آیا با خواندن صیغه نامزدی 
زن و مرد از هم ارث می برند


دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۹ تیر ۱۳۹۵


آیا با خواندن صیغه نامزدی 
زن و مرد از هم ارث می برند


آیا با خواندن صیغه نامزدی 
زن و مرد از هم ارث می برند

پرسش: در برخی از خانواده‌های ایرانی رسم است که قبل از ازدواج دایم، برای ایجاد محرمیت، صیغه نامزدی می‌خوانند.
از نظر قانونی، در این مدت که هنوز عقد دایم خوانده نشده و به ثبت هم نرسیده، تکلیف این صیغه چیست و آیا دو طرف از یکدیگر ارث می برند؟

پاسخ: ارث که هرگز؛ زیرا زوجین فقط در ازدواج دایم، از یکدیگر ارث می‌برند. مضافاً اینکه، آنچه به‌عنوان صیغه محرمیت و یا عنوان عجیب ترِ آن «صیغه نامزدی» در عرف مرسوم شده، مبنای قانونی ندارد. اینکه در پاره ای از مناطق کشورمرسوم شده است که «چون طرفین شیرینی نامزدی خورده اند، پس صیغه عقد نخوانده، محرمِ یکدیگرند» مبنای قانونی ندارد.
ضمناً، آنچه پیش از ثبت عقد ازدواج دایم، برای طرفین ضروری به‌نظر می رسد، آشنایی با خُلق و خوی همدیگر و روحیات و رفتارهای اجتماعی و عقاید و باورهایشان است که اساساً نیازی به عقد موقت هم نیست تا چه رسد به ارث و میراث و نظایر آن.
«جشن نامزدی» هم که بسیار از آن سخن به میان می آید، صرفاً وعده یک ازدواج است که هرگز برای طرفین علقه زوجیت ایجاد نمی کند تا حقوق و تکالیفی برای طرفین ایجاد شود. البته اگر منظور شما از صیغه نامزدی، اجرای صیغه عقد دایم بدون ثبت آن باشد، وراثت پدید می آید اما اگر صیغه نامزدی به‌معنای اجرای صیغه عقد موقت باشد، از یکدیگر ارث نمی برند.
منبع: کتاب مجموعه پرسش و پاسخهای حقوقی در امور خانواده 4

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *