آیین ر فتا ر حرفه‌ای وکلا‌ی مدافع

دسته: اخلاق و رفتار , دسته‌بندی نشده
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۶ آبان ۱۳۹۵


آیین ر فتا ر حرفه‌ای وکلا‌ی مدافع

آیین ر فتا ر حرفهای وکلای مدافع( قسمت دوم )

233802003

تصویر ذهنی شما از وکیل چگونه است؟ مرد یا زنی موقر، مودب، متین، در کار خود با صلابت، محکم و استوار ، این چیزی است که در عالم واقع از وکیل توقع داریم و باید چنین باشد متن پیش رو نیز به همین موضوع اشاره کرده است.

بخش دوم- اجرای عدالت و حقوق شهروندی

ماده 5٫ وکیل باید در جهت صیانت از حقوق شهروندان و اجرای عدالت در روابط خود با موکلان و مراجعان:

الف – دعوایی را اقامه یا تعقیب نکند که به واهی بودن آن آگاهی دارد یا واهی بودن آن روشن است.

ب- به بهانه احقاق حق موکل، حقوق مسلم دیگر اصحاب دعوا را نادیده نگیرد و با رفتار حرفه‌ای زمینه روشن شدن حقیقت و اجرای عدالت را فراهم سازد.

پ- چنانچه در جریان وکالت، آگاه شود که موکل در دعوا بی حق است، استعفا دهد و در صورت ادامه کار، به‌گونه‌ای عمل-کند که حقی پایمال نشود.

ت- چنانچه موکل تصمیم به اقداماتی خلاف منافع ملی یا عمومی گرفته باشد، در جهت منع وی اقدامات لازم را انجام دهد.

ث- چنانچه در جریان وکالت، دریابد که موکل مرتکب فریب‌کاری یا اقدام مخالف قانون، عدالت و انصاف می‌شود، بدون تأخیر توقف این اقدامات را درخواست کند و در صورت بی‌توجهی موکل، استعفا دهد.

ج- از قواعد شکلی برای احقاق حق موکل بهره ببرد؛ اما آنها را دستاویزی برای اطاله دادرسی و ایجاد اختلال درروند رسیدگی قرار ندهد.

چ – از راهنمایی مراجعانی که مقاصد غیرقانونی دارند، بپرهیزد.

ح- چنانچه به‌عنوان نویسنده یا مشاور در تنظیم سندی دخالت داشته باشد، در صورت وقوع اختلاف در مورد آن، برای حل اختلاف بکوشد و در صورت نیاز، برای ادای شهادت در مراجع قضایی حاضر شود.

ماده 6٫ هرگاه عملکرد سازمانها، مراجع و مقامات دولتی و قضایی یا کارکنان آنها یا دیگر اشخاص حقوقی و حقیقی، مستلزم نقض قانون و عدالت یا پایمال شدن حقوق و آزادیهای بنیادین، امنیت شخصی، حق دادخواهی، حق زندگی سالم و حقوق زیست‌محیطی شهروندان یا اصول و حقوق حرفه‌ای وکلا باشد، وکیل باید واکنش مناسب نشان دهد و در موارد مهم موضوع را به مقامات صلاحیت‌دار یا کانون وکلا اطلاع دهد و در صورت داشتن دلایل و مدارک دراین رابطه، آن را ارائه نماید.

منبع: موسسه خدمات حقوقی داد و خرد-

ادامه دارد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *