آینده روابط روسیه و آمریکا به دیدار پوتین و ترامپ بستگی دارد

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵


آینده روابط روسیه و آمریکا به دیدار پوتین و ترامپ بستگی دارد

آینده روابط روسیه و آمریکا به دیدار پوتین و ترامپ بستگی دارد

 

 

 

مقامات واشنگتن فعلاً آماده برگزاری دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه نیستند، ولی روابط دیپلماتیک دو کشور دقیقاً به این ملاقات بستگی دارد، البته تاکنون علائم امیدوارکنندهای به مسکو ارسال نشده است.

روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» در گزارشی نوشته است: کاخ سفید روز گذشته ادعای طرف روسی در مورد آغاز برنامه‌ریزی برای ملاقات روسای جمهوری آمریکا و روسیه را تکذیب کرد. این موضع‌گیری دقیقاً یک روز بعد از آن صورت گرفت که وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقدمات دیدار سران دو کشور در حال انجام است.

در شرایط کنونی محتمل‌ترین مکان برای تماس شخصی بین «ولادیمیر پوتین» و «دونالد ترامپ»- نشست سران گروه 20 در آلمان است.

یک مقام بلندپایه در کاخ سفید به روزنامه «وال استریت ژورنال» خبر داده است که دیدار سران روسیه و آمریکا برای آینده نزدیک برنامه‌ریزی نشده است. این مقام آمریکایی این مسأله را یک روز بعد از آن عنوان کرد که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که فراهم‌سازی مقدمات نشست سران از هم‌اکنون آغاز شده، ولی هنوز تاریخ دقیقی برای آن تعیین نشده است.

بر اساس اطلاعات طرف روسی، توافق در مورد ملاقات پوتین و ترامپ در جریان مذاکرات اخیر «سرگئی لاوروف» و «رکس تیلرسون» وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا در تاریخ 16 فوریه در بن صورت گرفته است.

 یخ روابط مسکو-واشنگتن باید آب شود

«والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه اطمینان دارد که دستور کار گفتگوهای پوتین و ترامپ روی «ضرورت ذوب کردن یخ روابط» متمرکز خواهد بود.

وی روز اول ماه مارس در این رابطه گفت: «البته این یک واقعیت است که اتفاق نمی‌تواند سریع رخ دهد و نیاز به زمان دارد. لازم است تا مواضع طرفین مورد تجدیدنظر قرار گرفته و راه‌حل مشترکی برای بهبود روابط پیدا شود.»

به گفته خانم ماتوینکو، توافقات اولیه در مورد ملاقات روسای جمهوری روسیه و آمریکا در جریان مذاکرات تلفنی پوتین و ترامپ در تاریخ 28 ژانویه صورت گرفته است. «آندری فدوروف» معاون سابق وزیر امور خارجه روسیه که با رئیس‌جمهوری آمریکا آشنایی دارد، چند روز قبل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ان بی سی» آمریکا گفت: «رئیس‌جمهوری روسیه تا به امروز از نزدیک با دونالد ترامپ آشنا نشده است؛ و این‌که اکنون مقدمات ملاقات آنها به‌طور جدی پیگیری می‌شود، گویای این واقعیت است که شرایط برای این دیدار حساس فراهم شود».

در گزارش مستند این شبکه هم‌چنین یادآوری شده است که آینده روابط روسیه و آمریکا به چگونگی دیدار رؤسای جمهوری دو کشور و نتیجه آن‌ که چه مسأله‌ای موضوع توافق آنها قرار می‌گیرد، بستگی خواهد داشت.

نخستین دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا

این روزنامه می‌نویسد: در شرایط کنونی امکان هرچند کوچکی وجود دارد که نخستین دیدار رسمی روسای جمهوری روسیه و آمریکا در حاشیه نشست سران کشورهای گروه 20 که قرار است در ماه جولای سال جاری در هامبورگ آلمان برگزار شود، تحقق یابد. ضمن این‌که تا زمان برگزاری این نشست، تغییرات زیادی ممکن است در روابط مسکو و واشنگتن رخ دهد. نخستین ملاقات پوتین با «جورج بوش پسر» رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا از حزب جمهوری‌خواه در ماه ژوئن سال 2001 صورت گرفت، در شرایطی که شش ماه از انتخاب وی به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا گذشته بود. ولی نخستین دیدار «باراک اوباما» رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا با «دمیتری مدویدیف» که در آن زمان ریاست جمهوری روسیه را بر عهده داشت، در ماه آوریل سال 2006 و تنها چهار ماه بعد از آغاز به کار دولت اوباما انجام شد؛ بنابراین ترامپ که تازه یک ماهی است که دولت خود را تشکیل داده، هنوز برای آماده‌سازی این دیدار مهم وقت دارد.

 واشنگتن آماده برگزاری نشست سران نیست

فاصله انداختن چند ماه برای انجام دیدار سران روسیه و آمریکا لازم است تا همه اعضای تیم دیپلماسی آمریکا مشخص شده و کار خود را آغاز کنند، برای این‌که مذاکرات رهبران دو کشور باید توسط این افراد سازمان‌دهی شود، این در حالی است که هنوز برخی معاونین وزیر امور خارجه آمریکا هنوز مشخص نشده‌اند. هم‌چنین به گفته برخی منابع خبری در کاخ سفید، قرار است که «جان هافرن» سفیر سابق آمریکا در جمهوری ارمنستان جایگزین «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه در امور اروپا و اورآسیا شود. البته تصمیم‌گیری در این مورد هنوز نهایی نشده است. یکی از دیپلماتهای روسی در واشنگتن نیز به «گازیتا.رو» گفته است که فعلاً «هرج و مرج» بر فعالیتهای کاخ سفید حاکم است و زمان لازم دارد تا تیم ترامپ بر مسؤولیتهای خویش مسلط شوند.

البته به‌رغم این‌که بعید است در نخستین دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا، طرفین اظهارات مهمی داشته باشند و این دیدار صرفاً برای آشنایی دو طرف است، ولی فعالیتهای دیپلماتیک دو کشور در روابط دوجانبه بشدت به جو حاکم بر این دیدار بستگی خواهد داشت. خود ترامپ در مبارزات انتخاباتی بارها گفته بود که برای رهبر روسیه احترام قائل است و همین مسأله هم موضوع بحثهای زیادی در رسانه‌های گروهی شده بود. البته طی چند هفته گذشته سخنان شدیداللحنی از جانب مقامات دولت ترامپ علیه روسیه شنیده می‌شود که قطعاً موجب نگرانی کاخ کرملین شده است.

«سرگئی اوزنابیشیف» مدیر موسسه ارزیابیهای سیاسی روسیه معتقد است که از سخنان ترامپ می‌توان متوجه شد که رئیس‌جمهوری آمریکا حاضر به عقب‌نشینی از مواضع قبلی خویش است، بنابراین هنوز مشخص نیست که او چه خط‌مشی را در روابط با مسکو در پیش خواهد گرفت.

به گفته این کارشناس، ترامپ برای جلب حمایت کنگره مجبور است نشان دهد که برخورد وی در قبال مسکو جواب می‌دهد و نشان دهد که روسیه حاضر به دادن امتیاز است. این مسأله مربوط به بحث تحریمها می‌شود که احتمالاً به این زودیها لغو نخواهند شد.

 مبارزه با تروریسم در سوریه، عرصه خوبی برای همکاری

به عقیده «یوری روگولییف» رئیس بنیاد تحقیقات آمریکا در دانشگاه دولتی مسکو، یکی از موضوعات در دستور کار نشست سران روسیه و آمریکا باید مبارزه با تروریسم و دیگری مسأله پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی باشد. اکنون هر دو طرف یکدیگر را به نقض این توافق‌نامه مهم متهم می‌کنند و این موضوع نیازمند رایزنیهای بسیار طولانی و دقیق است.

این کارشناس یادآور شد که موضوع مبارزه مشترک با تروریسم در سوریه نیز باید به‌طور مفصل و همراه با جزییات مورد بررسی طرفین قرار بگیرد. ضمن این‌که باید به ترامپ نشان داد که روسیه شریک منحصربه‌فردی در این زمینه است که واشنگتن در شرایط کنونی به آن نیاز دارد.

وی گفت: «مقامات واشنگتن بعید نمی‌دانند که عملیات زمینی در سوریه انجام شده و نیروهای محدودی برای «عملیات ویژه» به آنجا اعزام شوند. این مسأله هم باید مورد بررسی مقامات آمریکا و روسیه قرار بگیرد، برای این‌که روسیه نیز در حال انجام عملیات نظامی در این کشور است و این قبیل اقدامات نیاز به هماهنگی دارد.»

ترامپ دشمنان زیادی برای خود تراشیده است

این روزنامه می‌افزاید، رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در سخنرانی خود در کنگره یادآور شد که آمریکا به دنبال یافتن «دوستان جدید» برای مبارزه با تروریسم است. احتمالاً صحبت بر سر کشورهایی است که در بلوک نظامی ناتو عضویت ندارند. روسیه بهترین شرایط را برای این منظور دارد و پیش از این نیز با دولت جورج بوش در افغانستان در این زمینه همکاریهای سازنده‌ای داشت.

«ایوان کوریل» استاد دانشگاه اروپایی سن‌پترزبورگ می‌گوید: «فعلاً که در سیاست خارجی ترامپ، دشمنان زیادی در اولویت هستند. به گفته وی، طرح جدید اقدام در خاورمیانه، اظهارات تند علیه ایران، وعده تار و مار کردن گروه تروریستی داعش و حمایت از اسراییل، مواضعی است که دولت جدید آمریکا مجبور است برای تقویت مواضع خود در قبال این جهت‌گیریها، هزینه‌های سنگینی را بپردازد.»

این کارشناس معتقد است: «ضمن این‌که قصد رئیس‌جمهوری آمریکا برای افزایش قابل‌توجه هزینه‌های نظامی به رقمی معادل 84 میلیارد دلار، مسأله ای است که علامت بسیار نگران‌کننده‌ای برای مقامات مسکو است. مهم‌ترین مسأله برای روسیه آن است که خود را درگیر مسابقه تسلیحاتی با آمریکا نکند.» منبع: خبرگزاری تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *