اختصاص 100 میلیارد تومان در بودجه 96 برای کمک به آزادی زندانیان

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵


اختصاص 100 میلیارد تومان در بودجه 96 برای کمک به آزادی زندانیان

مدیرعامل ستاد دیه کشور خبر داد:

اختصاص 100 میلیارد تومان در بودجه 96 برای کمک به آزادی زندانیان

زندان

مدیرعامل ستاد دیه کشور، گفت: با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبلع یک هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات قرضالحسنه بانکها بهمنظور آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در اختیار ستاد دیه قرارگرفت.

سید اسدالله جولایی اظهار کرد: در راستای اجرای ماده 77 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مبلغ یک هزار میلیارد ریال از منابع قرض‌الحسنه بانکها، در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند، قرار گرفت.

مدیرعامل ستاد دیه کشور در تشریح مبلغ ریالی این اعتبار در مقایسه با سال‌ گذشته، گفت: طبق قانون بودجه سال 95 به‌منظور پرداخت تسهیلات به زندانیان محکومیتهای غیر عمد و غیرکلاهبرداری مبلغی معادل 200 میلیارد تومان در اختیار این ستاد قرار گرفت تا با نظارت وزارت دادگستری نسبت به ارائه آنها به مددجویان حایز صلاحیت پرداخت شود که این مهم طی بخشنامه‌ای در تاریخ اول تیرماه سال جاری از سوی بانک مرکزی نیز به هر یک از بانکهای عامل ابلاغ شد تا با تخصیص مبلغ پانصد میلیارد ریالی به هر یک از بانکهای عامل ملت، رفاه، تجارت و صادرات، یک زندانی غیر عمد به‌محض تصدیق ناتوان آن از سوی ستاد دیه حتی یک روز بیشتر در زندان باقی نماند.

وی افزود: اما باوجود این عدم همکاری برخی شعب و نقض مفاد مندرج در آیین‌نامه ماده 77 قانون الحاق تنها بخش کوچکی از این اعتبار به صاحبان آنها پرداخت‌شده است که برای همین منظور اعتبار سال آینده هرچند جوابگوی تمامی محبوسان تحت حمایت ستاد دیه نیست اما بنا به مشاهده روند تخصیص در سالهای گذشته این مبلغ را با پرداخت واقعی بانکها تا حدودی همخوان کردیم.

جولایی مشکلات موجود در نحوه پرداخت تسهیلات را از عمده دلایل عدم افزایش اعتبار در سال آتی اعلام کرد و گفت: تعدادی از بانکهای عامل مهلت (دوره استراحت) پرداخت اقساط را که از تاریخ انعقاد قرارداد برای بازپرداخت وامهای دریافتی هستند را سه ماه منظور می‌کنند، حال این‌که طبق قانون و مقررات این فرصت تعیین‌شده 5 ماه است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور اعلام کرد: برچسب «زندانی بودن» یکی از دلیل عمده مشکل محبوسان در ارائه تضامین به بانکها است.

وی با اشاره به عملکرد پرداختی بانکهای عامل در 10 ساله گذشته، گفت: از سال 85 تا سال 95 اعتباری که مجلس شورای اسلامی از محل تسهیلات قرض‌الحسنه بانکها برای مددجویان این نهاد حمایتی در نظر گرفته مبلغی معادل 14 هزار میلیارد در سال است، اما متأسفانه طبق اسناد موجود باید بگوییم در طول یک دهه اخیر تنها قریب به 19 درصد این اعتبارات جذب‌شده و مابقی به بهانه‌های متعددی به زندانیان آبرومند و واجد شرایط کمک، از سوی بانکهای عامل پرداخت‌نشده است.

وی ادامه داد: برای نمونه از زمان اجرایی شدن «اعتبار تبصره 26 قانون بودجه» در سال جاری تا به امروز تنها 6 درصد از جمع کل اعتبارات 200 میلیارد ریالی این ستاد جذب‌شده و به دلایل تمام‌نشدنی و همیشگی شعب بانکهای عامل باقی تسهیلات در شرایطی که تنها 45 روز تا پایان سال فرصت مانده، هنوز پرداخت‌نشده است. منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *