آیین رفتار حرفه‌ا ی وکلای مدافع(قسمت 5)

دسته: اخلاق و رفتار
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۶ آذر ۱۳۹۵


آیین رفتار حرفه‌ا ی وکلای مدافع(قسمت 5)

آیین رفتار حرفها ی وکلای مدافع(قسمت 5)

 698797730

تصویر ذهنی شما از وکیل چگونه است؟ مرد یا زنی موقر، مودب، متین، در کار خود با صلابت، محکم و استوار ، این چیزی است که در عالم واقع از وکیل توقع داریم و باید چنین باشد. در شماره گذشته در روابط وکیل و موکل دو ماده دیگر را شرح دادیم و از بایدها و نبایدها گفتیم باید که حافظ اسرار باشند و اگر وکالتشان منجر به افشای سری شد از پذیرفتن آن سر باز زنند و دیگر این که قبل از پذیرش وکالت نکاتی را بسنجند مثلاً امکان پیروزی و درصد آن و دیگر مواردی که حتماً مطالعه کرده اید.

متن پیش رو نیز به همین موضوع اشاره کرده است.

بخش چهارم- روابط وکیل با موکل

ماده 11٫ وکیل باید در هنگام پذیرش وکالت موارد زیر را رعایت کند:

  • قرارداد کتبی مشتمل بر مشخصات هویتی موکل، موضوع وکالت، شرایط و چگونگی انجام و خاتمه آن، میزان حق-الوکاله و نحوه پرداخت آن، وظایف متقابل وکیل و موکل، هزینه‌هایی که بر عهده موکل است و تا حد امکان شیوه حل اختلاف آینده را تنظیم و به امضای موکل برساند و نسخه دوم آن را تسلیم موکل کند، مگر آن‌که تأخیر ناشی از تنظیم قرارداد موجب زیان موکل باشد یا خدمات حقوقی از نوعی باشد که درگذشته توسط وکیل برای موکل انجام‌شده و حق‌الوکاله آن‌هم با توافق طرفین تعیین و پرداخت‌شده باشد.

ب- در قبال اخذ وجه یا اصول اسناد مربوط به موکل، رسید بدهد.

پ- به‌صورت نامتناسب تحت عنوان تضمین حق‌الوکاله، از موکل سند رسمی یا غیررسمی دریافت نکند. به‌هرحال، وثیقه قرار دادن مال موضوع دعوا دراین رابطه جایز نیست.

ت- وجهی به‌عنوان حق‌الوکاله از غیر موکل دریافت نکند، مگر آن‌که دریافت آن، با منافع موکل یا استقلال وکیل منافات نداشته باشد.

  • حصول نتیجه مطلوب در دعوا را به‌طور صریح یا ضمنی تضمین نکند. تصریح به عدم پرداخت یا انصراف وکیل از دریافت بخشی از حق‌الوکاله یا استرداد آن به موکل در صورت عدم حصول نتیجه مطلوب، تضمین نتیجه محسوب نمی‌شود.
  • به هیچ شکلی، موضوع دعوای موکل را به‌طور ساختگی به خود انتقال ندهد.

ماده 12٫ حق‌الوکاله قراردادی باید به شیوه‌ای معقول و عادلانه و با توجه به عوامل زیر تعیین شود:

الف- ارزش واقعی خواسته موکل

ب- صعوبت پیگیری یا دشواری کار

ج- اهمیت موضوع و منافع یا امتیازات مادی یا معنوی که کار او برای موکل در پی دارد

د- مدت‌زمان لازم برای اجرای موضوع وکالت

ه- ارزش خدمات یا کارهای تحقیقاتی یا راهکاری که برای حل سریع مشکل موکل ارائه می‌شود

و- عرف وکلا

ز- تجربه، سابقه کار، شهرت، مهارت و تخصص عملی وکیل

ح- موقعیت و وضع مالی موکل.

تبصره 1- وکیل نباید در تعیین حق‌الوکاله، درخواسته دعوا مشارکت کند و پیش از حصول نتیجه دعوا سهمی مشاع یا بخشی معین از آن را به‌عنوان حق‌الوکاله انتقال بگیرد. تعیین حق‌الوکاله به مأخذ ارزش خواسته و نیز مشارکت در محکوم به‌حکم نهایی، مشارکت درخواسته تلقی نمی‌شود. همچنین تعیین و دریافت حق‌الوکاله به‌صورت علی‌الحساب و دریافت مابه-التفاوت آن، پس از حصول نتیجه نهایی دعوا و به نسبت ارزش واقعی محکوم‌به مانعی ندارد.

تبصره 2- حق‌الوکاله می‌تواند وجه نقد یا مالی غیرازآن باشد، مشروط بر آن‌که مالکیت آن محل اختلاف نباشد.

تبصره 3- وکیل نباید قبل از تنظیم وکالت‌نامه، قرارداد حق‌الوکاله با موکل تنظیم کند و وجهی از وی دریافت کند. همچنین نباید زائد بر حق‌الوکاله و شرایطی که به تراضی تعیین گردیده است، وجه یا مالی از موکل دریافت یا مطالبه کند و نیز، در مواردی که توافقی در بین نباشد، زائد بر تعرفه وجهی بابت حق‌الوکاله یا هزینه‌های دیگر از وی اخذ کند.

منبع: موسسه خدمات حقوقی داد وخرد- ادامه دارد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *