اجرای حکم در احکام مالی و غیرمالی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲ آبان ۱۳۹۵


اجرای حکم در احکام مالی و غیرمالی

اجرای حکم در احکام مالی و غیرمالی

پس از صدور اجراییه همهچیز برای شروع عملیات اجرایی آماده است. بهمحض اینکه مهلت اجرای اختیاری رأی تمام شد عملیات اجرایی آغاز میشود. نقش شخصی که حکم به نفع او صادرشده در این مرحله راهنمایی دادورز است؛ اما حق ندارد در وظایفی که بر عهده دادورز است، دخالت کند.

%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%ad%da%a9%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%ad%da%a9%d8%a7%d9%85-%d9%85%d8%a7%d9%84%db%8c-%d9%88-%d8%ba%db%8c%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%84%db%8c

اجرای حکم برحسب این‌که موضوع آن مالی باشد یا غیرمالی متفاوت است و در هر مورد دادورز وظایف خاصی دارد.

اجرای احکام مالی

اگر موضوع حکم عین منقول یا غیرمنقول باشد و امکان تسلیم آن به شخصی که حکم به نفع او صادرشده است، وجود دارد دادورز عین آن مال را می‌گیرد و به وی می‌دهد و با این کار تکلیف ماجرا یکسره می‌شود.

در این حالت اگر کسر یا نقصانی در مال به وجود آمده باشد شخصی که حکم به نفع او صادرشده حق مراجعه به محکوم‌علیه را برای جبران خسارت وارده خواهد داشت؛ ولی باید با طرح دعوا به‌وسیله دادخواست مطالبه شود.

اجرای احکام غیرمالی

همیشه کار اجرای حکم به‌راحتی بالا نیست. ممکن است حکم غیرمالی باشد.

اجرای احکام غیرمالی بسته به‌حکم می‌تواند متفاوت باشد مثلاً اگر هنگام تخلیه، ملک در تصرف شخصی غیر از محکوم‌علیه باشد، دادورز باید بدون توجه به شخصیت متصرف آن را تخلیه کند.

یا اینکه اگر در محلی که باید خلع‌ید شود مالی از اموال محکوم‌علیه یا شخص دیگری باشد و صاحب‌مال از بردن آن خودداری کند، دادورز صورت تفصیلی اموال مذکور را تهیه و به ترتیبی که در قانون اجرای احکام مدنی مصوب سال 1356 آمده است عمل می‌کند.

با نگاهی به مراحلی که باید برای اجرای حکم سپری شود شما هم تایید خواهید کرد که اجرای حکم کار ساده‌ای نیست؛ بنابراین باید در این برداشت که صدور حکم مرحله آخر است و همه‌چیز با آن پایان می‌پذیرد، تجدیدنظر کرد. برای اجرای حکم باید تقاضای صدور اجراییه کرد. این اجراییه باید ابلاغ شود.

پس‌ازآن کسی که در حکم نام او آمده است 10 روز فرصت دارد که با میل و رضایت خودرأی را اجرا کند در غیر این صورت رأی به‌وسیله دادورز اجرا خواهد شد. در این مرحله اجرای احکام مالی و غیرمالی فرق خواهد داشت.

در اجرای احکام مالی هم تفاوتهایی بین اموال منقول و غیرمنقول وجود دارد. مرجعی که می‌توانید با مراجعه به آن از همه زیروبمهای اجرای رأی آگاه شوید قانون اجرای احکام مدنی است.

منبع: حقوق گستر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *