ابعاد تازه‌ای از علت اخراج رئیس‌اف‌بی‌آی توسط ترامپ

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶


ابعاد تازه‌ای از علت اخراج رئیس‌اف‌بی‌آی توسط ترامپ

گفته میشود علت اخراج رئیس اف بی آی خودداری او از انجام درخواست ترامپ بوده است. ترامپ و وزیر دادگستریاش از جیمز کومی خواسته بودند پیش از رفتن به جلسه کنگره کلیات آنچه را که میخواهد در آنجا بگوید در اختیار آنها قرار دهد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، اخراج جیمز کومی، رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) احتمالا به امتناع او از انجام خواسته ترامپ مربوط است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از کومی خواسته بوده که قبل از حضورش در کنگره آمریکا با او گفت‌وگو کند.

خبرهایی از سوی نزدیکان رئیس‌جمهوری آمریکا شنیده شد مبنی بر این که دونالد ترامپ، وزیر دادگستری‌اش جف سشنز و معاون او رُد روزن‌اشتاین از رئیس اف‌بی‌آی خواسته بودند تا پیش از حضورش در کمیته قضایی سنا در روز سوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت) کلیاتی از آنچه را که قرار است در سنا بگوید در اختیار آنها قرار دهد.

جیمز کومی این درخواست را رد کرده و به گفته منابع آگاه به این ترتیب “این حس را القا کرده که دیگر نمی‌تواند به وظایفش عمل کند.” به گفته نزدیکان رئیس‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ از ماه‌ها پیش از دست کومی عصبانی بوده است.

جلسه کمیته سنا درباره ماجرای ایمیل‌های هیلاری کلینتون در جریان کارزار انتخاباتی‌اش بود و ترامپ نیز اعلام کرده که اخراج رئیس اف‌بی‌آی در ارتباط با همین پرونده بوده است. منتقدان اما معتقدند این اخراج ناگهانی به تحقیقات رئیس اف‌بی‌آی درباره ارتباط احتمالی تیم ترامپ با روسیه مربوط است.

پس از اخراج ناگهانی جیمز کومی از سوی دونالد ترامپ عزم سنای آمریکا برای ادامه تحقیقات درباره ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه قوی‌تر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیته امنیت سنا مایکل فلن، مشاور امنیت ملی برکنارشده ترامپ را فراخواند تا تمامی اسناد مرتبط با موضوع احتمال ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه را در اختیار این کمیته قرار دهد.

ریچارد بور، رئیس جمهوری‌خواه کمیته امنیت ملی سنا و مارک وارنر، عضو برجسته دموکرات این کمیته هر دو اعلام کرده‌اند که فلن دعوت غیررسمی کمیته امنیت ملی سنا از او را در آخر ماه آوریل رد کرده است. وارنر به رویترز گفته بود: «برخی افراد اهل همکاری نیستند. به همین دلیل ما قدم بعدی را برمی‌داریم.»

مایکل فلن، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ بعد از آنکه مشخص شد اطلاعات غلط درباره ارتباطش با روسیه در اختیار معاون ترامپ گذاشته بوده، استعفا داد.

دونالد ترامپ در اقدامی ناگهانی جیمز کومی رئیس اف‌بی‌آی را اخراج کرد. این افسر بلندپایه اطلاعاتی در حال تحقیق روی پرونده ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه بود. دونالد ترامپ و تیم انتخاباتی‌اش متهم هستند که در جریان کارزار انتخاباتی با روسیه همکاری کرده و اجازه داده‌اند که روسیه بر انتخابات آمریکا تاثیر بگذارد. روسیه و ترامپ این اتهام را رد کرده‌اند.

اخراج ناگهانی مسئول بلندپایه تحقیق در این پرونده این ظن را تقویت کرده که او در حال کشف پرده‌های جدیدی از این ماجرا بوده است. منبع:ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *