آقای سعید چگینی رتبه هشتم آزمون قضاوت 95 در سطح کشور

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۶ آذر ۱۳۹۵


آقای سعید چگینی رتبه هشتم آزمون قضاوت 95 در سطح کشور

مصاحبه آقای سعید چگینی رتبه هشتم آزمون قضاوت 95

آقای سعید چگینی رتبه هشتم آزمون قضاوت 95 در سطح کشور

 872-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a2%d9%82%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b9%db%8c%d8%af-%da%86%da%af%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%b1%d8%aa%d8%a8%db%80-%d9%87%d8%b4%d8%aa%d9%85-%d8%a2%d8%b2%d9%85

آقای سعید چگینی که موفق به کسب رتبه هشتم آزمون قضاوت 1395 در سطح کشور شدهاند در مصاحبهای به تشریح روش مطالعه و منابع مورداستفاده خود پرداختند.

ایشان دراین مصاحبه ضمن تشریح برنامه مطالعه و کسب آمادگی خود منابعی را که دراین مسیر استفاده کرده‌اند را معرفی نمودند. در ادامه چکیده این مصاحبه را خواهید خواند:

سعید چگینی هستم، متولد اسفند 1370 و ساکن شهر قزوین که در آزمون تصدی منصب قضا سال 1395 رتبه 8 را کسب کردم. دوره کارشناسی حقوق را در دانشگاه گیلان گذراندم و در حال حاضر دانشجوی دوره کارشناسی ارشد حقوق خصوصی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین هستم.

در سال 1393 نیز با توفیق الهی موفق به کسب رتبه 1 آزمون وکالت در استان قزوین شده بودم و اکنون کارآموز وکالت کانون وکلای دادگستری قزوین هستم که خوشبختانه آخرین ماه کارآموزی هم در حال سپری شدن است. من مدت‌زمان خاصی را به مطالعه برای آزمون قضاوت اختصاص نداده بودم؛ به این دلیل که دراین دو سال اخیر برای شرکت در آزمون وکالت و کارشناسی ارشد درسهای مربوطه را تا حد زیادی خوانده بودم. علاوه براین، با توجه به این‌که در حال حاضر دانشجو هم هستم تا حدود زیادی آمادگی نسبی برای شرکت در آزمون قضاوت را داشتم.

بنابراین فقط در یک ماه باقی‌مانده به آزمون، قوانین مربوطه خصوصاً درسهای با ضریب 3 مثل حقوق مدنی، آیین دادرسی کیفری و جزای عمومی را خواندم و تستهای سالهای اخیر آزمون قضاوت را کارکردم.

شیوه مطالعه من چه در آزمون قضاوت و چه در آزمون وکالت به‌این‌ترتیب بود که در یک بازه زمانی، مثلاً سه ماه یا پنج ماه (فرقی ندارد چقدر باشد)، کل منابع را چند دور می‌خواندم. طبعاً اگر زمان بیشتر باشد تعداد دوره کردن هم باید بیشتر باشد مثلاً من در سه ماه حدود سه یا چهار دور کل منابع را خواندم.

این تکرار، باعث فراموش‌نشدن مطالب می‌شود چون خیلی از مطالب به‌غیراز حقوق مدنی جنبه حفظی دارند. البته این روش برای کسانی مفید است که ازلحاظ علمی در سطح متوسط به بالا هستند و با اصول و کلیات حقوق آشنایی دارند.

دراین بازه زمانی هم ابتدا تمامی منابع را به شکل سطحی می‌خواندم و دور دوم و بعدی عمیق‌تر و دور آخر هم فقط روخوانی جهت یادآوری بود. پس از خواندن هر مبحث از هر درس بلافاصله تستهای مربوط به آن را هم کار می‌کردم و بعدازآن به تجزیه‌وتحلیل پاسخ درست یا نادرست آن می‌پرداختم.

منبع اصلی برای آزمونهای شغلی رشته حقوق، به‌ویژه آزمون قضاوت، فقط و فقط قوانین و آراء وحدت رویه است که تسلط مفهومی (و نه حفظ آن) برای هر داوطلب لازم است. در وهله بعدی کتابهایی که به تشریح و تفسیر این قوانین پرداخته‌اند و در انتها، تستهای آزمونهای گذشته.

منابع من نیز همین بوده که شامل موارد زیر است:

حقوق مدنی: قانون مدنی، قانون مدنی در نظم حقوق کنونی دکتر کاتوزیان و جزوه‌ها و کتاب تست دکتر شهبازی؛

آیین دادرسی و اجرای احکام مدنی: قانون، کتاب ساده ساز آیین دادرسی مدنی فرشید فرحناکیان و 3 جلد کتابهای بنیادین دکتر شمس؛

حقوق تجارت: قانون و کتاب ساده ساز حقوق تجارت فرشید فرحناکیان؛

حقوق جزا: فقط نص قانون و تست؛

آیین دادرسی کیفری و اجرای احکام کیفری: فقط نص قانون و تست.

قوانین خاص و آراء وحدت رویه هم در اکثر منابع یافت می‌شود و نیازی به تهیه جداگانه آن برای داوطلبان نیست.

اگر یک داوطلب منابع درسی را به‌خوبی مطالعه کند و آزمونهای گذشته را نیز تحلیل کرده باشد، پی می‌برد که طراحها یک‌رویه نسبتاً پایدار در طرح پرسشها دارند، به همین دلیل حدود هشتادتا نود درصد پرسشها قابل پیش‌بینی هستند و به‌طورمعمول فقط حدود ده درصد از پرسشها برای این دسته از داوطلبان دور از انتظار است که آن‌هم با خواندن درست و منطقی تا حدودی رفع می‌شود. برای من نیز همین میزان از پرسشها قابل پیش‌بینی بود و اصولاً آزمون برای کسی غافلگیرکننده است که یا به شیوه درست مطالعه ننموده یا منابع مناسبی را انتخاب نکرده است.

توصیه‌ای که برای داوطلبان دارم این است که در مرحله اول به خداوند متعال توکل داشته باشند و بدانند که همه امور و سرنوشت ما در دست اوست. در مرحله دوم اعتمادبه‌نفس بالا و انگیزه کافی کسب کنند و خودشان را دست‌کم نگیرند. رتبه‌های بالا فرقی با آنان نداشته و فقط اعتمادبه‌نفس لازم و تلاش کافی داشته‌اند. در مرحله سوم منابع خلاصه و مفید مانند منابعی که ذکر کردم (به‌ویژه متن قانون و تستهای آزمونهای دوره‌های گذشته) و در مرحله آخر هم فقط و فقط تلاش و پشتکار که نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۸۳۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *