«آیین ر فتار حرفه‌ای و کلای مدافع» (قسمت پایانی)

دسته: حقوق رفتاری
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۵ دی ۱۳۹۵


«آیین ر فتار حرفه‌ای و کلای مدافع» (قسمت پایانی)

«آیین ر فتار حرفهای و کلای مدافع» (قسمت پایانی)

 

400515408

 

در بخشهای گذشته به موادی از آیین رفتار حرفهای وکلای مدافع اشاره کردیم اکنون در بخش چهاردهم از این نوشتار به مواد 30 تا 33 این آیین نامه که در باب اصول اطلاح رسانی در حرفه وکالت است اشاره می کنیم.

بخش نهم- اصول اطلاع‌رسانی در حرفه وکالت

ماده 30 اطلاع‌رسانی، اقداماتی است که وکیل به‌منظور شناساندن حرفه وکالت و تواناییهای حرفه‌ای خود به عموم انجام می‌دهد. هرچند شایسته‌ترین و مؤثرترین شیوه جلب موکل و رقابت با دیگر وکلا، دانش، توانایی، صداقت و درست‌کاری، استقامت و جدیت وکیل در احیای حقوق موکلان است؛ اطلاع‌رسانی با رعایت موارد زیر امکان‌پذیر است:

الف- اطلاع‌رسانی باید باصداقت و حفظ منزلت و شأن وکالت و اعتبار دادگستری و به‌دوراز ظاهرسازی و با رعایت نظامات کانون باشد.

ب- هر مطلبی که در جریان اطلاع‌رسانی توسط وکیل اعلام می‌شود، باید قابل تصدیق و اثبات باشد.

پ- وکیل نباید شخصاً یا از طریق دیگران، برخلاف ضوابطی که کانون متبوع او اجازه می‌دهد اطلاع‌رسانی کند، یا در محل کار خود یا خارج از آن، مطالب و عناوین گمراه‌کننده به کار ببرد.

ت- اطلاع‌رسانی وکیل می‌تواند شامل بیان تواناییهای علمی، سوابق و تجارب شخصی وی باشد.

وکیل می‌تواند، در مورد اعلام شروع و خاتمه فعالیت به‌عنوان وکیل دادگستری و جابه‌جایی مکان دفتر، به شیوه متعارف اطلاع‌رسانی کند.

ماده 31 نصب تابلو، چاپ کارت ویزیت و سربرگ متضمن معرفی وکیل و نشانی وی و شماره تماس و آدرس اینترنتی و محل دفتر و ساعات کار و کانون متبوع وی، مدرک دانشگاهی وکیل و مانند آنها با رعایت موارد زیر مجاز است:

الف- تأسیس دفتر و نصب تابلو در بیش از یک مکان هرچند زیر عناوین متعدد؛ مانند «دفتر وکالت» و «مؤسسه حقوقی» ممنوع است.

وکیل نباید در تابلو یا کارت ویزیت و سربرگهای وکالتی عنوان مشاور حقوقی را به کار ببرد، مگر پس از گذشت پنج سال از تاریخ گرفتن پروانه وکالت پایه‌یک. هم‌چنین نباید از عنوان مدرس یا استاد دانشگاه و مانند آن استفاده کند، مگر با داشتن پنج سال سابقه تدریس مستمر یا داشتن سمت آموزشی.

ت- وکیل نباید توسط اشخاصی غیر از کارمندان خود، کارت ویزیت یا نشریه اطلاعاتی یا هرگونه تبلیغات کاغذی، پخش کند یا اوراق را در مکانهای عمومی قرار دهد.

ماده 32 اطلاع‌رسانی وکیل نباید متضمن موارد زیر باشد:

الف- عباراتی که متضمن انحصاری جلوه دادن خدمات وکیل یا القاکننده بی‌تجربگی یا ناتوانی همکاران باشد.

ب- بیان تعداد پرونده‌های وکیل، آمار پرونده‌هایی که در آنها موفق شده است، درج مبلغ و اعلام هزینه خدمات و هم‌چنین مقایسه خدمات و حق‌الزحمه‌های دریافتی با دیگر وکلا و مؤسسات حقوقی و مانند این مطالب.

پ- استفاده از عناوین کلی و گمراه‌کننده؛ مانند وکیل بین‌المللی، وکیل متخصص و …

ماده 33 در اطلاع‌رسانی با وسایل الکترونیکی و نشریه باید نکات زیر رعایت شود:

الف- گشایش پایگاه اطلاع‌رسانی یا انتشار نشریه اطلاعاتی حاوی مطالب مرتبط با وکالت، توسط وکیل، باید بدون تأخیر به اطلاع کانون برسد.

ب- پایگاه اطلاع‌رسانی الکترونیکی وکیل، نباید حاوی تبلیغات کالاها و خدمات تجاری باشد، یا ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با سایتها یا صفحه‌هایی داشته باشد که مطالب یا نکات مغایر با اصول حرفه‌ای وکالت دارند.

منبع: مؤسسه خدمات حقوقی دادوخرد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *