«آیین رفتار حرفه‌ای وکلای مدافع»

دسته: اخلاق و رفتار
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۴ آذر ۱۳۹۵


«آیین رفتار حرفه‌ای وکلای مدافع»

«آیین رفتار حرفهای وکلای مدافع» (قسمت 8)

 آیین رفتار حرفه‌ای وکلای مدافع

تصویر ذهنی شما از وکیل چگونه است؟ مرد یا زنی موقر، مودب، متین، در کار خود با صلابت، محکم و استوار ، این چیزی است که در عالم واقع از وکیل توقع داریم و باید چنین باشد. در قسمت گذشته و در ادامه بحث از بخش چهارم آیین رفتاری مواد 16 تا 18 از لزوم رازداری گفتیم از این گفتیم که اگر منافع وکیل و موکل با هم تعارض بود بایستی از وکالت استغفا دهد و دیگر مواردی که می تواند وی را در امر خطیر وکالت یاری کند اکنون به ماده 19 این آیین نامه اشاره می کنیم.

بخش چهارم- روابط وکیل با موکل

ماده 190 وکیل باید در راستای حفظ اسناد، اموال و اسرار موکلان، موارد زیر را رعایت کند:

الف- برای حفظ اسناد، سوابق و پرونده‌های موکلان، دفتر ثبت پرونده‌ها و بایگانی منظم داشته باشد.

ب- وجوه متعلق به موکلان را در حسابی جداگانه و باز نزد بانکها یا مؤسسات مالی معتبر نگهداری کند. موجودی این حساب باید همواره معادل کل وجوهی باشد که به حساب موکلان وصول شده است. وجوه یادشده باید در اسرع وقت و در قبال اخذ رسید، به موکلان پرداخت‌شده یا به همان ترتیبی که آنها مقرر می‌دارند مصرف شود. هرگونه پرداخت از محل وجوه موکلان به اشخاص ثالث ممنوع است، مگر این‌که مطابق مقررات یا تصمیم دادگاه صالح یا اذن صریح یا ضمنی موکل، این پرداخت مجاز باشد.

پ- بدون اجازه موکل، موضوع وکالت را به خود یا به حساب خود منتقل نکند.

ت- اسناد و مدارک موکل را به‌خاطر عدم پرداخت حق‌الوکاله در گرو خود نگه ندارد.

  • پس از خاتمه وکالت، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، وجوه، اشیا، اموال و اسناد متعلق به موکل را در اختیار او بگذارد و در صورتی‌که به دلایل موجه امکان تحویل آنها به موکل نباشد، آنها را بدون تأخیر به کانون وکلا بسپارد.
  • با همکار خود که در پرونده وکالت ندارد، در مورد اطلاعات مربوط به پرونده موکل صحبت نکند و به او اطلاعات ندهد، مگر در موارد ضروری‌که قصد استفاده از تجارب همکاران را دارد. در حالت اخیر نیز، باید اسرار پرونده و منافع موکل لحاظ شود.

تبصره- وکیل باید در صورت درخواست موکل، لیستی کامل و دقیق از تمام هزینه‌های انجام شده در جریان دعوا را به وی تسلیم نماید. ماده 200 وکیل حتی پس از پایان رابطه وکالتی، نباید اسرار موکل و نوشته‌ها و اسناد و اطلاعات محرمانه‌ای که در چارچوب فعالیت حرفه‌ای خود به آنها دست یافته را افشا یا از آنها استفاده نماید. اطلاع به مقامات صلاحیت‌دار، بنا به ضرورت و در موارد زیر نقض تعهد وکیل مبنی بر حفظ اسرار محسوب نمی‌شود:

الف- برای اقامه دعوا یا دفاع از موکل؛

ب- برای دفاع در قبال اتهام جزایی، انتظامی یا دعوای حقوقی که علیه وکیل و کارمندان او مطرح شده، در حدود لازم؛

پ- موکل پس از مشورت با وکیل و آگاهی کامل، کتباً به آن رضایت دهد؛

ت- موکل، آگاهانه موضوع را برای دیگران افشا کند، به گونه‌ای که نسبت به آنان دیگر محرمانه قلمداد نشود؛

ث- افشا برای حفظ منافع موکل و جامعه ضروری باشد؛

ج- افشا برای جلوگیری از وقوع جرایم سنگین و جرایم علیه تمامیت جسمانی دیگران از سوی موکل، ضروری باشد.

چ- افشای نام موکل و توافقات مالی میان خود و موکل، مگر آن‌که به دلایلی با افشای اسرار موکل و اطلاعات محرمانه ملازمه داشته باشد. منبع: مؤسسه خدمات حقوقی داد‌وخرد-ادامه دارد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *