ابلاغ آیین‌نامه پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران به دانشگاههای علوم پزشکی


دسته: حقوق پزشکی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵


ابلاغ آیین‌نامه پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران به دانشگاههای علوم پزشکی


ابلاغ آیین‌نامه پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران به دانشگاههای علوم پزشکی


احمد نجاتیان جدا شدن پرستاران حرفه‌ای کشور از افراد غیرحرفه‌ای را از نتایج اجرای آیین‌نامه صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران عنوان کرد و گفت: امروز شاهد ابلاغ این آیین‌نامه مهم از سوی معاون پرستاری به دانشگاههای علوم پزشکی هستیم.
با این اقدام می‌توان به ایجاد تحولات عمیق و پایدار در پرستاری کشور امیدوار بود و منجر به ساماندهی مراقبتهای پرستاری و پرستاران با رویکرد نوین می‌شود.
وی افزود: صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران بی‌شک یکی از آرزوهای دیرینه جامعه پرستاری به شمار می‌رود و سالیان سال است که کشور از سیستم ثبت صلاحیت حرفه‌ای پرستاران(nursing registration) محروم بوده و همواره یکی از نقایص مهم سیستم بهداشت و درمان کشور ما محسوب شده است.
مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات بالینی پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: موضوع صلاحیت حرفه‌ای پرستاران در حقیقت اطمینان از حفظ حقوق مردم در نظام سلامت است و نشان می‌دهد پرستارانی که در سیستم بهداشت و درمان کشور، مراقبتهای پرستاری را ارائه می‌کنند، دارای صلاحیتهای مناسبی برای ارائه خدمات باکیفیت به مردم هستند.
وی همچنین سابقه وجود سیستمهای ثبت صلاحیت حرفه‌ای پرستاران را در کشورهای مختلف دنیا بیش از 130 سال عنوان کرد و گفت: اگرچه ما امروز بسیار دیرهنگام وارد این فاز شده‌ایم، اما بااین‌حال حرکت بسیار خوب و مثبتی است که در دولت تدبیر و امید و با حمایت شخص وزیر بهداشت در حال رخ دادن است و درواقع به آرزوی چندین ساله پرستاران جامه عمل پوشانده شد.
نجاتیان در خصوص مزایای این پروانه نیز توضیح داد و گفت: با این پروانه، امکان ثبت اطلاعات تحصیلی و خدمتی پرستاران کشور به‌صورت متمرکز و ایجاد امکان رده‌بندی فعالیت و شغل پرستاران در کل کشور وجود دارد که با سطح‌بندی خدمات پرستاری در تناسب و هم‌افزا خواهد بود.
مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات بالینی پرستاری وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: به‌واسطه اجرای این طرح ازاین‌پس پرستاران با داشتن این پروانه به‌عنوان پرستاران حرفه‌ای شناخته می‌شوند و تحت عنوان «پرستار حرفه‌ای» می‌توانند از مزایای آن در سطح کشور بهره‌مند شوند و موضوع (RN) در ایران اسلامی همانند بسیاری از نقاط دنیا معنای خود را می‌یابد.
وی افزود: مسأله‌ای که جامعه پرستاری سالها از آن رنج‌برده، این است که در بیمارستانها لفظ پرستار برای بسیاری کاربرد داشته است، اما با صدور این پروانه، افرادی پرستار حرفه‌ای نامیده می‌شوند که علاوه بر مدرک تحصیلی معتبر، دارای صلاحیتهای علمی، انضباطی، اخلاقی، جسمی و روانی هستند.
نجاتیان با تأکید بر استقبال نهادهای بین‌المللی از این حرکت در حوزه پرستاری ایران، گفت: قبلاً در جلسات مختلفی با نهادهای بین‌المللی و کارشناسان مختلف در حوزه‌های علمی، حرفه‌ای و مدیریتی در سطح جامعه و بالین، موضوع پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران مطرح و بررسی‌شده است و تمامی ذینفعان مدیریتی، آموزشی، حرفه‌ای در نشستهای قطبهای ده‌گانه کشوری نسبت به این رویداد مهم توجیه شده‌اند.
اکنون امیدواریم دست‌به‌دست هم دهیم تا یک گام بلند دیگر در جهت حرفه‌ای شدن و حرفه‌مندی مراقبتهای پرستاری و پرستاران برداریم.
بنا بر اعلام روابط عمومی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، وی ادامه داد: آیین‌نامه فعلی صدور پروانه حرفه‌ای پرستاران، بر اساس نظرخواهی وسیعی بوده که از پرستاران در سطح کشور انجام‌شده است و متخصصین زیادی در این موردنظر داده‌اند و کامل و جامع تدوین‌شده است.
همچنین تلاش کردیم با استانداردهای روز دنیا مطابقت داشته باشد.
مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات بالینی پرستاری وزارت بهداشت بابیان اینکه عمل‌گرایی و نتیجه محوری، یکی از شاخصه‌های وزارت بهداشت، به‌ویژه معاونت پرستاری است، اظهار کرد: انتظار داریم همه‌کسانی که این خبر را می‌شنوند، فقط با رویکرد و عینک حرفه‌ای و کاملاً علمی به موضوع نگاه کنند. هرکس به هر میزان که می‌تواند در جهت اجرای موفق این طرح تلاش کند؛ چراکه بهره‌مندی اصلی و اساسی به مردم و بیماران تعلق دارد و همه ما حول این محور تلاش می‌کنیم. در حقیقت اسباب و لوازم ایجاد محیط امن، علمی و کیفی را برای گیرنده خدمت و ارائه‌دهنده خدمت در نظام سلامت با رویکرد مراقبتهای پرستاری فراهم می‌کنیم.
منبع:ایسنا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *