ابلاغ طرح ملی حفظ قرآن کریم

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۰ تیر ۱۳۹۵


ابلاغ طرح ملی حفظ قرآن کریم

ابلاغ طرح ملی حفظ قرآن کریم

%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d9%85%d9%84%db%8c-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85ابلاغیه  شماره۶۰۲۸/۹۵/دش مورخ ۱/۴/۱۳۹۵
دستگاه های دولتی، عمومی و نهادهای مردمی کشور
احتراماً به پیوست «طرح ملی حفظ قرآن کریم» که در جلسه بیست و پنجم و بیست و نهم مورخ ۲/۱۲/۱۳۹۳ و ۱۵/۱۲/۱۳۹۴ شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است جهت اجرا ابلاغ می گردد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی
محمدرضا مخبر دزفولی
به نقل از شماره ۲۰۷۷۴ روزنامه رسمی مورخ 13/4/1395
طرح ملی حفظ قرآن کریم
مصوب جلسات بیست و پنجم و بیست و نهم مورخ ۲/۱۲/۱۳۹۳ و ۱۵/۱۲/۱۳۹۴ شورای توسعه فرهنگ قرآنی
تاریخ ابلاغ: – شماره ابلاغ:
در اجرای مواد ۱ و ۲ و بندهای چهار و شش ماده ۴ منشور توسعه فرهنگ قرآنی، در جلسه بیست و پنجم و بیست و نهم مورخ ۲/۱۲/۱۳۹۳ و ۱۵/۱۲/۱۳۹۴ شورای توسعه فرهنگ قرآنی «طرح ملی حفظ قرآن کریم» به شرح ذیل به تصویب رسید:
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از چیزهایی که می‏تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است.
ما حافظ قرآن کم داریم. من قبلاً گفتم که در کشور ما حداقل باید یک میلیون نفر حافظ قرآن باشند ـ حالا یک میلیون که عدد کمی است نسبت به این جمعیتی که ما داریم- اما حالا چون دوستان الحمدللَّه یک مقدماتی فراهم کرده‌اند، کارهایی را مشغول شده‏اند و دارند برنامه‏هایی را فراهم می‏کنند برای اینکه ان‏شا‏ءالله حفظ راه بیفتد، ما هم امیدمان بیشتر شده و به جای یک میلیون، می‏گوییم:
ان شاء الله ما باید ده میلیون حافظ داشته باشیم.
رهبر معظم انقلاب ۱۱/۵/۱۳۹۰
مقدمه
تحقق آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در گرو فراگیر شدن فرهنگ قرآنی در سطوح مختلف نظام و جامعه اسلامی است. توسعه این فرهنگ به معنای تعمیم و تعمیق ایمان، شناخت و ارتباط و انس با قرآن و عمل به آموزه‌های قرآن توسط آحاد جامعه و مسوولان نظام است. این مهم مستلزم تعلیم قرآن به همه افراد جامعه است و ترویج فرهنگ حفظ قرآن و افزایش تعداد حافظان کلام وحی در کشور یکی از مهم ترین راهبردها در این تعلیم است. توجه به شیوه تعلیم در سیره و تذکر مقام معظم رهبری (مدظله) نسبت به اهمیت حفظ قرآن و کمبود جدی حافظان قرآن در جامعه اسلامی ایران و تصریح ایشان بر ضرورت وجود حداقل ده میلیون نفر حافظ قرآن در کشور می‌تواند اهمیت توجه به این راهبرد را گوشزد کند. دستیابی به این هدف نیازمند همت و اراده ملی و برنامه ‎ ریزی صحیح است. طرح ملی حفظ قرآن، اصول، رویکردها، راهبردها و اقدامات لازم برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور را تبیین نموده است. این طرح ملی با نگاه سلسله مراتبی ذیل سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن موضوع ماده ۴ قانون برنامه پنجم جمهوری اسلامی ایران تعریف می‌شود؛ اگر چه این طرح ارتباط وثیقی با حوزه‌های تبلیغ و ترویج، و پژوهش و آموزش عالی و مدیریت کلان توسعه فرهنگ قرآنی دارد.
تعاریف
حفظ قرآن: به یاد سپاری آیات قرآن و نگاهداشت و جلوگیری از فراموشی آیاتی که در فرآیند تعلّم به حافظه سپرده شده است.
حافظ قرآن: فردی که توانایی دارد همه یا بخش قابل توجهی از آیات قرآن را به صورت صحیح و روان با تلفظ عربی حروف و حرکات در حد تمایز همراه با درک معنای ظاهری آیات از بر بخواند.
چشم انداز
در افق ۱۴۱۴، حفظ قرآن کریم، امری فراگیر بین تمامی اقشار جامعه اسلامی ایران خواهد بود؛ به گونه ای که تعداد حافظان قرآن کریم در کشور به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید. برنامه های آموزشی و محافل حفظ در سراسر کشور برپا شده و استفاده از آیات قرآن کریم در گفتگوها و تعاملات روزمره عموم و فرهیختگان رایج خواهد شد.
اصول و رویکردهای اساسی
۱. هدف از حفظ قرآن، افزایش «ایمان»، «شناخت»، «انس» و «عمل» به قرآن است. حفظ راهی برای قرائت مستمر و عمل به آیات قرآن است. لذا ضرورت دارد در برنامه‌های تربیت حافظ، به فهم قرآن کریم توجه ویژه شود.
۲. لازم است تا پایان سند چشم انداز در ۱۴۰۴ کلیه ظرفیت ها برای ترویج و فرهنگ سازی حفظ قرآن به کار گرفته شود و سامانه ها و سازوکارهای اجرای طرح ملی، مستقر و حدود یک‏سوم از چشم‏انداز طرح (۵/۳ میلیون حافظ کل قرآن) محقق شود.
۳. تربیت حافظان مبلّغ و حرفه ای قرآن برای حضور و ارائه برنامه در محافل تبلیغی ترویجی داخلی و بین‏المللی امری لازم است اما در این طرح منظور از ۱۰ میلیون حافظ قرآن چنین سطحی از تسلّط بر حفظ نیست.
۴. نیل به ۱۰ میلیون حافظ قرآن، بدون ایجاد تحول اساسی در سبک زندگی فردی و اجتماعی و رویکردهای مدیریتی ممکن نیست. ابعاد این تحول در نوع نگاه به قرآن، چگونگی نقش آفرینی اجتماعی و مرجعیت قرآن در زندگی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
۵. برنامه‌ها و روشهای ترویج و آموزش حفظ قرآن بر اساس تفاوت در ظرفیت و امکانات افراد اجتماع، می بایست از کثرت و تنوع برخوردار باشد بنابراین لازم است راهبردها و اقدامات اختصاصی برای گروههای مختلف لحاظ شود.
۶. قدم نخست در حفظ قرآن، اعتقاد و باور به اهمیت و انگیزه برای حفظ است. لذا در فعالیت های اجرایی باید به ترویج جایگاه و انگیزه‌سازی برای حفظ توجه ویژه شود.
۷. گرچه بکارگیری انگیزاننده‌های مادی برای آغاز حفظ قرآن و استقامت در آن مناسب است امّا برنامه‌ریزیها باید به‌گونه‌ای باشد که این انگیزاننده‌ها بر انگیزه‌های معنوی و قصد قربت افراد غلبه نیابد و در نگاه سایر اقشار شایبه غلبه انگیزه‌های مادی بر انگیزه‌های معنوی را ایجاد نکند.
۸. در واگذاری مسوولیتهای آموزشی و فرهنگی نظام اسلامی مراتب حفظ قرآن به‌عنوان یکی از اولویتهای مهم تلقی شده و احراز آن در فرآیندهای ارزشیابی و انتصاب مدنظر قرار گیرد. درمورد سایر مسوولیتها نیز این عامل به‌عنوان یکی از ارزشها درنظر گرفته شود.
۹. در برنامه ریزی و فضاسازی برای رواج حفظ علاوه بر پرهیز از اجبار و اکراه باید به گونه ای عمل کرد که افراد در عین آزادی و اختیار نسبت به حفظ قرآن انگیزه پیدا کنند.
۱۰. حفظ قرآن باید به یک موضوع فرهنگی رایج در جامعه تبدیل شود و منحصر در مراکز، رشته ها و گروههای خاصی نباشد.
۱۱. برای ترویج و توسعه پایدار حفظ قرآن در جامعه باید به نیروهای مردمی و اجتماعی متکی بود و نقش حاکمیت در مقام سیاستگذاری و حمایت با پرهیز از تصدی‌گری (غیر از نظام رسمی آموزش عمومی و عالی) و ایجاد ساختارهای جدید باشد.
۱۲. حافظ قرآن باید به اخلاق قرآنی آراسته و دور از آفتهای تکبر و تفاخر باشد. لذا در برنامه‌ریزیها علاوه بر توجه به آداب حفظ و رشد اخلاقی حفاظ باید در حمایتها، چهره‌سازیها و تعاملات اجتماعی به این آسیبها توجه داشت.
راهبردهای کلان
۱. ترویج و گسترش حفظ در خانواده‏ها
۲. ترویج و گسترش حفظ قرآن در مدارس و مراکز وابسته به آموزش و پرورش
۳. ترویج و گسترش حفظ قرآن در مراکز آموزش عالی حوزوی و دانشگاهی
۴. ترویج و گسترش حفظ قرآن در نهادها و دستگاههای دولتی و عمومی
۵. ترویج و گسترش حفظ قرآن در بخش خصوصی و مجموعه‌ها و مؤسسات مردم نهاد و گروههای اجتماعی
۶. توسعه محصولات و خدمات آموزشی فرهنگی مرتبط با حفظ قرآن
۷. تبلیغ و ترویج حفظ در فضاهای اجتماعی و رسانه‌ای مختلف
۸. طراحی و ایجاد سازوکارها و ساختارهای پشتیبان اجرای طرح ملی حفظ
راهبردهای ملی
۱. فراهم کردن زمینه و فرصت لازم برای والدین به ویژه مادران و زنان خانه‌دار جهت حفظ قرآن کریم
۲. تشویق و زمینه‌سازی برای آشنایی کودکان زیر هفت سال با قرآن و شروع حفظ از این سنین
۳. هدایت مدارس به ویژه مدارس ابتدایی برای برگزاری دوره‌ها و کلاسهای حفظ قرآن
۴. تربیت معلم و مربی حفظ قرآن و ایجاد تسهیلات و سازوکارهای لازم برای حضور حافظان قرآن در مدیریت مدارس و تدریس با تمرکز بر مراکز پیش‌دبستانی و دبستان
۵. توسعه برنامه‌ها، مسابقات و رویدادهای مرتبط با حفظ قرآن در آموزش و پرورش
۶. توسعه پژوهش در حوزه حفظ قرآن و تربیت حافظ
۷. ارتقای جایگاه حفظ و حافظان قرآن در فرایندهای آموزشی، ارزیابی و ارتقاء اساتید و دانشجویان در دانشگاه ‎ ها و مؤسسات آموزش عالی
۸. ترویج حفظ قرآن در حوزه‌های علمیه از طریق افزایش سهم محتوای مبتنی بر حفظ قرآن و تعیین مشوق هایی برای طلاب حافظ
۹. تشویق کارمندان دستگاهها و نهادهای کشوری و لشکری به حفظ قرآن از طریق تعیین امتیازات و تشویقهای مادی و معنوی
۱۰. استفاده از فرصت خدمت مقدس سربازی برای ترویج و گسترش حفظ قرآن
۱۱. توسعه مؤسسات مردمی و خصوصی فعال در حفظ قرآن از طریق تعیین تسهیلات و مشوق های تشکیل و اداره آنها
۱۲. ترویج و گسترش جلسات حفظ قرآن مردمی و هدایت جلسات و هیأت مختلف به سمت حفظ قرآن
۱۳. ترغیب شرکت ها و مؤسسات خصوصی و مردمی غیرقرآنی به حفظ و استفاده از حافظان قرآن
۱۴. طراحی سازوکارهایی جهت ارتقای جایگاه اجتماعی و تکریم حافظان قرآن در جامعه
۱۵. حمایت از تولید محصولات محتوایی مورد استفاده در آموزش حفظ قرآن کریم
۱۶. زمینه ‌سازی برای گسترش محصولات نرم ‎ افزاری و سخت ‎ افزاری با کیفیت در حوزه حفظ قرآن
۱۷. ترویج و توسعه محتوا و خدمات مرتبط با حفظ قرآن در فضای مجازی
۱۸. تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی برای ترویج حفظ قرآن و تبیین جایگاه آن
۱۹. تبلیغ و ترویج اهمیت و اثرات حفظ قرآن در تبلیغات محیطی و شهری
۲۰. تکریم حافظان قرآن و الگو ‎سازی ایشان برای اقشار مختلف جامعه
۲۱. فراهم کردن زمینه آموزش عمومی حفظ با استفاده از ظرفیت صدا و سیما
۲۲. فراهم کردن امکان تبلیغ ارزان ‎ قیمت مؤسسات، محصولات و خدمات مرتبط با حفظ قرآن در رسانه‌های مختلف
۲۳. استفاده از ظرفیت گروه ‎ ها و تشکل های مذهبی برای تبلیغ و ترویج حفظ قرآن کریم
۲۴. ارزیابی مستمر و دقیق حافظان و مؤسسات حفظ از طریق طراحی و ایجاد ساختار ها و سازوکارهای ارزشیابی مناسب
۲۵. ساماندهی اطلاعات و محتوای موجود در حوزه حفظ قرآن در کشور از طریق ایجاد پایگاههای داده و ساختار های اطلاعاتی مورد نیاز برای توسعه و ترویج حفظ قرآن
۲۶. طراحی و ایجاد سامانه ها و سازوکارهای برنامه ‎ ریزی و بودجه ‎ ریزی هماهنگ و یکپارچه جهت اجرایی شدن طرح ملی
چارچوب نهادی و اجرایی
 الف. سیاستگذاری و نظارت راهبردی
سیاستگذاری، نظارت راهبردی و روزآمدسازی طرح ملی حفظ بر عهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.
 ب. برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم
به منظور برنامه ‎ ریزی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی بر اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم، ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم تحت نظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل می‌شود.
 ج.فرهنگ‌سازی و اجرا
وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و ‌سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر وزارتخانه‌ها، نهادها و دستگاههای اجرایی، تبلیغی و فرهنگی کشور، در فرایند اجرایی کردن و فرهنگ‌سازی طرح ملی با ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم همکاری می‌کنند. تمامی دستگاه‏های اجرایی موظفند در چارچوب این طرح، برنامه های خود را جهت بررسی و یکپارچه‏سازی و تصویب به ستاد ارسال نمایند و در دوره‏های زمانی معین، نتایج حاصل از اجرای برنامه‏ها را به ستاد گزارش دهند.
 د. الزامات اجرایی
شورای توسعه فرهنگ قرآنی موظف است ظرف مدت حداکثر سه ماه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم را با محوریت وظایف ذیل تشکیل دهد:
۱. هماهنگی و هدایت تعاملات و ارتباطات دستگاههای مختلف و اجزای مختلف جامعه در راستای تحقق چشم ‎ انداز طرح ملی
۲. تشکیل کمیته ‎ ها و کارگروههای تخصصی متشکل از دستگاههای مسوول و مؤسسات فعال در زمینه حفظ برای برنامه‌‎ ریزی و هماهنگی اقدامات و فعالیتها
۳. تدوین اهداف بخشی و زمانی متناسب با بخشهای مختلف جامعه و تعیین شاخص های ارزیابی
۴. تدوین اقدامات و تهیه شناسنامه اقدامات (شامل اهداف، سیاستها و الزامات اجرایی، شاخصهای عملکردی، تقسیم وظایف کلان، بودجه) و برنامه اجرایی سالانه متناسب با آن
۵. ارزیابی مستمر و به روز رسانی دوره ‎ ای طرح ملی با توجه به شرایط و نتایج حاصل از اجرای آن در راستای تحقق چشم انداز تعیین شده و ارائه گزارش سالانه به شورای توسعه فرهنگ قرآنی
۶. تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح از طریق بودجه سنواتی و بودجه‌های قرآنی و فرهنگی دستگاههای مختلف و طراحی سازوکارهای تشویقی جهت جلب مشارکت های مردمی و بخش خصوصی
تبصره ـ ترکیب ستاد راهبری و تشکیلات آن در مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب می رسد.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *