اجباری شدن مشاوره ژنتیک با آغاز برنامه ششم توسعه

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۵ شهریور ۱۳۹۵


اجباری شدن مشاوره ژنتیک با آغاز برنامه ششم توسعه

رئیس سازمان بهزیستی تأکید کرد

اجباری شدن مشاوره ژنتیک با آغاز برنامه ششم توسعه

 جمعآوری 1700 کودک خیابانی از سراسر تهران

انوشیروان محسنی بندپی در رابطه با اجباری شدن مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج گفت: با توجه به پیشرفت علم ژنتیک در دنیا، آزمایشهای ژنتیک پیش از ازدواج می‌توانند در جلوگیری از معلولیتها تأثیرگذار باشند.

وی افزود: در سه استان کشور طرح اجباری شدن آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج را به‌صورت پایلوت [آزمایشی] اجرایی کردیم و مقررشده هم‌زمان با اجرای برنامه ششم توسعه این طرح در سراسر کشور اجباری شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با ارائه آماری از تعداد مراکز فعال در حوزه آزمایش ژنتیک در سراسر کشور اظهار کرد: در حال حاضر 240 مرکز ژنتیک با 247 گروه غربالگر در سراسر کشور کار آزمایشهای ژنتیک را انجام داده و بیشتر این مراکز متعلق به بخش خصوصی هستند.

محسنی بندپی با اشاره به اقدامات صورت گرفته به‌منظور جلوگیری از معلول زایی در کشور خاطرنشان کرد: با اجرای طرح آزمایش ژنتیک اجباری از معلول زایی جلوگیری شده و می‌توانیم مقدمات کاهش تولد 25 هزار نوزاد معلول در کشور را اجرایی کنیم. وی ادامه داد: در مدت‌زمان اخیر موفق شدیم شرایط را برای سقط قانونی 1300 جنین دارای معلولیت فراهم کرده و این آمار برای ما قابل‌قبول است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه تنها مشاوره‌های ژنتیک رایگان خواهند شد، تصریح کرد: ابتدا هر یک از زوجهای جوان باید در مشاوره‌های ژنتیک حضور پیداکرده و اگر پزشکان تشخیص دهند این عده باید در آزمایشهای ژنتیک نیز حضور پیدا کنند.

محسنی بندپی در خصوص اجرای طرح جمع‌آوری متکدیان از سراسر شهر تهران اذعان کرد: سازمان بهزیستی کشور یکی از دستگاههای فعال در طرح جمع‌آوری متکدیان تهرانی است و با کمک استانداری و فرمانداری این طرح را اجرایی می‌کنیم. رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته به‌منظور ساماندهی کودکان کار و خیابانی گفت: از زمان اجرای طرح جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابان 1700 کودک از سراسر شهر تهران جمع‌آوری‌شده که اکنون 1500 تن از آنها توسط مراکز خیریه ساماندهی می‌شوند.

وی افزود: از زمان اجرای این طرح 300 کودک بی‌سرپرست نیز به سازمان بهزیستی کشور تحویل داده‌شده و مسؤولیتهای آنها بر عهده سازمان بهزیستی کشور خواهد بود.

محسنی بندپی از اقدامات مناسب سازمان بهزیستی در حوزه توانمندی سازی معتادان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر در سراسر کشور 2500 مرکز مداخله اعتیاد راه‌اندازی شده و دراین مراکز معتادین علاوه بر ترک مراحل توانمندسازی را نیز پشت سر می‌گذارند.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *