ارتقای اختیارات دانشگاهها در پذیرش دانشجوی دکتری

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
جمعه - ۱۶ مهر ۱۳۹۵


ارتقای اختیارات دانشگاهها در پذیرش دانشجوی دکتری

در جلسه معاونین آموزشی دانشگاههای منطقه یک عنوان شد

ارتقای اختیارات دانشگاهها در پذیرش دانشجوی دکتری

تاکید بر ارتقای سطح اختیارات دانشگاهها در پذیرش دانشجوی دکتری از موضوعات مهمی بود که در جلسه معاونین آموزشی دانشگاههای منطقه یک مطرح شد.

دکتر سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران و دبیر جلسه معاونین آموزشی دانشگاههای منطقه یک بابیان اینکه تاکید بر ارتقای سطح اختیارات دانشگاهها در پذیرش دانشجوی دکتری از موضوعات مطرح‌شده دراین جلسه بود، اظهار کرد: این جلسات هرچند وقت یک‌بار با حضور معاونین آموزشی دانشگاههای مناطق برگزار می‌شود و عمدتاً مباحث مربوط به دانشگاهها موردبررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سال گذشته برگزاری آزمون دکتری طبق هماهنگیهای لازم با اختیارات کامل بر عهده دانشگاهها گذاشته‌شده بود و دراین جلسه گزارشی از روند برگزاری آزمون دکتری توسط معاونین آموزشی ارائه شد که حاکی از رضایت همکاران در برگزاری این آزمون بود.

دکتر حسینی با اشاره به اینکه هرسال درصدی اعتراض به روند آزمون وجود دارد، گفت: سال جاری میزان اعتراض به آزمونهای برگزارشده در سطح دانشگاههای منطقه یک که بیشترین پذیرش دانشجوی دکتری رادارند، کمتر بوده و این از نکات قابل‌توجه سخنان همکاران حاضر در جلسه بود.

وی اضافه کرد: معاونان آموزشی دانشگاههای سطح یک کشور حاضر دراین جلسه از مقامات وزارت علوم، اصلاح مصوبه مجلس در آیین‌نامه جدید دوره دکتری که مبنی بر اختصاص دادن ۵۰ درصد پذیرش دوره دکتری به آزمون متمرکز است را خواستار شدند زیرا در سال گذشته این آزمونها توسط دانشگاهها با اختیارات کامل برگزار می‌شد و آزمونهای موفقی هم بود؛ بنابراین حرکت پذیرش این دوره‌ها به سمت آزمون متمرکز اقدام منطقی نیست و این معاونان خواستار پیگیری اصلاح مصوبه مجلس از مقامات وزارت علوم شدند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در ادامه خاطرنشان کرد: دراین جلسه موضوعاتی از قبیل ساماندهی ظرفیت اختیارات دانشگاهها در آزمون دوره دکترای ۹۶ در جهت ارتقای کیفیت این دوره‌ها و در جهت حل مسائل پیچیده جامعه، بهینه‌سازی کردن آزمون دکترای ۹۶ توسط سازمان سنجش با استفاده از توان همه‌جانبه دانشگاهها مورد تأیید و پذیرش دانشجویان پژوهش محور به شیوه‌ای که درگذشته پذیرش می‌شدند موردانتقاد قرار گرفت و اصلاح این شیوه در پذیرش دانشجویان به تأیید همگان رسید.

دکتر حسینی همچنین از ضرورت هماهنگی بیشتر سازمان سنجش با دانشگاههای کشور سخن گفت و افزود: معاونین آموزشی ایراداتی به برخی از تصمیمات سازمان سنجش داشتند و همراهی بیشتر سازمان سنجش در تصمیمات با دانشگاههای منطقه یک را خواستار شدند.

به گفته وی، جلوگیری از رشد و پذیرش بی‌رویه دانشجو خصوصاً در دانشگاههای آزاد به‌عنوان موضوع مورد اعتراض همه معاونین حاضر در جلسه قرار گرفت و نگرانیهای معاونین آموزشی در خصوص بی‌اعتباری آموزش عالی کشور و بی‌اعتباری مدرک خصوصاً مدرک دکتری با پذیرشهای بی‌رویه که در دانشگاه آزاد انجام می‌شود، مطرح شد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران یادآور شد: اتفاقات اخیر دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان دانشگاه سطح یک کشور نشان می‌دهد که دانشگاههای صنعتی ما از حداقل زیرساختها و امکانات برخوردارند و متأسفانه مقامات عالی کشور به اعتبارات دانشگاهها خصوصاً دانشگاههای بزرگ کشور که بار اصلی کیفیت آموزش عالی را به دوش می‌کشند، بی‌توجه هستند که این موضوع نیز مورد تأیید معاونین حاضر در جلسه نیز بود.

وی در ادامه از منطقه بندی وزارت علوم در رابطه با دانشگاهها سخن گفت و افزود: وزارت علوم، دانشگاه را بر اساس مناطق مختلف دسته‌بندی کرده است که دانشگاههای دولتی استان تهران به‌عنوان دانشگاههای منطقه یک آموزش عالی کشور هستند. حدود ۱۲ دانشگاه دولتی کشور دراین استان حضور دارند و ازنظر ترکیب جمعیت هیأت علمی و دانشجویی جزو بزرگ‌ترین منطقه آموزش عالی کشور محسوب می‌شود.

دکتر حسینی اضافه کرد: در منطقه یک، ۲۶ درصد از اعضای هیأت علمی حضور دارند و تقریباً ۵۰ درصد اعضای هیأت علمی که مرتبه استادی و بیش از ۴۰ درصد اعضای هیأت علمی نیز که مرتبه دانشیاری دارند، دراین منطقه مشغول تدریس هستند. همچنین حدود ۱۴ درصد جمعیت دانشجویان مرتبط در حوزه وزارت علوم در منطقه یک مشغول تحصیل هستند که بیش از ۲۵۰ هزاردانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی دراین دانشگاهها حضور دارند که حدود ۷۵ درصد این جمعیت در حوزه علوم انسانی و فنی مهندسی و ۲۵ درصد دانشجویان نیز در سایر حوزه‌ها فعالیت دارند.

منبع: ایسنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *