آیا «اسکرین شات» سند محسوب می‎شود؟

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۴ شهریور ۱۳۹۵


آیا «اسکرین شات» سند محسوب می‎شود؟

آیا «اسکرین شات» سند محسوب میشود؟

یک نفر از متن چتها، گفتگویهای دونفره و عکسها اسکرین‌شات برمی‌دارد و سپس طرفِ مقابل را تهدید به افشای این محتوا می‌کند، قانون مجازات اسلامی در این باره چه می‎گوید؟

«مصطفی سرخیل» یک حقوقدان در رابطه با اینکه آیا اسکرین شات سند محسوب می شود مطالبی را تنظیم کرده که به شرح زیر است:

یک نفر از متن چتها، گفتگویهای دونفره خلوتها و عکسها اسکرین‌شات برمی‌دارد و سپس طرفِ مقابل را تهدید به افشای این محتوا می‌کند. این تهدیدها گاهی صرفا برای ارعاب، ایجاد هراس آبروریزی و اخاذی مالی و گاهی بهانه‌ای برای اجبار به کامجوییهای غیراخلاقی دیگر است.

چند توضیح و توصیه ضروری:

*مطابق قانون ،افشای اطلاعات‌ِ خصوصی، جرم است. قانون‌مجازات‌ اسلامی، صراحتاًدر ماده745 .(ماده 16قانون جرایم‌رایانه‌ای). افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای‌‌نقدی و تا دو سال حبس درنظر گرفته است* البته اسرار خصوصی در قانون ایران به صورت مشخص تعریف نشده‌اند و صرفا در ماده 8 قانون (احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی) نامه‌ها عکسهانوشته‌ها و فیلمهای خصوصی را از مصادیق بارز آن دانسته‌اند.

*در رویه قضایی و نظام عرفی دایره اسرار خصوصی از این هم وسیع‌تر است و نسخه‌های پزشکی احکام دادگاه‌ها و اسناد مالی هم در این زمره قرار می‌گیرند.

*تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی گردد، خواه تهدیدکننده به این واسطه* تقاضای مال به قصد اخاذی کرده و یا نکرده باشد، جرم مستقلی است که بر اساس ماده 669 قانون‌مجازات‌اسلامی تا هفتاد وچهارضربه‌شلاق و یا تا دوسال حبس برای آن درنظرگرفته‌ شده‌است.

بنابراین همین‌که کسی شما را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی( شامل عکسها، متن چتها صدای ضبط‌شده، فیلم و …) کرده باشد حتی اگر هرگز آن عمل را انجام ندهد(که در اکثریت مواقع این تهدیدات هرگز عملی نمی‌شوند).ارتکاب جرم تهدید از سوی او قطعی و برای شما قابل شکایت و پیگیری است.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *