ادغام بانکها بوی ورشکستگی می‌دهد؟


دسته: حقوق بانکی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۶ مرداد ۱۳۹۵


ادغام بانکها بوی ورشکستگی می‌دهد؟


ادغام بانکها بوی ورشکستگی می‌دهد؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر ادغام بانکها به منظور افزایش سرمایه و منابع بانکی انجام شود خوب است اما اگر به دلیل ورشکستگی برخی بانکها باشد اصلا به صلاح کشور نخواهد بود.
چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی از بازنگری ساختار مالی کشور خبر داد و اظهار داشت:
بانک مرکزی مطالعات کارشناسی خود را برای چگونگی ادغام و اصلاح ساختار بانکها در دستور کار قرار داده است.
اما موضوعی که مد نظر قرار می‌گیرد این است که آیا این حرکت از سوی بانک مرکزی یک حرکت سازنده است یا این اقدام به دلیل ورشکستگی برخی بانکها و پوسیده شدن بدنه آنها انجام خواهد شد؟
گرچه برخی کارشناسان معتقدند تصمیم دولت برای ادغام بانکها یک زنگ خطر به شمار می‌رود.
در این رابطه سید کمیل طیبی کارشناس اقتصادی اظهار کرد:
در برخی مواقع یکپارچگی مالی می‌تواند در سیستم اقتصادی دولت موثر باشد؛ اگر ادغام با یک واحد بزرگ مالی که دارای کفایت سرمایه است صورت گیرد قدرت مانور سیستم بانکی هم بالا می‌رود و از آن طرف صنایع را تامین مالی می‌کند و در مقابل بحرانهای مالی بانکی مقاومت خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه این اقدام ، ریسک  فقدان مدیریتی را به همراه دارد گفت:یک واحد بزرگ باید دارای مدیریت قوی باشد و امروزه فعالیتهای اقتصادی در قالب بنگاههای کوچک و متوسط انجام می‌گیرد آن هم به این دلیل آن که قدرت رقابت بالا رود و مدیریت بهتری شکل گیرد.
طیبی خاطر نشان کرد: اگر ادغام بانکها به منظور افزایش سرمایه, منابع بانکی و قدرت مانور انجام شود خوب است اما باید این موضوع را در نظر گرفت که ریسک ادغام می‌تواند ناکارآمدی مدیریتی را به وجود آورد اگر این ناکارامدی تعدیل شود در مجموع می‌تواند به مشکلات مالی هم کمک کند.
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد:
از طرف دیگر تصمیم دولت برای ادغام بانکها اگر به دلیل ورشکستگی باشد و این اقدام را یک راه نجاتی بیند اصلا به صلاح  نیست و تنها یک سرپوشی بر ضعفهای سیستم بانکی به حساب می‌آید زیرا بانکها به دلیل تنگناهای مالی و ضعف مدیریتی و نظام اجرایی دچار این مشکل شدند اگر بخواهیم از طریق ادغام آنها را نجات دهیم در آینده باز هم دچار این مشکل خواهیم شد.
طیبی در پایان یادآور شد:
معمولا ادغامهایی که در بازارهای مالی شکل می‌گیرد به منظور افزایش کیفیت و ارتقای کار است ممکن است برخی از زیر مجموعه‌ها به خوبی کار کرده باشند اما برای اینکه بهتر کار کنند ادغام می‌کنند.
در مواقعی به صلاح است برخی از بانکها به دلیل مشکلات مالی و اعلام ورشکستگی از سیستم بانکی کشور خارج شوند این موضوع به عاملهای مختلفی بستگی دارد حتی ممکن است یک رویکرد سیاسی به  دنبال این موضوع باشد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *