احتمال دست داشتن نظام قذافی در انتقال ویروس ایدز به کودکان بنغازی

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۳ آبان ۱۳۹۵


احتمال دست داشتن نظام قذافی در انتقال ویروس ایدز به کودکان بنغازی

احتمال دست داشتن نظام قذافی در انتقال ویروس ایدز به کودکان بنغازی

یادداشتهای یک مسؤول اسبق لیبی که در حال حاضر در اختیار دستگاه قضایی فرانسه است، نشان میدهد که مسؤولان سابق در نظام معمر قذافی ممکن است مسؤول انتقال ویروس ایدز به کودکان در بیمارستان بنغازی باشند که این امر 10 سال پس از آزادی پرستاران بلغارستانی متهم دراین پرونده روشنشده است.

A Syrian refugee boy poses with his newborn brother as their mother lies near them in a house in the Basaksehir district of Istanbul, on March 4, 2014. Syrian government forces are waging a campaign of siege warfare and starvation against civilians as part of its military strategy, a UN-mandated probe said on March 5. Syria's war has since March 2011 killed more than 140,000 people and forced millions more to flee. AFP PHOTO / GURCAN OZTURK

به نقل از روزنامه فرا منطقه‌ای القدس العربی، شکری غانم، نخست‌وزیر دوره قذافی در سالهای 2003 تا 2006 که سپس وزیر نفت شد، در یادداشتهایش که پس از مرگ وی در سال 2012 پیدا شد، به مسأله پنج پرستار زن بلغارستانی و یک پزشک فلسطینی می‌پردازد که در سالهای 1999 و 2007 حبس شده و سپس با مداخله پاریس از زندان آزاد شدند.

دراین یادداشتها که پایگاه فرانسوی مدیا پارت آن را نقل کرده است، غانم می‌گوید که در سال 2007 با محمد خضار عضو کمیته تحقیقات که در لیبی پیرامون آزادی پرستاران زن تشکیل‌شده بود، دیدار کرد.

الخضار نقل کرد که عبدالله السنوسی، رئیس دستگاه اطلاعات نظامی در جریان بازجویی‌اش در مقابل کمیته تحقیقات گفت که وی با موسی کوسا، رئیس سازمان اطلاعات وقت لیبی 31 شیشه کوچک حاوی ویروس را به دست آورد. الخضار افزود، السنوسی و کوسا به کودکان این ویروس را تزریق کردند. 232 کودک در بنغازی نبودند، بلکه از بیمارستان تاجوراء در نزدیکی طرابلس انتقال یافتند.

این پرونده در راستای تحقیقات درباره شبهات حمایت مالی لیبی از کمپین نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهور سابق فرانسه تحویل دستگاه قضایی فرانسه شده است. شکری غانم در 29 آوریل 2007 فاش کرد، سارکوزی سه بار حدود 6/5 میلیون یورو دریافت کرده است. موسی کوسا اکنون در تبعید است و عبدالله السنوسی در لیبی در انتظار محاکمه است. وی در سپتامبر 2012 به موریتانی فرار کرده بود که موریتانی او را به لیبی تحویل داد.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *