آموزش ضابطین، اقدامی اساسی برای تحقق عدالت و اجرای صحیح قانون است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۰ دی ۱۳۹۵


آموزش ضابطین، اقدامی اساسی برای تحقق عدالت و اجرای صحیح قانون است

دادستان کل کشور:

آموزش ضابطین، اقدامی اساسی برای تحقق عدالت و اجرای صحیح قانون است

%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%b6%d8%a7%d8%a8%d8%b7%db%8c%d9%86%d8%8c-%d8%a7%d9%82%d8%af%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%ad%d9%82%d9%82

حجتالاسلاموالمسلمین محمدجعفر منتظری در مراسم رونمایی از کارت ضابطان عام دادگستری که در دادستانی کل برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت میلاد امام حسن عسگری (ع) اظهار کرد: در اجرای ماده 30 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 92 رونمایی از کارت ضابطین عام دادگستری صورت میگیرد.

وی ادامه داد: قوه قضاییه می‌تواند در تحقیقات از ضابطین عام دادگستری که در ماده 29 تعریف‌شده است به‌موجب قانون نیروهای وابسته به ناجا را آموزش لازم بدهد و آنها با داشتن کارت مجاز به انجام تحقیقات هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری با اشاره به یکی از تکالیف مشترک قوه قضاییه و نیروی انتظامی افزود: ضابطان عام طبق قانون مربوط به درجه‌داران و افسران نیروی انتظامی است که این ضابط شدن نیازمند گذراندن دوره‌های آموزشی است.

وی بابیان این‌که آموزش ضابطان نیروی انتظامی بر عهده قوه قضاییه است، گفت: با تلاشی که در دادستانی کل و ناجا صورت گرفت به مسؤولان آموزش‌دیده ناجا کارت ضابط عام داده می‌شود. سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی در این مراسم گفت: نتیجه متناسب‌سازی مجموعه قوه قضاییه با حوزه‌های تخصصی ناجا سرعت در کار و افزایش رضایتمندی خواهد بود.

وی به اهداف برگزاری دوره‌های آموزشی ضابطین اشاره کرد و تصریح کرد: ارتقای دانش حقوقی و افزایش مهارت و دانش شغلی، کمک به افزایش کیفی کشف جرم و آموزش مهارتهای رفتاری ازجمله رعایت حقوق شهروندی ازجمله این اهداف است.

سردار اشتری با اشاره به ماده 30 قانون آیین دادرسی کیفری جدید، گفت: صدور کارت به نفع مردم است چراکه افراد آموزش‌دیده این کارتها را دریافت خواهند کرد. وی افزود: شفافیت در ایجاد پرونده‌ها، جلوگیری از اطاله دادرسی و تخصصی شدن رسیدگی به پرونده‌های قضایی متناسب با پلیسهای تخصصی ازجمله برکات صدور این کارت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری در ادامه گفت: این اقدام، یک اقدام اساسی و بنیادی برای تحقق عدالت و اجرای صحیح قانون در آن‌چه بین قوه قضاییه و ناجا مشترک است و از طرفی به لحاظ آموزش و صدور کارت یک امر مستمری است و کارتها باید هر سه سال یک‌بار تمدید شود.

وی تصریح کرد: ما باید فرآیند آموزش و صدور کارت برای ۲۰۰ هزار نفر داشته باشیم و از تهران این کار را شروع کردیم. این مسأله اهمیت دارد چون طبق ماده ۳۰ قانون آیین دادرسی کیفری اگر تحقیقات در این زمینه صورت نگیرد قابل اشکال است و کسانی تحقیقاتشان معتبر است که این مراحل را طی کرده و دارای کارت باشند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: ضابطین خاص یک سری پلیسهای تخصصی هستند که جایگاه و وظایف آنها در قانون آمده است. دادستان کل هنوز به اجرای آموزش به ضابطین خاص ورود نکرده است چراکه آیین‌نامه مربوط به آنها تصویب نشده است.

وی با تأکید بر این‌که مجلس و دولت باید اعتبار لازم را اختصاص دهند، گفت: ضابطین عام در فرآیند تحقیقات نقش مهمی دارند و ارائه آموزش به آنها باید مستمر باشد که این مسأله نیاز به تأمین اعتبار دارد. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *