آیین‌نامه اجرایی
 ماده (۷۵) الحاقی
 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران


دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۸ تیر ۱۳۹۵


آیین‌نامه اجرایی
 ماده (۷۵) الحاقی
 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران


آیین‌نامه اجرایی
 ماده (۷۵) الحاقی
 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران

شماره ۴۳۴۴۹/ت ۵۲۳۲۸ هـ مورخ ۱۵/۴/۱۳۹۵
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
اتاق تعاون ایران ـ
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیأت‌وزیران در جلسه ۹/۴/۱۳۹۵ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون ایران و به استناد ماده (۷۵) الحاقی قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران ـ
مصوب ۱۳۹۳ ـ
آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین‌نامه اجرایی ماده (۷۵) الحاقی قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران
ماده ۱ ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون ایران ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این آیین‏نامه پیشنهادهای خود در خصوص ایجاد ابزارهای خاص تأمین مالی بخش تعاون در بازار سرمایه کشور را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارایه می‌نمایند. سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است برحسب پیشنهادهای ارایه شده و یا به‌صورت مستقل با بررسی امکان ایجاد ابزارهای یادشده در بازار سرمایه کشور در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، اقدامات لازم را به عمل آورد.

تبصره ـ در راستای تمهید زمینه دسترسی شرکتهای تعاونی به ابزارهای مالی، اشخاص مزبور مجاز به تأمین مالی از طریق انتشار اوراق بهادار موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۴ ـ در چارچوب مقررات مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار می‌باشند.
ماده ۲ ـ در مواردی که شرکتهای تعاونی اقدام به تأمین مالی از طریق انتشار اوراق بهادار موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه می‌نمایند، سازمان بورس و اوراق بهادار تضمین کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری را پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صندوقهای ضمانت سرمایه‌گذاری در خصوص پرداخت وجوه مربوط اعم از اصل و سود اوراق را می‏پذیرد.

ماده ۳ ـ سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف به ثبت اوراق بهادار شرکتهای تعاونی سهامی عام و تمهید قابلیت خریدوفروش سهام آنها در بازار بورس یا فرابورس مطابق مقررات بازار سرمایه می‌باشد.
تبصره ـ موارد استثنا و معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار با نظر سازمان یادشده تعیین خواهد شد.
ماده ۴ ـ سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است ظرف یک سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این آیین‌نامه، زمینه انجام معاملات سهام شرکتهای تعاونی متعارف را در بازار سرمایه فراهم نماید.
ماده ۵ ـ درصورتی‌که پرداخت اصل و سودهای مربوط به اوراق بهادار منتشرشده توسط شرکتهای تعاونی در سررسیدهای معین توسط بانکها و یا مؤسسات اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تضمین‌شده باشد، رعایت نسبتهای مالی مندرج در دستورالعملهای انتشار اوراق بهادار برای شرکتهای تعاونی الزامی نمی‌باشد.

ماده ۶ ـ سازمان خصوصی‌سازی موظف است در راستای اجرای بند (ب) ماده (۹) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مبنی بر اعمال مشوق¬های حمایتی برای بخش تعاون به میزان بیست درصد بیشتر از سایر بخشها و در راستای اجرای ماده (۲۰) قانون یادشده، زمینه و شرایط واگذاری شرکتها و بنگاههای دولتی قابل‌واگذاری به شرکتهای تعاونی را بررسی نموده و در صورت لزوم ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این آیین‌نامه، شیوه¬نامه‌ها و آیین‌نامه‌های مرتبط، ازجمله شیوه‌نامه «تشویق بخش خصوصی به‌منظور جلب مشارکت در واگذاریها» مصوب ۲۶/۱۱/۱۳۹۲ هیأت واگذاری و آیین‌نامه «نظام اقساطی واگذاری و نحوه دریافت بهای حقوق قابل‌واگذاری» مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۷ شورای عالی اجرای سیاست¬های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی را جهت اصلاح به مرجع قانونی ذی‌ربط ارایه نماید. اصلاحات مذکور به‌گونه‌ای انجام می‌گیرد که بیانگر مزیتهای مشخصی برای بخش تعاونی در مورد مشوقها و شرایط واگذاری باشد.
ماده ۷ ـ در راستای تبصره ماده (۵) قانون تأسیس شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانی ـ مصوب ۱۳۸۹ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی‌سازی) موظف است به‌منظور فراهم شدن بستر اجرای تبصره مذکور، پیشنهادهای لازم جهت اصلاح دستورالعمل «واگذاری سهام یا بنگاههای قابل‌واگذاری از طریق مذاکره و ویژگیهای لازم و نحوه انتخاب مدیران و متخصصان در موارد واگذاری از این طریق» مصوب ۱۹/۱۱/۱۳۸۷ هیأت واگذاری را ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این آیین‌نامه به هیأت مذکور ارایه نماید.
ماده ۸ ـ سازمان خصوصی‌سازی موظف است در راستای اطلاع¬رسانی مناسب به بخش تعاونی پیرامون بنگاههای مشمول واگذاری در ابتدای هرسال فهرست شرکتهای مشمول واگذاری به همراه اطلاعات موجود آن بنگاهها شامل صورتهای مالی، گزارشهای ارزیابی سهام و اساسنامه و همزمان با انتشار آگهی عرضه سهام این بنگاهها، اطلاعات، شامل صورتهای مالی، گزارشهای ارزیابی سهام و اساسنامه را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون ایران ارسال نماید. اتاق یادشده موظف است اطلاعات ارسالی توسط سازمان خصوصی‌سازی را به همراه این آیین‌نامه به نحو مقتضی به فعالان مرتبط با حوزه فعالیت شرکت مشمول واگذاری در بخش تعاون اطلاع‌رسانی نماید.
معاون اول رئیس‎جمهور ـ
اسحاق جهانگیری
به نقل از روزنامه رسمی شماره ۲۰۷۸۱ مورخ 23/4/1395

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *