آیا زنان شاغل، موظف هستند درآمدشان را صرف هزینه‌های خانه کنند؟

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۵ آبان ۱۳۹۵


آیا زنان شاغل، موظف هستند درآمدشان را صرف هزینه‌های خانه کنند؟

آیا زنان شاغل، موظف هستند درآمدشان را صرف هزینههای خانه کنند؟

چندی پیش مرد جوانی به دادگاه خانواده مراجعه کرد و درخواست طلاق داد. وی در خصوص علت آن به قاضی گفت: آقای قاضی همسرم سرکار میرود و درآمد خوبی هم دارد. ولی او اصلاً پولهایش را برای زندگیمان خرج نمیکند. هرچه میگویم در بعضی مواقع تو هم کمی پولخرجکن میگوید این وظیفه تو است.

%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d8%b2%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d8%a7%d8%ba%d9%84-11

مرد جوان ادامه داد: او حتی خرج لباس و وسایل خودش را هم از من می‌گیرد و پولهایش را یا پس‌انداز می‌کند و یا برای خانواده خودش خرج می‌کند. دو سال است که دارم این رفتارهای او را تحمل می‌کنم ولی دیگر طاقتم تمام‌شده و تصمیم به جدایی گرفتم.

وی افزود: همسرم اصلاً به من اعتماد ندارد و حاضر نیست حتی ریالی برای زندگی‌مان پول خرج کند. به نظر من زندگی در کنار این زن خودخواه اصلاً فایده‌ای ندارد و ما هرچه زود‌تر از هم جدا شویم بهتر است.

بعد از صحبتهای این مرد قاضی همسر وی را نیز به دادگاه احضار کرد تا صحبتهای او را هم بشنود. ‎

زنان مالک تمام اموال و درآمدهای خویش هستند

در دهه‌های اخیر زنان سهم زیادی از نیروی کار جامعه را به خود اختصاص داده و در همه جای دنیا اشتغال زنان خارج از خانه رو به افزایش است. از سوی دیگر بیشتر زنان شاغل کارهای داخل خانه را نیز انجام می‌دهند، مانند آشپزی، مرتب کردن منزل، مراقبت از فرزندان و ….

درواقع شرایط حاکم بر زندگی زنان شاغل حاکی از آن است که نه‌تنها از مسؤولیتهای دیگر زنان کاسته نشده است بلکه اشتغال آنان بار مضاعفی را بر دوششان افزوده است. دراین‌بین مردان به‌ندرت در خانه مسؤولیتی را می‏‌پذیرند. آن‏ها به‌عکس برای زن خود در خانه کارهای بیش‏تری هم تولید می‌کنند!

اسلام به دلیل نقش حساس و تأثیرگذار زنان در خانواده، نان‌آوری و تأمین معاش را از عهده‏ آنان برداشته و مردان را موظف به تأمین نفقه‏ همسر و فرزندان ساخته است. طبیعی است زن هنگامی می‌تواند با آرام و آسایش خیال و با فراغت خاطر به ایفای نقش در خانواده بپردازد که اولاً دغدغه‏ تأمین هزینه‏‌های زندگی را نداشته باشد ثانیاً فرصت‏های او و انرژی او در خارج از خانه به‌گونه‌ای صرف نشود که توان کافی و مفید برای تأثیرگذاری در خانواده، برای او باقی نماند.

از دیدگاه اسلامی زنان مالک تمام اموال و درآمدهایشان هستند و وظیفه‏ تأمین هزینه‏‌های فرزندان و خانواده را ندارند و می‌توانند با صرف نفقه‏ تأمین‌شده از سوی شوهر، تمامی درآمدهای خویش را آن‌گونه که خود مایل‌اند مصرف نمایند و شوهران حق تصرف در اموال زنان را ندارند.

آیا زنان شاغل موظف هستند، حقوقشان را خرج هزینه‌های خانه کنند؟

ازنظر سنتی، شرعی و عرفی خرجی دادن زن در خانه معنایی ندارد اما مشاهده‌شده است که در طول تاریخ‌زنان دوشادوش مردان و بلکه بیشتر از مردان کارکرده و درآمد را برای خودشان نگه نمی‌داشتند. همچنین در دوره هخامنشیان زنان دو برابر مردان حقوق می‌گرفتند و حقوقشان را صرف هزینه‌های زندگی می‌کردند.

این مسئله که خانمی نخواهد درآمدش را صرف خرج کردن در منزل کند کاملاً درست است اما این عمل موجب جدایی عاطفی می‌شود. در زندگی زناشویی، زن و مرد یکی هستند و «من» و «تو» یی وجود ندارد.

ماده 1118 قانون مدنی اشاره و اظهار می‌کند: طبق این ماده از قانون زن حق دارد در دارایی خود به‌طور مستقل هرگونه تصرفی داشته باشد؛ به‌طور مثال زن می‌تواند سهم‌الارث پدری‌اش را به سایر ورثه یا دیگران ببخشد و شوهر حق مداخله دراین امور را ندارد. این ماده از قانون، زن را مالک دارایی خودش می‌داند و این دارایی می‌تواند شامل ارث و درآمد حاصل از کار در بیرون از منزل باشد.

   اینجا ایران است

زن و مرد برای سعادت و برای موفقیت تشکیل خانواده می‌دهند. درست است که مرد وظیفه دارد خرجی بدهد ولی باید در زندگی زناشویی تعامل وجود داشته باشد و با توجه به شرایط گرانی و تورم امروزه، این کار موجب می‌شود که از شروع زندگی بنای جدایی پایه‌ریزی شود و پیوند بریده شود.

با نگاهی جزئی به قوانین روز دنیا، قانون همه‌چیز برابر و نصف؛ نصف را شاهد هستیم و این مسأله در ایران صادق نبوده و فقط در ایران و برخی کشورهای اسلامی است که قانون، به نفع زنان و در حمایت از آنها، عنوان کرده است که زن مالک تام و کامل حقوق و درآمد بیرون از خانه خود است و علاوه بر آن می‌تواند از حقوقی ازجمله نفقه هم بهره‌مند باشد.

منبع: سایت الف

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *