آیا ریاست جمهوری ترامپ باعث قدرت گیری بیشتر ایران در خاورمیانه می‌شود؟

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۸ دی ۱۳۹۵


آیا ریاست جمهوری ترامپ باعث قدرت گیری بیشتر ایران در خاورمیانه می‌شود؟

یو اس نیوز:

آیا ریاست جمهوری ترامپ باعث قدرت گیری بیشتر ایران در خاورمیانه میشود؟

 %d8%a2%db%8c%d8%a7-%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%ac%d9%85%d9%87%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%85%d9%be-%d8%a8%d8%a7%d8%b9%d8%ab-%d9%82%d8%af%d8%b1%d8%aa-%da%af%db%8c%d8%b1

روسیه و سوریه مسؤول آزادی حلباند و بشار اسد با بازپسگیری حلب مجدداً کنترل این شهر را در دست گرفته و جنگ سوریه با این حرکت وارد فاز جدید خواهد شد. با توجه به وعدههای دادهشده در دوران انتخاباتی ترامپ برای دولت جدید آمریکا حیاتی است که بداند چه رویکردی به شکست داعش کمک میکند و ما به چه شریکی دراین جنگ نیاز داریم.

یو اس نیوز نوشت: هنوز جزییات اولویتهای ترامپ در سیاست خارجی مشخص نشده است. مشخصاً تجارت یکی از اولویتهای اوست و این بعد از مسأله داعش قرار می‌گیرد. حوادث آنکارا و برلین قطعاً این اولویت را تقویت کرده است. دراین رابطه او بیش از یک باز تاکید کرده که روسها و سوریها با داعش در حال مبارزه‌اند و او باید از این حرکت آنها نهایت بهره را ببرد. این حرکت ازآنجاکه می‌تواند دست ایران را در خاورمیانه بازتر کند خطیر به نظر می‌رسد. روسیه و سوریه مسؤول آزادی حلب‌اند و بشار اسد با بازپس‌گیری حلب مجدداً کنترل این شهر را در دست گرفته و جنگ سوریه با این حرکت وارد فاز جدید خواهد شد. با توجه به وعده‌های داده‌شده در دوران انتخاباتی ترامپ برای دولت جدید آمریکا حیاتی است که بداند چه رویکردی به شکست داعش کمک می‌کند و ما به چه شریکی دراین جنگ نیاز داریم.

شریک کلیدی سوریه یعنی ایران و شبه‌نظامیان شیعه منطقه در خدمت سوریه بوده‌اند. درواقع تعداد نیروهای اسد قریب به 20 هزار نیروست و به‌طورجدی به نیروهای حزب‌الله و ایران و شبه‌نظامیان شیعه از افغانستان و سایر کشورهای جهان نیاز دارد تا بتواند سرزمینهایش را نگه دارد.

شاخصهای خیره‌کننده از نقش ایران دراین درگیریها مشهود است: قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در روزهای اخیر در خط مقدم جبهه حلب دیده‌شده. سلیمانی یکی از شخصیتهای در سایه بوده که در درگیریهای اخیر سوریه به‌عنوان یکی از چهره‌های تأثیرگذار در آینده سوریه مطرح‌شده است.

برای ایران از یک‌سو و برای ترکها و سعودیها و قطریها و اماراتیها از سویی دیگر، جنگ سوریه برای تعادل قدرت در منطقه حیاتی است. پیوستن به روسها و اسد در سوریه به آرزوی ایران برای تسلط بر منطقه جامه عمل خواهد پوشاند.

علاوه بر جنگ علیه داعش این کار می‌تواند برای شرکای عرب ما در منطقه که ما به آنها نیاز داریم نیز هزینه‌های زیادی را دربرداشته باشد. آنها کسانی‌اند که نیروهایشان را برای جنگ علیه داعش روی زمین در اختیار ما می‌گذارند. آنها کسانی‌اند که باید برای ساخت مجدد دولت بعد از شکست داعش به ما کمک کنند تا خلأ قدرت در منطقه با نیروهای اشتباه پر نشود. آنها داعش را که مدعی حفاظت از سنیهاست را بی‌اعتبار کرده‌اند.

مشخصاً ترامپ نمی‌خواهد در دولت سازی یا درگیریهای بی‌پایان خاورمیانه دخالت کند.

ترامپ باید برای پیوستن به روسیه در سوریه بدون تغییر در سیاستهای روسیه بدگمان باشد.

حداقل ولادیمیر پوتین باید از همکاری با ایران دست بردارد. دولت ترامپ نمی‌تواند بگوید می‌خواهد به ایران سخت بگیرد و درعین‌حال به نیروهای روسیه در سوریه بپیوندد. این دو به هم متصل‌اند.

شاید دولت جدید گمان کند که پوتین درباره سوریه انعطاف‌پذیرتر است. از این منظر او هدف اصلی‌اش را این‌گونه در نظر می‌گیرد: اسد امروز و به‌زودی کنترل همه نقاط کلیدی را در دست گرفته و روسیه نیز به پایگاههای هوایی و تسهیلات دریاداری دسترسی خواهد داشت ظرفیتهای دفاع هوایی‌اش را در غرب مدیترانه مستقر خواهد کرد. آنها کاری خواهند کرد که هیچ تصمیمی در سوریه بدون اعمال‌نظر آنها ممکن نباشد.

برای پوتین این مناسبات سیاسی معنادار است. او دراین مسیر نیاز دارد که معارضان سوری نتیجه سیاسی را در سوریه بپذیرند.

هیچ شانسی برای ترکیه و سعودی و قطر وجود ندارد که بتوانند اعمال‌نفوذ کرده یا از منابعشان در معارضان استفاده کنند. روابط آنها با دولت اوباما خوب نبود. آنها در دولت جدید به دنبال فرصت جدیدی برای خودشان می‌گردند اما ترامپ باید نشان دهد که تهدیدهای منطقه را می‌شناسد.

او به‌عنوان یک کاسب‌کار می‌داند که بدون اهرم فشار هیچ کاری ممکن نیست. اگر او خواهان خروج پوتین و ایران از سوریه است باید نشان دهد.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *