آمادگی 450 دادستان برای مقابله با تعرض به محیط‌زیست

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۸ آبان ۱۳۹۵


آمادگی 450 دادستان برای مقابله با تعرض به محیط‌زیست

دادستان کل کشور خبر داد:

آمادگی 450 دادستان برای مقابله با تعرض به محیطزیست

597039649

دادستان کل کشور از پیگیری موارد تخریب و تعرض به محیطزیست در دستگاه قضایی خبر داد و گفت: قوه قضاییه عزم خود را جزم کرده و 450 دادستان در سراسر کشور آماده فعالیت دراین راستا هستند، البته هرچند هم آمادهباشیم، اگر همکاری لازم بین محیطزیست و سایر دستگاهها نباشد، مشکلی حل نخواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در همایش سیاستهای کلی محیط‌زیست، اجرا و نظارت، اظهار کرد: اقدامات انجام‌شده توسط سازمان محیط‌زیست را نباید نادیده گرفت اما در جامعه دیده می‌شود که عملکرد این سازمان مناسب نبوده است. وی افزود: امروزه شاهد تجاوزاتی به منابع طبیعی، جنگلها، اراضی ملی هستیم که جلوگیری از آنها یکی از وظایف سازمان محیط‌زیست و سایر دستگاههای مرتبط است. دادستان کل کشور، گفت: با تمام احترامی که برای ریاست سازمان محیط‌زیست قائل هستیم اما باید بگویم این سازمان در انجام وظایف خود موفق نبوده است. دستگاههای دولتی و پولدارها در تخریب طبیعت با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند

دادستان کل کشور ادامه داد: در اطراف تهران به‌ویژه در شمال پایتخت و لواسانات، تجاوز به منابع طبیعی بسیار دیده می‌شود؛ درواقع دستگاههای دولتی و پولدارها در تخریب طبیعت با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند، چه کسی مسؤول مقابله با این روند تخریبی است؟

وی گفت: قوه قضاییه، محیط‌زیست، دستگاههای ذی‌ربط و همچنین مردم مسؤول مقابله با تخریب طبیعت هستند، از زمانی که بنده عهده‌دار این مسؤولیت شدم از تمام همکاران خواستم و تأکید کردم که مسأله صیانت از حقوق عمومی و محیط‌زیست را با جدیت دنبال کنند.

منتظری تأکید کرد: قوه قضاییه دراین زمینه جدی است اما تمام ابزار در اختیار ما نیست، اگر بین قوه قضاییه، سازمان محیط‌زیست و دستگاههای اجرایی، تعامل باشد، قطعاً موفق خواهیم شد اما اگر دستگاهها به‌تنهایی و بدون همراهی یکدیگر کار کنند، موفقیتی در کار نخواهد بود. وی اظهار کرد: ازآنچه در حوزه وظایف قانونی، اخلاقی و اجتماعی دادستان کل است، کوتاهی نمی‌کنم و تمام تلاش خود را برای نگهداری از این سرمایه‌های ملی و مهم به کارخواهم گرفت اما نیازمند اطلاع‌رسانی دراین زمینه نیز هستیم. منتظری گفت: قانون آیین دادرسی کیفری که سال گذشته قابل‌اجرا شد، اختیارات ما را توسعه داد، بنابراین در هرکجای کشور هر بخشی از محیط‌زیست و حقوق عمومی تعرضی دیده شود و گزارش آن به قوه قضاییه برسد، مطمئن باشید با جدیت پیگیری خواهیم کرد و آن را جزو وظایف خود می‌دانیم.

آمادگی 450 دادستان در سراسر کشور برای مقابله با تعرض به محیط‌زیست

وی ادامه داد: قوه قضاییه عزم خود را جزم کرده و 450 دادستان در سراسر کشور آماده فعالیت دراین راستا هستند، البته هرچند هم آماده‌باشیم، اما اگر همکاری لازم بین محیط‌زیست و سایر دستگاهها نباشد، مشکلی حل نخواهد شد. دادستان کل کشور به دستور وزیر جهاد کشاورزی برای متوقف کردن بهره‌برداری از جنگلهای کشور اشاره کرد و گفت: این خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای است، البته نمی‌توان گفت بهره‌برداری از جنگلها بلکه باید گفت بلعیدن جنگل را متوقف کرده است و باید جلوی ضرر را از هر جا که می‌شود گرفت.

وی بابیان اینکه هر جا لازم است از اختیار و اقتدار دستگاه قضایی استفاده شود و ما آماده هستیم، گفت: از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو و روسای سایر دستگاههای مرتبط تقاضا داریم از عوامل تحت امر خود بخواهند همکاری خود را با قوه قضاییه گسترش دهند. منتظری گفت: دراین میان، نقش مردم بسیار پررنگ است، زیرا در بسیاری موارد، اطلاع‌رسانی مردم بیشتر از مسؤولان است.

بــرخورد جـدی با زیرمجموعههایی که محیطزیست را تخریب میکنند

وی خاطرنشان کرد: هرگاه روسای دستگاههای مربوطه ببینند که زیرمجموعه‌های آنها با عوامل تخریبی محیط‌زیست، زد و بند کرده‌اند، با آنها برخورد جدی داشته باشند؛ باید دست‌به‌دست هم دهیم تا محیط‌زیست خود را که سرمایه ملی است، صیانت کنیم. منتظری ادامه داد: مؤلفه‌های آب، هوا، خاک یا حیوانات و مناسبات بیولوژیک متعادل بین این عناصر، شکل‌دهنده محیط‌زیست طبیعی برای گیاهان و جانوران است که حفظ و حراست و صیانت از این عناصر بر عهده همگان است. وی گفت: یکی از وظایف دادستان کل کشور، حقوق عمومی است که حفاظت از این عناصر جزو حقوق عمومی است و قطعاً از آن کوتاه نخواهیم آمد. دادستان کل کشور تصریح کرد: صیانت و حراست از منابع ملی، کوهها، جنگلها، دریاها، رودخانه‌ها، مراتع ملی، دره‌ها و امثال آن بر عهده سازمان محیط‌زیست است که امیدواریم این سازمان با جدیت به وظایف خود عمل کند. همایش «سیاستهای کلی محیط‌زیست، نظارت و اجرا» در آستانه سالگرد سیاستهای کلی نظام در حوزه محیط‌زیست که سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، باهدف کلی تشریح روند اجرای این سیاست‌ها آغاز به کارکرد که در طی آن، نمایندگان قوا گزارشی را از وضعیت اجرایی شدن سیاستهای ابلاغی محیط‌زیست نظام طی یک سال گذشته ارائه می‌کنند.

منبع: حمایت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *