آیا هواداران ترامپ در صورت شکست به خیابانها می‌آیند؟

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۰ آبان ۱۳۹۵


آیا هواداران ترامپ در صورت شکست به خیابانها می‌آیند؟

آیا هواداران ترامپ در صورت شکست به خیابانها میآیند؟

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-10-06 08:53:46Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

چهارچوب قانون اساسی آمریکا برای نامزد شکستخورده در انتخابات حق هیچگونه پذیرش یا عدم پذیرش برای نتیجه انتخابات قائل نشده و در صورت اعتراض وی آرا مجدداً مورد شمارش قرار خواهد گرفت.

به نقل از سی‌ ان‌ ان، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز 8 نوامبر (18 آبان ماه) برگزار خواهد شد اما به نظر می‌رسد «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه قصد دارد برای اولین بار مشی جدیدی را در سیاست داخلی آمریکا اجرا نماید و به گفته خودش در صورت شکست در انتخابات، پذیرش نتیجه مهم‌ترین رویداد سیاسی سال جهان را به حالت «تعلیق» درآورد.

تنها اگر پیروز شوم نتیجه انتخابات را می‌پذیرم!

نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا طی سخنرانیهای خود قبل، در حین آن و حتی پس از مناظره سوم انتخاباتی با «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات، مرتباً به این موضوع اشاره‌کرده است اگر در این انتخابات به پیروزی نرسد، تصمیم ندارد شکست خود به کلینتون را بپذیرد.

ترامپ در پاسخ به «کریس والاس» مجری مناظره سوم خود با کلینتون که از او پرسیده بود «در صورت شکست در انتخابات نتیجه آن را کاملاً می‌پذیرید؟» گفت: «این موضوع را به‌وقت خودش بررسی خواهم کرد».

والالس چندین بار سؤال خود را مطرح کرد و به انتقال صلح‌آمیز قدرت از دولتی به دولتی دیگر و با پذیرش حزبی که در انتخابات شکست‌خورده است اشاره کرد.

اما ترامپ پاسخ خود را تکرار کرد و این عبارت را نیز بدان افزود: «من فعلاً شمارا به حالت تعلیق درمی‌آورم».

«ریک هاسن» استاد دانشگاه کالیفرنیا دراین‌باره گفت: «ترامپ با اظهارنظر خود در مورد عدم پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست، هم یکی از ستونهای اصلی جامعه آمریکا را تضعیف کرد و هم تأثیر حذف شدن خود از بافت سیاسی آمریکا را افزایش داد».

هاسن مدعی شد: «ترامپ در بدترین حالت می‌تواند هوادارانش را ترغیب کند تا به خیابانها بریزند و احتمالاً وارد بازیهای خشونت‌آمیز شوند. احتمال دیگر نیز این است که او و هوادارانش تظاهرات اعتراضی برپا کنند و مشروعیت پیروزی کلینتون را زیر سؤال ببرند و درنهایت عرصه را برای ادامه اقدامات جدید کلینتون با دولت جدیدش سخت‌تر کنند».

البته راههای قانونی برای اعتراض ترامپ به نتیجه انتخابات وجود دارد که یکی از آنها شمارش دقیق‌تر و سخت‌تر آراست.

43 ایالت آمریکا این اجازه را به نامزد شکست‌خورده داده‌اند تا درخواست و یا اعتراض خود را به نتیجه انتخابات اعلام کند. در سال 2000 نیز به دلیل اعتراض جمهوری‌خواهان، آرای ایالت فلوریدا مجدداً شمرده شد.

طی یک فرایند بسیار طولانی و عجیب، امیدهای ترامپ در دستان جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا قرارگرفته است. شکست ترامپ برابر است با شورشهای خیابانی در سراسر آمریکا.

«پل رایانِ» جمهوری‌خواه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اولین کسی بود که به ترامپ پیشنهاد کرد تا شکست خود را پس از انتخابات بپذیرد، نظر او مطمئناً تعیین‌کننده نظر «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکاست. درنهایت نظر این دو نفر مشخص خواهد کرد که هواداران ترامپ در صورت شکست به خیابانها می‌آیند یا خیر.

رئیس‌جمهور آمریکا درنهایت توسط مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به‌صورت رسمی تأیید می‌شود. نتیجه آرای انتخاباتی طبق رسوم قدیمی آمریکا در اوایل ماه ژانویه تقدیم کنگره و رسماً توسط رئیس مجلس سنا امضا می‌شود.

احتمالاً تکلیف ترامپ تا آن موقع مشخص خواهد شد اما اگر این‌گونه نشد و این داستان به سال بعد کشیده شد بعید است آن چیزی که ترامپ می‌گوید و می‌خواهد به وقوع بپیوندد.

منبع: تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *