اجرای طرح «افزایش دوام زندگی» برای دانش‌آموزان دختر

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱ آذر ۱۳۹۵


اجرای طرح «افزایش دوام زندگی» برای دانش‌آموزان دختر

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزشوپرورش خبر داد:

اجرای طرح «افزایش دوام زندگی» برای دانشآموزان دختر

مدیرکل امور زنان و خانواده آموزشوپرورش بابیان اینکه طرح «افزایش دوام زندگی» برای دانشآموزان دختر متوسطه دوم آمادهشده است، از اجرای قانون کاهش ساعت کار زنان فرهنگی سرپرست خانوار خبر داد.

2

به نقل از امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش، مهناز احمدی در خصوص «مهم‌ترین برنامه‌های مرتبط با زنان فرهنگی و دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری»، اظهار داشت: معاونت امور زنان و خانواده، عضو کمیته تلفیق وزارتخانه است که این کمیته از هر معاونت، طرح و برنامه سال تحصیلی را دریافت می‌کند و روی آن بحث می‌شود و همه اعضا در حوزه‌های مختلف در خصوص طرحها نظر می‌دهند.

وی ادامه داد: بعد از طی مراحل کارشناسی، پروژه موردنظر تصویب‌شده و مبلغ موردنیاز تعیین می‌شود که مربوط به همه بخشهای آموزش‌وپرورش است.

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش‌وپرورش یادآور شد: ما در کمیسیون تلفیق برای سال تحصیلی جاری 10 برنامه ارائه داده بودیم که با توجه به مشکلات اعتباری، هنوز تخصیص بودجه پروژه‌های تصویبی این کمیته انجام‌نشده است.

احمدی متذکر شد: آموزش حقوق و تکالیف به دانش‌آموزان دختر و پسر ازجمله برنامه‌های سال تحصیلی جاری است؛ در سال گذشته در 15 استان این طرح انجام شد و در سال تحصیلی جاری نیز قرار است در همه استانها این طرح انجام شود که این منوط به تأمین اعتبارات است؛ ضمن اینکه آموزش مهارتهای ارتباطی و بهبود وضعیت بهداشتی دختران مناطق محروم و مدارس شبانه‌روزی ازجمله برنامه‌هاست که اجراشده و جزء طرحهای مصوب سال جاری است.

وی با اشاره به بحث توانمندی زنان فرهنگی سرپرست خانواده، گفت: این طرح سال قبل به‌صورت محدود انجام شد و حدود 14 هزار زن فرهنگی سرپرست خانواده وجود داشت که این، آمار نگران‌کننده‌ای است.

احمدی تأکید کرد: این افراد کسانی هستند که هم نقش مادری و نیز پدری و معلمی را ایفا می‌کنند و واقعاً فشار زندگی روی آنهاست و هیچ‌کسی نیز متولی آنها نیست؛ نه در ستاد و نه در اداره کل آموزش‌وپرورش؛ ضمن اینکه در دولت یازدهم تأکید می‌شد که اگر وام تسهیلات و امکاناتی وجود دارد، خانمهای فرهنگی سرپرست خانوار را در اولویت قرار دهید.

اجرای طرح «آسیب‌شناسی روانی و اجتماعی دانش‌آموزان»

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های دیگر این اداره کل، متذکر شد: طرح «آسیب‌شناسی روانی و اجتماعی دانش‌آموزان» را اجرا کرده‌ایم که آمار آنها در حال بررسی قرار دارد.

احمدی بابیان اینکه برخی از نتایج این آمارها را برای مشاوران و در قالب کارگاههایی ارائه می‌دهیم، گفت: دو پرسشنامه خیلی مهم دراین خصوص وجود دارد که در هرکدام حدود 15 شاخص قرار دارد.

وی با اشاره به انواع روشهای سنجش یادآور شد: یکی از روشها، آزمون «نئو» بوده است و یک آزمون نیز سلامت روانی و رفتاری که هرسال مشاوران ما در کل کشور آن را انجام داده‌اند، اما آمار منتشر نمی‌شود؛ البته این آمار به اداره کل در وزارتخانه آمده و جمع‌بندی می‌شود و بر اساس آن طرح و برنامه آموزشی را به استانها اعلام می‌کنیم.

اجرای طرح دوام زندگی در بین دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم

وی بابیان اینکه طرح «افزایش دوام زندگی» ازجمله طرحهای دیگر است، گفت: این طرح به خاطر این است که بچه‌های طلاق در مدارس بیشتر شده‌اند و روزبه‌روز تعداد زن سرپرست خانوار در حال افزایش است.

احمدی گفت:‌ برنامه آموزشی «طرح افزایش دوام زندگی» طرح‌ریزی کنیم تا آموزشهایی که دختران دانش‌آموز در متوسطه دوم به آن نیاز دارند را ببینند و وقتی وارد زندگی می‌شوند، مهارت زندگی پایدارتری را داشته باشند.

وی تصریح کرد: طرح یادشده آماده است و بسته آموزشی لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم که اجرای آن بستگی به تأمین اعتبار دارد.

وی در خصوص «قانون مرخصی زایمان زنان فرهنگی»، اظهار داشت: مرخصی زایمان زنان 6 ماه بود، اما قانون آن را به 9 ماه رسانده و تصویب کرد؛ در حال حاضر خیلی از دستگاهها که بودجه لازم رادارند نیز به آن عمل نمی‌کنند، اما آموزش‌وپرورش باوجود تنگنای مالی، مرخصی 9 ماه زایمان برای کارمندان زن شاغل اجرا می‌کند.

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص «کاهش ساعت کار زنان فرهنگی سرپرست خانواده»، متذکر شد: این مصوبه مربوط به خانمهای شاغل اداری که در آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کنند، است که دارای فرزند 6 ساله هستند؛ به‌صورت که ساعت کار آنها از 44 ساعت به 36 ساعت کاهش داده‌شده است و این قانون مصوب مجلس است و شورای نگهبان نیز آن را تأیید کرده و اخیراً به همه دستگاهها ابلاغ‌شده است.

وی تصریح کرد:‌ باید اعتبار لازم وجود داشته باشد و قرار است اگر اعتبار آن تأمین شود، این قانون نیز در آموزش‌وپرورش عملی شود.

احمدی با اشاره به فعالیتهای دیگر دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش‌وپرورش، عنوان کرد: یکی دیگر از فعالیتها، ایجاد شرایط و تسهیل برای مدیریت خانمها در سطوح بالای مدیریتی است و ما بخشنامه‌ای با امضای وزیر آموزش‌وپرورش به استانها و مناطق فرستاده‌ایم.

مدیرکل زنان و خانواده وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه در حال حاضر حدود 960 هزار کارکنان در آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کنند، افزود: 512 هزار نفر از این تعداد خانم هستند که این افراد مدیر، دبیر، کادر اداری، کارشناس و یا تا سطح ستاد وزارتخانه فعالیت می‌کنند، اما در سطوح مدیریتی کلان که عبارت است از معاون وزیر،‌ مدیرکل، معاون مدیرکل، رئیس آموزش‌وپرورش و معاونان ادارات درصد آنها حدود یک‌تا 2 درصد است.

وی در خصوص «برنامه‌های آموزش‌وپرورش برای ادامه تحصیل زنان فرهنگی»، گفت: ادامه تحصیل‌ برای خانمها و آقایان در آموزش‌وپرورش فرقی نمی‌کند و هر موقع این افراد قصد رفتن به دانشگاه داشته باشند، اگر اداره آموزش‌وپرورش هر منطقه امکاناتی داشته باشد، می‌تواند آنها را مأمور به تحصیل کند و فرهنگیان می‌توانند ادامه تحصیل داده و محدودیتی ندارند.

احمدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دراین چندساله در آموزش‌وپرورش کمبود نیرو داشته‌ایم، نیروی مأمور به تحصیل نداریم و افراد متقاضی هم‌درس می‌خوانند و هم‌ کار تدریس خود را در مدارس انجام می‌دهند.

منبع: مهر

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *