آقای ترامپ! برجام را حفظ کنید

دسته: غیر حقوقی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۵ دی ۱۳۹۵


آقای ترامپ! برجام را حفظ کنید

نامه دانشمندان ممتاز آمریکا به رئیسجمهور منتخب:

آقای ترامپ! برجام را حفظ کنید

 %d8%a2%d9%82%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%85%d9%be-%d8%a8%d8%b1%d8%ac%d8%a7%d9%85-%d8%b1%d8%a7-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%da%a9%d9%86%db%8c%d8%af

دهها دانشمند ممتاز در آمریکا روز دوشنبه در نامهای به دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب این کشور، او را ترغیب به حفظ توافق اتمی ایران، برجام، کردهاند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دهها دانشمند ممتاز در آمریکا روز دوشنبه در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب این کشور، او را ترغیب به حفظ توافق اتمی ایران، برجام، کرده‌اند.

به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه نیویورک تایمز این گروه مدعی شده‌اند که «برنامه جامع اقدام مشترک» که ژانویه سال گذشته به اجرا در آمد مانعی قوی در سر راه هرگونه تلاش احتمالی ایران برای تولید سلاحهای هسته‌ای ایجاد می کند.

در نامه ۳۷ دانشمند از جمله برندگان جایزه نوبل، دست اندرکاران سابق تولید سلاحهای اتمی، مشاوران علمی سابق کاخ سفید و مدیر بزرگترین انجمن عمومی دانشمندان جهان آمده است: «برجام یک ابزار مهم استراتژیک برای آمریکاست و ما از شما می خواهیم آن را حفظ کنید.»

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی برجام را «بدترین توافقی که تاکنون به مذاکره گذاشته شده» خواند و گفت که اولویت او منحل کردن آن است. به نوشته نیویورک تایمز این نامه به دونالد ترامپ را ریچارد گاروین، فیزیکدانی که به طراحی اولین بمب هیدروژنی جهان کمک کرد و از مشاوران دیرینه دولتها در کنترل تسیلحاتی بوده ترتیب داده است. نویسندگان این نامه گفته‌اند که هدف آنها «ارائه ارزیابیشان» از برجام به دولت است.

آنها می‌گویند که ایران فعالیت تقریبا دو سوم سانتریفوژهایش را متوقف کرده و بیش از ۹۵ درصد اورانیومی که با کمک آنها تا ۴ درصد غنی کرده بود را صادر کرده و تولید اورانیوم با خلوص تقریبا ۲۰ درصد را که به سوخت لازم برای ساخت بمب اتمی بسیار نزدیک‌تر است کنار گذاشته است.

به نوشته نیویورک تایمز آنها در نامه خود می‌نویسند که با توجه به گفته‌های بازرسان و ناظران تأسیسات غنی‌سازی ایران «اطمینان دارند که امکان تلاشی ناگهانی» برای تولید بمب اتمی با کمک این تأسیسات وجود ندارد.

نیویورک تایمز می‌نویسد هرچند همه جمهوری‌خواهان در دو مجلس نمایندگان و سنای کنگره با برجام مخالفند اما معلوم نیست که ترامپ به سرعت برای لغو آن اقدام کند و هر تلاشی از سوی آمریکا برای رد شرایط برجام یا به مذاکره گذاشتن دوباره آن راه را برای فشار ایران برای تغییرات دیگر باز می‌کند.

به‌علاوه این روزنامه می نویسد که به گفته منابع آگاه جیمز متیس، نامزد هدایت وزارت دفاع، احتمالا دولت ترامپ را ترغیب خواهد کرد آن توافق را رها نکند. اما موضع رکس تیلرسون نامزد وزارت خارجه معلوم نیست.

با این حال مایکل فلین، نامزد پست مشاور امنیت ملی، از منتقدان برجام بوده است.

این نامه از جمله به امضای سیگفرید هکر استاد دانشگاه استانفورد که از ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۷ مدیر آزمایشگاه تسلیحاتی لوس آلاموس در نیومکزیکو بود امضا شده است. این همان آزمایشگاهی است که بیش‌تر سلاحهای اتمی آمریکا را طراحی کرده است. سیدنی درل فیزیکدان استانفورد که از دولت نیکسون تا اوباما به رؤسای جمهور آمریکا مشورت می داد ، پس از امضای این نامه در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

منبع: انتخاب


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *