آیین‌نامه تشکیل قطبهای علمی ابلاغ شد

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۹ دی ۱۳۹۵


آیین‌نامه تشکیل قطبهای علمی ابلاغ شد

آییننامه تشکیل قطبهای علمی ابلاغ شد

779756722

دکتر عبدالحسین فریدون مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی، آییننامه تشکیل قطبهای علمی را برای اجرا به دانشگاهها، پژوهشگاهها، پارکهای علم و فناوری و مؤسسات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ کرد.

بر اساس ماده اول این آیین‌نامه، قطب علمی گروهی از اعضای هیأت علمی برجسته هستند که برای انجام یک برنامه مدون پنج‌ساله هم‌زمان با برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند.

در ماده دوم آیین‌نامه تشکیل قطبهای علمی، هدف از تشکیل قطبهای علمی، گسترش مرزهای دانش برای ارتقای جایگاه علمی کشور، فراهم ساختن زمینه فعالیتهای گروهی و ایجاد شبکه‌های علم و فناوری، کسب مرجعیت علمی و فناوری در زمینه تخصصی خاص، مشاوره و تصمیم سازی در برنامه علمی و اجرایی و توسعه و تقویت مطالعات میان‌رشته‌ای و تولید بومی اعلام‌شده است.

بر اساس ماده سوم این آیین‌نامه، شورای قطبهای علمی به ریاست وزیر علوم تشکیل می‌شود و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نایب‌رئیس و مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی دبیر و معاون آموزشی وزارت علوم و دبیران گروههای علمی پنج‌گانه قطبهای علمی و دو نفر از اعضای هیأت علمی برجسته کشور اعضای این شورا را تشکیل می‌دهند.

بر اساس این آیین‌نامه، سیاست‌گذاری برای ایجاد و توسعه قطبهای علمی کشور، تعیین ضوابط شناسایی، ارزیابی و حمایت از قطبهای علمی و تعیین اولویتهای تحقیقاتی قطبهای علمی از اختیارات شورای قطبهای علمی است.

بر اساس این گزارش و مبتنی بر ماده پنج این آیین‌نامه، تأسیس قطب علمی از طریق بررسی حوزه‌ها و زمینه‌های موردنیاز کشور بر اساس آمایش علم و فناوری و اعلام فراخوان شورای قطبهای علمی کشور به دانشگاهها و مؤسسات پژوهش و فناوری و نیز از طریق درخواست دانشگاهها و مؤسسات پژوهش و فناوری کشور برای تشکیل قطب علمی بر اساس مزیتها و توانمندیها و تأیید شورای قطبهای علمی انجام می‌شود.

گفتنی است، آیین‌نامه تشکیل قطبهای علمی مشتمل بر 14 ماده و 14 تبصره است و پس از تأیید و امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ 95/10/7 برای اجرا به دانشگاهها، پژوهشگاهها، پارکهای علم و فناوری و مؤسسات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ‌شده است. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *