آیین رفتار حرفه‌ای وکلای مدافع

دسته: اخلاق و رفتار
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۳ آذر ۱۳۹۵


آیین رفتار حرفه‌ای وکلای مدافع

آیین رفتار حرفهای وکلای مدافع( قسمت 4)

 698797730

تصویر ذهنی شما از وکیل چگونه است؟ مرد یا زنی موقر، مودب، متین، در کار خود با صلابت، محکم و استوار ، این چیزی است که در عالم واقع از وکیل توقع داریم و باید چنین باشد در شماره گذشته گفتیم که وکیل باید شأن حرفهای خود را رعایت کند چه حیث ظاهر چه از حیث شأن مکانی که در آن با مراجعان دیدار می کند و… متن پیش رو نیز به همین موضوع اشاره کرده است.

روابط وکیل با موکل

ماده‌ی 9 وکیل باید در موارد زیر از پذیرش وکالت و ارائه مشاوره خودداری کند:

الف- اسرار و اطلاعات مربوط به دعوای موکل سابق در معرض افشاء قرار گیرد، یا آگاهی وکیل به امور یادشده، انگیزه مراجعه موکل جدید به او باشد.

ب- میان منافع موکل جدید و موکل پیشین تعارض فعلی یا قریب‌الوقوع وجود داشته باشد، یا اطلاعات وکیل عملاً موجب نقض منافع موکل پیشین شود.

پ- موکل جدید به نحو غیرموجهی از اطلاعات مربوط به موکل سابق بهره‌مند شود.

ت- منافع موکل با منافع عمومی و عدالت در تعارض باشد.

ث- منافع شخصی وکیل یا تعهدات وی در رابطه با اشخاص ثالث یا دیگر موکلین، با منافع موکل در همان موضوع در تعارض باشد، یا به‌احتمال جدی دراینده در تعارض قرار گیرد.

ج- صلاحیت قانونی یا وقت لازم یا توان و تجربه کافی برای انجام موضوع وکالت را نداشته باشد، مگر آن‌که بتواند به‌موقع و بدون تحمیل هزینه‌ای دراین مورد بر موکل، خود را برای دفاع در آن مورد آماده کند، یا با رضایت موکل با وکیل دارای تجربه کافی مشارکت کند.

چ- قبلاً در همان موضوع به‌طرف مقابل مشاوره داده یا وکالت او را پذیرفته باشد. مشاوره به‌طرفین در جهت سازش مشمول حکم این ماده نیست.

ح- قبلاً به‌واسطه داشتن سمت قضایی یا داوری یا کارشناسی در آن موضوع شرکت یا دخالت داشته و اظهارنظر کرده باشد.

وکیل نباید علیه وزارتخانه، سازمان دولتی یا عمومی، شرکت یا هر نهاد دیگری که سمت مشاور حقوقی آنها را داشته، قبول وکالت کند و یا به افرادی که با این اشخاص اختلاف حقوقی دارند، مشاوره بدهد. در صورت قطع رابطه همکاری نیز وکیل تا سه سال نباید وکالت اشخاص را علیه آنها بپذیرد.

ماده‌ی 10 وکیل باید پیش از پذیرش وکالت و تنظیم وکالت‌نامه و قرارداد نکات زیر را رعایت کند:

ضمن تشخیص امکان نسبی موفقیت و اعلام آن به موکل، در مواردی که موکل دلیل کافی یا محکمه‌پسند برای اثبات دعوا ندارد، آثار نبود این دلایل را به موکل تفهیم کند. در صورت اصرار موکل می‌تواند وکالت او را با ذکر این مطلب در قرارداد، بپذیرد.

با موکل، در مورد خواسته‌ها و آنچه از وکیل انتظار دارد و موفقیت در دعوا می‌داند، به تفاهم برسد و تا حد ممکن به‌طور دقیق و بدون ابهام آن را مشخص و مکتوب کند.

پ- اثر عدم پیشرفت کار و آثار آن برای موکل و تأثیر آن در حقوق خود به‌ویژه حق‌الوکاله را به موکل تفهیم کند و انجام این اقدام را در قرارداد وکالت بگنجاند.

موکل را از ابعاد مختلف پرونده آگاه سازد، حتی اگر این کار برخلاف تمایل موکل یا منافع خود وکیل باشد. همچنین باید هرگونه رابطه خصوصی که با طرف مقابل دارد و می‌تواند در تصمیم موکل برای اعطای وکالت یا تداوم اعتماد وی در آینده مؤثر باشد را به وی اعلام کند.

وکیل می‌تواند با رعایت حسن نیت، در قرارداد حق‌الوکاله مسؤولیت حرفه‌ای خود را نسبت به‌حق الوکاله، هزینه‌های پرداختی و … محدود سازد.

منبع: موسسه خدمات حقوقی داد وخرد- ادامه دارد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *