آیین‌نامه اجرایی ماده (5) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵


آیین‌نامه اجرایی ماده (5) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)

آییننامه اجرایی ماده (5) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)

 

 

مصوب 27/11/1395 هیأت محترم وزیران

وزارت امور اقتصادی و دارایی

سازمان برنامه‌وبودجه کشور

هیأت وزیران در جلسه ۲۷/۱۱/۱۳۹۵ به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه‌وبودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳ ـ آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی ماده (۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)

ماده ۱ ـ دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ می‏توانند واحدهای خدماتی، رفاهی، مجتمعهای فرهنگی، هنری و مازاد ورزشی خود مانند ساختمان‏ (اعم از اداری، مسکونی و آموزشی)، ورزشگاه‏، استخر، سالنهای سینما و نمایش و آمفی‏تئاتر، غذاخوری، اجلاس (کنفرانس)، خوابگاه‏ دانشجویی، مهمانسرا، زائرسرا، ایستگاه‏ تحقیقاتی، سالن‏ فیزیوتراپی، تشریح، رادیوگرافی، سی‌تی‌اسکن، دندانپزشکی، آزمایشگاه، درمانگاه‏، بیمارستان‏، باغ‏، مزرعه، کارگاه، کارخانه‏، تأسیسات ساحلی، محلهای تفریحی و سرگرمی را برای مدتی که مورد نیاز نیست و استفاده از آنها توسط دیگری موجب استهلاک غیرمعمول نمی‏شود، با رعایت کاربری آن و از طریق مزایده و با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط، به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد صلاحیت به‌صورت اجاره واگذار کنند.

تبصره ۱ ـ تشخیص موارد قابل‌واگذاری بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف وی حسب مورد در مرکز و استانها خواهد بود.

تبصره ۲ ـ اشخاص حقیقی و حقوقی طرف قرارداد در صورتی واجد صلاحیت شناخته می‏شوند که دارای مجوز فعالیت معتبر از مراجع قانونی ذی‏ربط باشند.

ماده ۲ ـ واگذاری آثار و بناهای تاریخی مشمول حکم این آیین‏نامه نمی‏گردد.

ماده ۳ ـ در اجاره موارد مذکور در ماده (۱) این آیین نامه، تعاونیها در شرایط برابر و در اجاره واحدهای مازاد ورزشی در شرایط مساوی، فدراسیونهای ورزشی، رده‏های مقاومت بسیج و هیأتهای ورزشی استانی و شهرستانی در اولویت قرار می‏گیرند.

تبصره ـ منظور از شرایط برابر یا مساوی، یکسان بودن اجاره‌بهای پیشنهادی و شرایط پرداخت آن از سوی شرکت‏کنندگان در مزایده می‏باشد.

ماده ۴ ـ قرارداد تنظیمی مشمول احکام پیش‌بینی‌شده در قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستأجر و سایر مقررات جاری خواهد بود.

ماده ۵ ـ مدت اجاره حداکثر برای سه سال مجاز است. مدت موردنظر و سایر شرایط در اجاره‏نامه قید می‏شود.

تبصره ـ بعد از انقضای مدت اجاره، واگذاری مجدد تابع ضوابط مقرر در این آیین‏نامه می‏باشد. شرکت مستأجر در مزایده مربوط به واگذاری مجدد، بلامانع است.

ماده ۶ ـ قید ممنوعیت واگذاری مورد اجاره کلاً یا جزئاً حتی به‌صورت نمایندگی یا وکالت به غیر و نیز ذکر ممنوعیت تغییر کاربری در اجاره‏نامه الزامی است.

ماده ۷ ـ ترتیب پرداخت کلیه هزینه‏هایی که بر عین مستأجره متصور است و صرفاً بر عهده مستأجر می‏باشد در اجاره‏نامه قید می‏گردد.

ماده ۸ ـ مشخصات کامل مورد اجاره از نظر ساختمان و یا بخشی از آن، نوع تجهیزات و مشخصات و وضعیت کیفی آن صراحتاً در اجاره‏نامه قید می‏گردد.

ماده ۹ ـ سایر اموالی که به‌تبع اموال موضوع این آیین‏نامه اجاره داده خواهد شد، باید در شرایط مزایده قید و بر اساس آنها قیمت‏گذاری صورت گیرد. چنان‌چه این‌گونه اموال در شرایط مزایده قید نشده باشد، با توافق طرفین و ضمن درج در قرارداد اجاره ‏تحویل مستأجر می‏گردد.

ماده ۱۰ ـ مسؤولیت حفظ و حراست اموال در طول دوره قرارداد بر عهده مستأجر است و در صورت اتلاف، مستأجر ضامن است.

ماده ۱۱ ـ وجوه حاصل از اجرای این آیین‏نامه پس از واریز به حسابهای خزانه بر اساس ردیفهای درآمد هزینه‏ای که در قوانین بودجه سنواتی به‌صورت ملی و استانی پیش‏بینی می‏شود، به دستگاههای اجرایی ذی‏ربط ملی یا استانی با رعایت قوانین مربوط اختصاص می‏یابد تا در قالب مبادله موافقت‏نامه با سازمان برنامه‌وبودجه کشور هزینه شود.

ماده ۱۲ ـ نظارت بر کاربری، استانداردهای بهره‏برداری و خدمات‏رسانی و هم‌چنین رعایت حقوق مصرف‏کنندگان بالأخص از حیث تعرفه‏های تعیین‌شده، به‌عنوان جزء لاینفک قرارداد اجاره بر عهده دستگاه اجرایی واگذارکننده می‏باشد. معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری- به نقل از روزنامه رسمی شماره ۲۰۹۶۶ مورخ 8/12/1395


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *