«آیین ر فتا ر حرفه‌ای وکلا‌ی مدافع» قسمت 11

دسته: اخلاق و رفتار
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۷ دی ۱۳۹۵


«آیین ر فتا ر حرفه‌ای وکلا‌ی مدافع» قسمت 11

«آیین ر فتا ر حرفهای وکلای مدافع» قسمت 11

حقوقی

 

تصویر ذهنی شما از وکیل چگونه است؟ مرد یا زنی موقر، مودب، متین، در کار خود با صلابت، محکم و استوار ، این چیزی است که در عالم واقع از وکیل توقع داریم و باید چنین باشد. در شماره گذشته از ششم بحث در روابط وکیل با مراجع قضایی سخن گفتیم، از لزوم همکاری او با دستگاه قضایی سخن گفتیم و اینک از ماده 24 این آییننامه سخن به میان خواهد آمد.

بخش هفتم- روابط وکیل با همکاران

ماده۲۴ وکیل باید در راستای حفظ و تقویت همبستگی حرفه‌ای:

الف- در رابطه با همکاران، همواره رفتاری حرفه‌ای، مبتنی بر صداقت و توأم باانصاف و ادب داشته باشد و از هرگونه گفتار، نوشتار و رفتاری که موجب تحقیر یا لطمه به شرافت و حیثیت حرفه‌ای همکار می‌شود، خودداری کند.

ب- اختلاف میان خود و همکاران را از طریق مذاکره یا وساطت یا داوری کانون وکلا حل‌وفصل کند.

پ- در مواردی که دعوا علیه همکار را می‌پذیرد، ابتدا با هماهنگی کانون متبوع همکار جهت حل‌وفصل اختلاف از راههای مسالمت‌آمیز اقدام کند.

ت- در صورت تقاضای همکار، اطلاعات و اسنادی را که مانع قانونی و حرفه‌ای برای ارائه آنها وجود ندارد، در کوتاه‌ترین زمان به وی ارائه کند.

ث- در دادگاه و به هنگام دفاع، همکاران را با عناوین مثبت توصیف و مورد خطاب قرار دهد.

ج- در صورت مشاهده اشتباهات علمی، حرفه‌ای یا رفتاری همکار، به نحو محترمانه برخورد کرده و در صورت لزوم وی را راهنمایی کند.

چ- هرگاه همکاری مورد بی‌حرمتی واقع‌شده، یا حقوق حرفه‌ای و شهروندی وی به مخاطره افتاده یا دچار آسیب شده باشد، فعالانه از وی حمایت و پشتیبانی کند و بدون تأخیر مراتب را به کانون وکلا گزارش دهد.

ح- موکل، طرف مقابل یا مراجعان را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به اقدام علیه همکار تحریک نکند.

خ- هرگاه از اختلاف میان همکاران یا اختلاف آنان با دیگر اشخاص آگاهی یابد تا حد امکان برای حل‌وفصل اختلاف از راه مذاکره یا صلح و سازش یا داوری تلاش کند و در موارد مهم، به کانون نیز اطلاع دهد.

د- در صورت مشاهده نقض یکی از قواعد حرفه‌ای از سوی همکار، به وی خاطرنشان کند و در موارد مهم به کانون اطلاع دهد.

ذ- در غیبت همکاران بدگویی نکرده و اظهاری نکند که موجب کاهش اعتبار حرفه‌ای آنان شود. هم‌چنین خدمات و اقدامات همکار خود که پیش از وی عهده‌دار وکالت پرونده بوده را بی‌ارزش جلوه ندهد.

ر- بدون اطلاع همکاران در پرونده‌های آنان وارد نشود و چنانچه همکار به هر نحو از پیگیری دعوا منصرف شود تا حد ممکن برای تسویه حقوق وی بکوشد.

ز- در مورد پرونده‌هایی که وکالت آنها بر عهده همکار است، بدون اطلاع کامل از مفاد پرونده و رضایت همکار اظهارنظر یا دخالت نکند.

س- کارکنان دیگر وکلا و مؤسسات حقوقی را تنها پس از کسب موافقت همکار یا مؤسسه مربوط به استخدام درآورد.

ش- بدون ذکر مأخذ و کسب مجوز (در مواردی که استفاده از منبع، منوط به کسب مجوز است) از نتایج کارها و پژوهشهای همکاران در پرونده‌های خود استفاده نکند.

درازای معرفی موکل به همکاران، وجهی از آنان مطالبه نکند.

ماده ۲۵- وکیل باید در مواردی که در انجام موضوع وکالت با یکی از همکاران شراکت می‌یابد یا جانشین وی می‌شود:

الف- انتخاب خود را به وکیل اول اطلاع داده و از وی بخواهد تا اطلاعات، اسناد و راهنماییهای لازم در مورد چگونگی پیگیری دعوا و دفاع از موکل را در اختیار او قرار دهد.

ب- چنانچه موکل، وکیل دیگری را نیز برای انجام وکالت تعیین کند، در این کار اخلال نکند و همکاری لازم را با وی داشته باشد.

پ- در صورت ایجاد اختلاف دیدگاه با وکیل دیگر، بدون تأخیر برای رفع اختلاف اقدام کند و در صورت عدم امکان، همسو با اصول اعتماد، درست‌کاری و حفظ منافع موکل و نزاکت، موضوع اختلاف و دیدگاههای خود را به موکل اطلاع دهد تا در مورد پیگیری موضوع توسط یکی از وکلا تصمیم بگیرد.

ت- به‌منظور هماهنگی و انتخاب رویه واحد در دفاع از موکل، با وکیل دیگر به گفتگو و تبادل اطلاعات بپردازد.

ث- در زمان وکالت، به‌گونه‌ای رفتار نکند که جانشینی در وکالت موجب زیان موکل شود و در صورت درخواست وکیل-جانشین، اطلاعات و اسناد لازم را در اختیار وی قرار دهد.
منبع: موسسه خدمات حقوقی دادوخرد- ادامه دارد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *