اجتماعی‌کردن مبارزه با اعتیاد با کمک رسانه‌ها

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۵ تیر ۱۳۹۵


اجتماعی‌کردن مبارزه با اعتیاد با کمک رسانه‌ها

اجتماعی‌کردن مبارزه با اعتیاد با کمک رسانه‌ها

«سعید صفاتیان»، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد در کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره اجتماعی‌کردن معضل اعتیاد و چگونگی کاهش شدت این معضل در کشور می‌گوید: اعتیاد تنها یک معضل ملی و مختص یک جامعه نیست، مجموعه جامعه جهانی از معضلات این پدیده شوم در امان نبوده و در معرض خطر است. آسیبهای ناشی از اعتیاد تمامی شئون فردی و اجتماعی جامعه را در برمی‌گیرد. دامنه آسیبهای ناشی از اعتیاد تا اندازه‌ای است که با هیچ‌یک از پدیده‌های شوم اجتماعی قابل مقایسه نیست. باید توجه داشت که بسترسازی مبارزه با موادمخدر از طریق اجتماعی شدن آن انجام می‌شود. پیشگیری، درمان و به‌طور کلی همه اقدامات در این راستا باید از طریق اجتماعی شدن صورت گیرد و باید همه برنامه‌ها در دل جامعه همچون خانواده و نهادهای آموزشی همچون آموزش و پرورش مطرح شود. نقش آموزش در پیشگیری از اعتیاد بسیار کلیدی است و در برنامه سلامت، خانواده عنصر اصلی و تاثیرگذار است. همچنین باید توجه داشت که برای ترویج یک برنامه پیشگیرانه ابتدا باید آن را در درون خانواده‌ها نهادینه کرد چرا که واحد اصلی تشکیل اجتماع خانواده به شمار می‌رود.
نقش رسانه‌ها در اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد
وی  درمورد نقش رسانه‌ها در اجتماعی‌کردن مبارزه با اعتیاد می‌گوید: وقتی ما از اجتماعی‌کردن یک مقوله یا معضل صحبت می‌کنیم، بی‌گمان مسائل مطرح شده به شکل غیردستوری در مباحث فردی و دولتی نیز مطرح می‌شود و به این‌ترتیب حل مسأله به‌افراد، مدارس، جامعه و… سپرده می‌شود. بنابراین اصطلاح اجتماعی شدن در زمینه حل‌و‌فصل مسائل اجتماعی از جمله معضل اعتیاد و موادمخدر در این امر مناسب است، در این شرایط باید مردم به شکل خودجوش در مدارس، سازمانهای مردم نهاد، خانواده‌ها و… درگیر مسأله شوند. این امر نشان‌دهنده روند اجتماعی شدن است؛ در روند اجتماعی‌کردن جامعه از نقش‌رسانه‌ها می‌توان به‌عنوان یکی از تریبونهای تاثیر‌گذار در قالب آگاه‌سازی افراد جامعه بهره برد.
در بین رسانه‌ها روزنامه‌ها از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند
سعید صفاتیان درخصوص رسانه‌های تاثیرگذار در اجتماعی‌کردن مبارزه با اعتیاد می‌گوید: در بین رسانه‌های جمعی روزنامه‌ها در جهت فضاسازی در جامعه می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند. روزنامه‌ها با توجه به رسالت خود می‌توانند فضا‌سازی مناسبی در این امر ایجاد کنند. رسانه‌ها به‌ویژه روزنامه‌ها می‌توانند با درج مطالبی در حوزه موادمخدر به نوعی در آگاه‌سازی جامعه نقش به‌سزایی داشته باشند.
اجتماعی کردن معضل موادمخدر در جامعه به نوعی به مسأله جمعی اعتیاد مربوط می‌شود برای آگاه‌سازی عمومی مطبوعات می‌توانند در حوزه اجتماعی شدن موادمخدر نقش مهمی ایفا کنند. مطبوعات به‌دلیل تیراژ گسترده، ورود به بطن جامعه، مطالعه افراد روشنفکر و عادی در جامعه نسبت سطح اطلاعات عمومی را افزایش می‌دهند. به این‌ترتیب دیگر افراد نیز از آنها تاثیر می‌پذیرند. باتوجه به‌اینکه گسترش اطلاعات سطح آگاهی را در جامعه افزایش می‌دهد باید با ایجاد فضای نقد و گفتمان افراد را در حوزه اجتماعی شدن موادمخدر، کاهش تقاضا و پیشگیری ترغیب کرد. باید رسانه‌ها در این حوزه نقشهای اجتماعی کردن را مشخص کرده و به موشکافی آن بپردازند. این امر می‌تواند در حوزه درمان و پیشگیری مورد استفاده فضاهای آموزشی کشور مدنظر قرار گیرد. این درحالی است که در اغلب اقدامات فقط یک کارگاه با عنوان مبارزه با موادمخدر مطرح می‌شود، افراد باید بدانند که این نحوه اطلاع رسانی چندان ثمربخش نیست. رسانه‌ها در توجه به‌مسأله مبارزه با موادمخدر باید طی یک برنامه مستمر تمهیدات موردنظر را در این زمینه بیندیشند. رسانه‌ها باید با طرح نقد‌های گوناگون و فضا‌سازی بتوانند در حوزه آسیبهای اجتماعی به‌فعالیت بپردازند. هر اندازه اقشار مختلف جامعه به ویژه دانشجویان، اساتید، فرهیختگان و صاحبان قلم، درباره معضلات موادمخدر و آسیبهای ناشی از آن اطلاعات و دانش بیشتری داشته باشند، می‌توانند به‌عنوان مروجان فرهنگی مبارزه با این پدیده شوم اجتماعی، بهتر عمل کنند. در ضمن برگزاری همایشهای پیشگیری از اعتیاد یکی از بهترین راهکارهای عرضه اطلاعات و آگاهیهای موردنیاز جامعه در زمینه مبارزه با موادمخدر است. منبع: روزنامه آرمان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *