اجازه قانون به بانکها برای بخشش جریمه دیر کرد

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۳ شهریور ۱۳۹۵


اجازه قانون به بانکها برای بخشش جریمه دیر کرد

رئیس مجلس:

اجازه قانون به بانکها برای بخشش جریمه دیر کرد

 

 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با مدیران عامل بانکهای دولتی ملی، ملت، تجارت، پست‌بانک، مسکن، توسعه صادرات، صنعت و معدن، توسعه تعاون، رفاه و کشاورزی دیدار کرد و گفت: باید با حمایت از سیستم بانکی زمینه‌ی تنفس اقتصادی فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به گزارشهای ارائه‌شده از سوی مدیران عامل بانکها دراین نشست، گامهایی در خصوص ارتباطات بانک بین‌المللی برداشته‌شده است که باید تقویت شود. وی با تأکید بر لزوم ارائه تسهیلات بیشتر به بخش تولید گفت: با توجه به شرایط رکودی در اقتصاد باید ملاحظاتی دراین رابطه صورت گیرد و بخش تولید بیشتر تقویت شود. لاریجانی افزود: در سالهای گذشته حجم مهاجرت از روستاها به شهرها قابل‌توجه بوده است که دلیل آن عدم مناسب بودن چرخه اقتصادی در روستاهای کشور است، بنابراین باید از بخشهای کشاورزی، صنایع معدنی و توریستی در روستاها باید بیشتر حمایت شود تا روستاییان با کسب درآمد بیشتر، از مهاجرت به شهرها خودداری کنند. وی گفت: بانکها بیشتر در حال حاضر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش بازرگانی هستند، این در حالی است که باید دید ملی داشت و در راستای اقتصاد مقاومتی بخش تولید موردحمایت قرار گیرد. لاریجانی در خصوص معوقات بانکی تصریح کرد: در قانون برای تقسیط معوقات بانکی و بخشش جرایم دیرکرد در پرداخت اقساط را به بانکها اجازه داده‌شده است، بنابراین باید بانکها دراین رابطه اطلاع‌رسانی کنند. البته برای مشتریان خوش‌حساب می‌تواند شرایط ویژه‌تری قائل شوند.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور گفت: با توجه به بحث حقوقهای غیرمتعارف، در حال حاضر فضایی علیه بانکها به وجود آمده است که علاج این موضوع به دست بانکهاست؛ بنابراین باید خود بانکها به موضوع تخلفات صورت گرفته رسیدگی کنند و به‌طور صریح اعلام کنند چه برخوردها و مجازاتی درزمینه تخلفات صورت گرفته است. نکته دیگر اینکه باید سقف حقوقها را تعیین کرد و دراین زمینه اطلاع‌رسانی شود.

وی بیان کرد: اگر بانکها صادقانه کار کنند و با متخلفان برخورد شود، مجلس نیز از عملکرد صحیح بانکها حمایت خواهد کرد. البته در کمیسیون اصل 90 مجلس تأکید شده است بعد از اخذ اطلاعات، باید پولهای اضافی نیز عودت داده شوند و بنده دراین رابطه توصیه می‌کنم مسئله را سهل نگیرید.

لاریجانی ادامه داد: سیستم بانکی می‌توانند پیشنهادهای لازم برای افزایش سرمایه بانکها را در برنامه ششم توسعه ارائه دهد و دراین زمینه نشست مشترک نمایندگان بانکها با مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی می‌تواند درزمینه‌های مانند افزایش سرمایه بانکها و رفع قوانین مزاحم مؤثر باشند. رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: بانکهای دولتی باید سطح ارائه خدمات را تقویت کند و به مشتریان بیشتر احترام بگذارند.

وی بابیان اینکه مجلس روی موضوع بانکداری اسلامی تأکید دارد، گفت: مجلس و کمیسیون اقتصادی در خصوص موضوع بانکداری اسلامی کارهایی انجام داده و دراین رابطه بانک مرکزی نیز فعالیتهایی داشته، بنابراین این موضوع باید به سرانجام برسد تا کشور از انجام این مهم منتفع شود.

لاریجانی افزود: بخشی از مردم کشور نیازمند دریافت وامهای قرض‌الحسنه هستند که باید دراین زمینه با مردم تعامل شود و سخت‌گیریها در اخذ وثیقه‌های سنگین انجام نشود و همواره باید به یادداشت که در کنار کارهای بزرگ باید بانکها نیز دید ملی داشته باشند و به افراد با بضاعت مالی کم نیز خدمت ارائه دهند. بر اساس این گزارش حسین زاده مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانکها در ابتدای این دیدار گفت: بعد از برجام، گشایشهایی در خصوص مبادلات بانکی با خارج از کشور صورت گرفته است و دراین رابطه قراردادهایی با کارگزاریهای خارجی بسته‌شده است. رئیس شورای هماهنگی بانکها افزود: در حال حاضر صادرکنندگان به هر میزان که بخواهند می‌توانند از طریق واحدهای شعب بانکی خارج از کشور به داخل ارز انتقال دهند و در صورت تمایل نیز می‌توانند ارزهایشان را به فروش برسانند. وی بیان کرد: البته باید شرایط مبادلات بانکی با تمامی کشورها بیشتر مساعد شود. در حال حاضر با کشورهای آلمان، ایتالیا و اسپانیا ارتباط خوبی درزمینه مبادلات بانکی برقرارشده است. حسین زاده تصریح کرد: با حمایتهای دکتر لاریجانی، قوانین مبارزه با پول‌شویی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و نمایندگان بانکهای خارجی بر اساس این قوانین تأکید کرده‌اند که رتبه بانکی ایران در دنیا ارتقا یابد. وی ادامه داد: در داخل کشور بانکها با مشکلاتی مانند افزایش سرمایه، بدهیهای دولت، کفایت سرمایه پایین در بانکها و معوقات بانکی روبرو هستند که البته عزم راسخی برای رفع مشکلات وجود دارد. رئیس شورای هماهنگی بانکها افزود: با پیروی از فرمان مقام معظم رهبری و در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی از صنایع کوچک کشور حمایت‌شده و دراین رابطه به حدود 5500 بنگاه در حدود 5 هزار میلیارد تومان وام ارائه‌شده که امید است بتواند مشکلات را تا حدی در بخش تولید حل کند. مدیرعامل بانک ملی افزود: مدیران از این سخنان رئیس مجلس، مبنی بر ضرورت اعمال نظارت بر عملکرد مدیران و همچنین ضمن اعمال نظارت نباید شرایط به نحوی شود که شجاعت از مدیران گرفته شود، ابراز خرسندی می‌کنند و امیدوارند مجلس از سیستم بانکی کشور حمایت کند تا روزبه‌روز به پیشرفت اقتصادی دست‌یابیم. گفتنی است مدیران عامل بانکهای دولتی دیگر حاضر دراین نشست نیز گزارش عملکردی از بانکهای متبوع خود به دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه دادند.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *