آیین رفتار حرفه‌ای وکلای مدافع

دسته: اخلاق و رفتار
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۳ آذر ۱۳۹۵


آیین رفتار حرفه‌ای وکلای مدافع

آیین رفتار حرفهای وکلای مدافع(قسمت 7)

 آیین رفتار حرفه‌ای وکلای مدافع

تصویر ذهنی شما از وکیل چگونه است؟ مرد یا زنی موقر، مودب، متین، در کار خود با صلابت، محکم و استوار ، این چیزی است که در عالم واقع از وکیل توقع داریم و باید چنین باشد. در قسمت گذشته که بحث ما درباره بخش چهارم از آیین رفتاری وکلا و موضوع روابط وکیل با موکل بود گفتیم که وکیل باید شفاف سازی کند تا موکل در تاریکی و ناآگاهی نماند از دوستی و مسألمت در جامعه سخن بگوید و در این راستا تلاش کند به موکل خود امید واهی ندهد و سایر وظایفی که ذیل مواد 13 تا 15 آمد اکنون از ماده 16 تا 18 این آیین نامه را بررسی می کنیم.

بخش چهارم- روابط وکیل با موکل

ماده 16 وکیل در مواردی‌که برای حل‌وفصل دوستانه اختلاف، یا اقدامات مشابه با طرف مقابل موکل تماس می‌گیرد، باید نکات زیر را رعایت کند:

  • درصورتی‌که قصد کمک به موکل برای انجام معامله دارد، بدون رضایت و در نبود او، به مذاکره و گفتگو با طرف معامله نپردازد.
  • از بیان مطالب غیرواقعی و تهدیدهای ناروا بپرهیزد و موضوع درخواست مذاکره را به‌روشنی بیان کند.
  • در صورت دریافت هرگونه پیشنهاد برای سازش، بدون تأخیر موکل را آگاه سازد و پیش از هرگونه اقدام در این راستا، موافقت کتبی موکل را بگیرد.

تبصره- وکیل نباید در صورت عدم حصول صلح و سازش، در جریان دعوا به اسناد یا محتوای پیشنهادات ارایه شده برای صلح و سازش و یا مذاکرات محرمانه استناد کند.

ماده 17، وکیل در صورت بروز تعارض میان منافع خود با موکل یا میان منافع موکلین باید نکات زیر را رعایت کند:

  • در صورت بروز تعارض غیرقابل‌حل میان دیدگاه وی و موکل که موجب شود وکیل نتواند به تعهد خود برای حفظ اعتماد متقابل و منافع موکل پای بند باشد، استعفا دهد.
  • چنانچه در جریان وکالت، میان منافع دو نفر از موکلان وی تعارض ایجادشده و بیم آن باشد که اسرار حرفه‌ای فاش یا در استقلال وکیل یا اعتماد موکلان خللی ایجاد شود، بدون تأخیر به موکلان اطلاع دهد و اقدامات لازم را برای از بین بردن تعارض به کار برد. در غیر این صورت، به وکالت خود با موکلی که منافع وی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، خاتمه دهد.
  • چنانچه پس از پذیرش وکالت، منافع و روابط شخصی وی با موکل در تعارض قرار گیرد، بدون تأخیر به موکل اطلاع دهد، تا با توجه به وضعیت حادث شده، در مورد ادامه وکالت تصمیم بگیرد. در این صورت وکیل می‌تواند حتی با اعلام رضایت موکل برای ادامه وکالت، استعفا دهد.
  • چنانچه وکلا به‌صورت گروهی فعالیت کنند، مقررات تعارض منافع شامل مجموعه گروه و همه اعضای آن می‌باشد.

ماده 18٫ وکیل باید در موارد استعفا به نکات زیر توجه داشته باشد:

  • باید پیش از استعفا موکل را مطلع سازد.
  • ب- استعفا در همه حال باید به‌گونه‌ای باشد که موکل را در شرایط نامناسبی قرار ندهد و به منافع وی خللی وارد نسازد و موکل فرصت دفاع و معرفی وکیل جدید را داشته باشد.
  • پ- هرگاه رأی غیرقطعی صادره به زیان موکل به وکیل ابلاغ‌ شده باشد و وکیل بخواهد استعفا دهد، باید پیش از استعفا نسبت به رأی اعتراض کند و مراتب استعفای خود را نیز به اطلاع موکل برساند.

منبع: موسسه خدمات حقوقی داد و خرد- ادامه دارد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *