اختصاص بیش از 90 درصد اعدامها به جرایم مواد مخدر

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۳ آذر ۱۳۹۵


اختصاص بیش از 90 درصد اعدامها به جرایم مواد مخدر

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه :

اختصاص بیش از 90 درصد اعدامها به جرایم مواد مخدر

 382347952

  محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در مراسمی که ظهر روز (یکشنبه 21 آذر) به مناسبت روز دانشجو در دانشکده علوم قضائی برگزار شد، بابیان اینکه خداوند را شاکر هستم که شجره طیبهای که در زمان شهید بهشتی غرس شد امروز در قالب دانشکده علوم قضائی به ثمر نشسته است اظهار کرد: امیدواریم که در آینده این دانشکده به یکی از مراکز موفق علمی کشور تبدیل شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بابیان اینکه تدین در مکتب اهل‌بیت اقامه دارد، عنوان کرد: اقامه دین منحصر به حوزه خصوصی نیست؛ هابرماس می‌گوید برای اینکه دین را از حکومت جدا کنیم، باید امور را به دو حوزه خصوصی و عمومی تقسیم کرد و دین را مربوط به حوزه خصوصی دانست؛ متأسفانه این نوع تفکر تبلیغ هم می‌شود، درحالی‌که در مکتب اهل‌بیت مردود است.

محمدجواد لاریجانی افزود: اخیراً وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که در جریانات اخیر، 10 هزار داعشی کشته‌شده است یعنی کسانی که می‌توانستند برای اسلام صحیح، جان‌فشانی کنند خنجر به دست گرفتند و هم دیگران را کشتند و هم خود را به کشتن دادند؛ برای غرب صهیونیستی، هیچ‌چیز شیرین‌تر از این نیست که مسلمانان مستعد کشته شوند.

لاریجانی بابیان اینکه مشکل غرب با ما این است که نظام ما نظام اسلامی است، تصریح کرد: بر اساس ادعای کسانی که مؤلف و مدافع حقوق بشر در غرب هستند، جمهوری اسلامی ایران حق ندارد بر اساس اسلام، یک نظام مدنی درست کند. آنها این حق را از ما می‌گیرند و اسلام ازنظر آنها مرفوض [رد شده] است. آنها بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حق ما را ازاله می‌کنند. دعوای ما با آنها در حقوق بشر تنها بر همین مبنا است. درحالی‌که حق مسلم ما است، بر اساس عقلانیت اسلامی یک نظام مدنی را شکل دهیم آنها مخالفت می‌کنند و می‌گویند حقوق بشر اسلامی، مخالف جهان‌شمولی و فردیت انسان است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به صحبتهای نخست‌وزیر انگلیس در اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس، گفت: اینکه نخست‌وزیر انگلیس یا رئیس‌جمهور آمریکا علیه ما حرفی بزنند، صحبت آنها ملاک عزت ما نیست؛ ببینید که نوکرهای آنها چگونه هستند. جمع می‌شوند در خلیج‌فارس و در بحرین مظلوم تا آن خانم (نخست‌وزیر انگلیس) به ایران حمله کند؛ یعنی اینکه آن نوکرها نیاز دارند که او بیاید و به ایران حمله کنند و بعد هم 16 هزار میلیارد پوند به آنها اسلحه بفروشد، کم‌عقل‌تر از اینها را از کجا می‌توانند گیر بیاورند.

وی افزود: عزتی که جمهوری اسلامی ایران دارد در حدی است که می‌نشیند و می‌گویند باید عزت ایران را مهار کنیم درحالی‌که این عزت ما از تمسک به مکتب اهل‌بیت نشأت گرفته است و اگر این سرنخ را گم نکنیم عزت ما باقی خواهد ماند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: اسناد حقوق بشر بر اساس تفکر سکولار و لیبرال است و ما از پایه با آن مشکل داریم؛ اومانیسم یعنی بیشترین لذت و کمترین زحمت؛ دوره این تفکر گذشته است. لاریجانی بیان کرد: کسانی که در سیاست فعال هستند و لباس روحانیت به تن دارند باید بدانند که تفکر سکولار و لیبرال برای نظام ما یک خطر مهلک و یک مبنای غلط است و این حرف موردقبول اهل‌بیت نیست؛ خیلی بد است که کسی به یکی از جناحهای طرفدار سکولاریسم گرایش داشته باشد و از دین اسلام و محبت دم بزند؛ علما باید حصون و پرچم‌دار دین باشند. وی در پایان در خصوص لغو مجازات اعدام درباره متهمان مواد مخدر، تصریح کرد: مبانی فقهی حکم اعدام برای متهمان مواد مخدر ناظر بر افساد فی‌الارض است، برخی از فقهای ما دراین امر تشکیک کردند؛ شورای نگهبان قانون اخیر مجلس درباره لغو مجوز اعدام درباره متهمان مواد مخدر را رد کرد و به مجمع تشخیص رفت و آنجا دوپیچ محکم‌تر خورد. خیلی مشکل نیست که آدم قبول کند که کسی که چندین تن کراک و هروئین را به کشور می‌آورد و پخش می‌کند، افساد فی‌الارض کرده است؛ بیش از 90 درصد اعدامهای ما مربوط به مواد مخدر است و این آمار بالا برای چهره اسلام خوب نیست؛ مصلحت نظام از اموری است که باید در امر تقنین مراعات شود؛ معقول‌ترین و عملی‌ترین کار این است که ما برای سطوح بالای قاچاق و پخش مواد مخدر مجازات اعدام را قرار دهیم و سطوح پایین‌تر را تخفیف دهیم؛ رئیس قوه قضائیه هم با این چارچوب موافق است.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *