیجه نهایی به رئیس قوه قضاییه و مردم اعلام کرد. وی از ارجاع این پرونده به یکی از شعب دادسرای کارکنان دولت خبر داد و افزود: نتایج تحقیقات به اطلاع عموم خواهد رسید. جعفری دولت‌آبادی با خاطرنشان کردن این نکته که در حال حاضر نمی‌توانیم در خصوص پرونده املاک شهرداری اظهارنظر کنیم، علت را کثرت و تنوع مدارک، ضمایم و موضوعات مندرج در گزارش دانست و اعلام کرد: پس از پیشرفت تحقیقات، اعلام نظر خواهد شد. دادستان تهران همچنین با اشاره به سه واکنش رسانه‌ای به اظهارنظر دادستان کل کشور در خصوص این موضوع تأکید کرد: عده‌ای گفتند با این اظهارنظر دادستان کل، کار تمام شد و متهمان مرتبط با پرونده تبرئه شدند. چنین نتیجه‌ای غلط و اشتباه است؛ زیرا تا رسیدگی انجام نشود، اعلام نتیجه ناصواب است. وی بازتاب دیگری که جرم را صد درصد ارتکاب یافته می‌دانست را نیز مبنی بر اشتباه خواند و در تبیین نظر سوم مبنی بر اینکه آن‌قدر تحقیقات و رسیدگی را طول می‌دهند که از یادها برود، افزود: تصریح رئیس قوه قضاییه و قید تسریع در رسیدگی، این پیش‌داوری را رد می‌کند. دادستان تهران از مطبوعات و رسانه‌ها خواست پیش‌داوری جانب‌دارانه انجام ندهند و اجازه دهند دادستانی تحقیقات را پیش ببرد و از همه افراد مرتبط با پرونده تحقیق کند.

دادستان تهران با تأکید مجدد بر اینکه اتهام یاشار سلطانی مجزا از پرونده شهرداری است و بازداشت وی ربطی به منع مبارزه با فساد ندارد، بازداشت وی را ناشی از ممنوعیت رسانه‌ها، مطبوعات و حتی صداوسیما در انتشار مذاکرات غیرعلنی مجلس شورای اسلامی، تحقیقات مقدماتی مراجع قضایی و مذاکرات و جریان غیرعلنی محاکم دانست و گفت: اینکه متهم می‌گوید نمی‌دانسته انتشار این نامه جرم است پذیرفته نیست؛ زیرا جهل به قانون رافع مسؤولیت کیفری نیست و ادعای آقای حکیمی پور مبنی بر اینکه نامه سازمان بازرسی مهر محرمانه نداشته نیز قابل‌پذیرش نیست؛ زیرا مطابق بند 6 ماده 6 قانون مطبوعات، تحقیقات مراشجع قضایی محرمانه است. وی گفت: از اقدام رسانه‌ها و مردم استقبال می‌کنیم که اطلاعات خود را در اختیار مراجع قضایی قرار دهند. پرونده دیگری که دادستان تهران به آن پرداخت، موسوم به حقوقهای نجومی بود. جعفری دولت‌آبادی با اعلام اینکه موضوع اخیر چندین ماه است که افکار عمومی را مشوش کرده، از اعلام نتیجه برخی دستگاههای اجرایی مبنی بر اینکه تخلف و جرمی احراز نشده، انتقاد کرد و در تبیین نتایج بررسی دستگاههای مختلف، گفت: عده‌ای معتقدند فیشهای حقوقی مستند به قانون بوده و لذا پرداختها جرم نیست؛ اما استنباط دیگری نیز وجود دارد مبنی بر این‌که در یک نظام اسلامی کسی حق دریافت دستمزدی بیش از استحقاق را ندارد. این دو استنباط در سطوح مختلف نظام موردبحث قرارگرفته است. فهرستهای زیادی از سوی سازمانها ارائه و در مجلس شورای اسلامی نیز گزارش داده شد. همچنین در ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی موضوع موردبحث قرار گرفت و این دو نگرش کماکان وجود دارد.

  هیچکس مصونیت ندارد

وی با اعلام این خبر که رئیس سازمان بازرسی کل کشور، گزارش مربوط به حقوقهای نجومی را به رئیس قوه قضاییه ارائه داد، افزود: این گزارش جهت رسیدگی به از سوی رئیس قوه قضاییه به دادستانی تهران ارجاع شده و دادسرای تهران بر اساس این ارجاع، طی مکاتباتی با دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و ضابطان رسمی، از آنها خواسته است، هرگونه گزارشی در خصوص دریافت حقوقهای غیرقانونی دارند، به دادستانی ارسال کنند که تاکنون پنج گزارش شامل چهار مصداق از بانکها و یک گزارش در مورد مدیر یکی از سازمانها ارسال‌شده است و دادستانی به دستگاههای مربوطه یک ماه فرصت داده است که گزارشهای موجود را ارسال کنند.

وی استرداد وجوهی که به‌ناحق دریافت شده است به بیت‌المال را موجب این باور در مردم دانست که در این نظام هیچ‌کس مصونیت از تعقیب نخواهد داشت، افزود: این پرونده آزمونی بزرگ برای دستگاه قضایی است.

  آخرین وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان

دادستان تهران به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان نیز پرداخت و با اعلام اینکه اخیراً برخی افراد حامی دولت طی مصاحبه‌هایی توجیه کرده‌اند، اقدامات مذکور توسط متهمان این پرونده، مربوط به دولت سابق است، اظهار کرد: بارها گفته‌ام فساد گذشته و حال ندارد و دولت باید پیشگام مبارزه با فساد باشد؛ حتی اگر مربوط به دولت قبل باشد. جعفری‌ دولت‌آبادی با انتقاد از انتصاب برخی افراد مسأله دار در مناصب مهم، افزود: به آقای فانی، وزیر وقت آموزش‌وپرورش گفتم که مدیر قبلی را بردارید، اما با تأخیر و در آخرین روز وزارت اقدام کرد.

وی در خصوص میزان وجوه با رد اخبار رسانه‌ها که رقمهای متفاوتی را اعلام کرده‌اند، گفت: عده‌ای می‌گویند 8 هزار میلیارد اختلاس شده است با بررسی مشخص شد این مبلغ معوقات بانکی و تسهیلات بلا وصول و سررسید صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه است.

وی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات توسط مسؤولان صندوق با ارتکاب جرایمی ازجمله رشاء و ارتشای به‌عمل ‌آمده و حال موجب نگرانی اقشار شریف آموزش‌وپرورش را فراهم کرده است، افزود: تأکید می‌شود پرونده به‌خوبی در حال رصد دادستانی و وزارت اطلاعات است و پیش از رسانه‌ای شدن پرونده، تحقیقات در حال انجام بوده و متهمان از دو ماه پیش بازداشت بوده‌اند؛ در این پرونده شش نفر بازداشت‌شده‌اند. جعفری دولت‌آبادی به پرونده فوت مرحوم کیارستمی پرداخت و ضمن اعلام شکایت اولیای دم در دادسرای جرایم پزشکی اظهار کرد: پرونده به یکی از بازپرسان جرایم پزشکی ارجاع شده و در صورت حصول نتیجه به عموم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *