آغاز همکاریهای سازمان بازرسی کل کشور و شفافیت بین‌الملل

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
جمعه - ۳۰ مهر ۱۳۹۵


آغاز همکاریهای سازمان بازرسی کل کشور و شفافیت بین‌الملل

آغاز همکاریهای سازمان بازرسی کل کشور و شفافیت بینالملل

 

قاضی سراج که به دعوت همتای آلمانی به برلین سفرکرده با مسؤولان و مدیران سازمان شفافیت بین‌الملل دیدار و گفت‌وگو کرد.

سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد، قاضی ناصر سراج در دیدار با مایکل مارشال معاون شفافیت بین‌الملل و برخی از مدیران منطقه‌ای این سازمان، با اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه بافساد، رتبه اختصاصی به کشورها ازنظر شاخص ادراک فساد را به‌نقد و بررسی گذاشت و خواستار بررسی دقیق‌تر این شاخص و بهره‌مندی شفافیت بین‌الملل از سایر منابع شد.

وی بابیان آمادگی سازمان بازرسی کل کشور برای همکاریهای فنی و علمی، اظهار کرد: گزارشهای تخصصی آماری موردنیاز به‌عنوان متمم منابع آماری که توسط این نهاد بین‌المللی در خصوص کشورمان جمع‌آوری می‌شود می‌تواند در اختیار شفافیت بین‌الملل قرار گیرند.

سراج گفت: عزم جمهوری اسلامی ایران مبارزه جدی بافساد است و این سازمان نه‌فقط در داخل کشور بلکه با تعامل و همکاریهای دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به تبادل تجربیات لازم برای مقابله بافساد می‌پردازد و فعالیتهای به‌عمل‌آمده در راستای اجرای کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله بافساد، ایجاد مرکز همکاری منطقه‌ای دستگاههای ضد فسادی اکو، راه‌اندازی آکادمی آموزشی آمبودزمان آسیایی در ایران، برگزاری سمینارهای آموزشی منطقه‌ای در کشور با همکاری برخی از کشورهای پیشرو و دفتر سازمان ملل متحد برای مقابله با جرم و مواد مخدر ازجمله اقدامات این سازمان برای مبارزه بافساد است.

سراج اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران اگرچه به رتبه‌بندی سازمان شفافیت بین‌الملل انتقاد دارد و جایگاه اعلام‌شده را مناسب نمی‌داند، اما خواستار تعامل بیشتر با سازمان شفافیت بین‌الملل است.

سراج وجود تحریمها و جنگ سخت و نرم تحمیلی علیه ایران را در به وجود آمدن فضای ناسالم و گسترش فساد ازجمله دلایل این مسأله دانست.

در ادامه مایکل مارشال معاون سازمان شفافیت بین‌الملل ضمن خوشامدگویی به قاضی سراج و همراهان، اظهار کرد: علیرغم رتبه اختصاص‌یافته به کشور ایران که موردنقد قرارگرفته است، اما ما مشاهده می‌کنیم که گامهای ارزنده‌ای از سوی ایران برداشته‌شده و در آتیه جایگاه بسیار خوبی را برای کشور رقم می‌زند.

این مقام شفافیت بین‌الملل گفت: منابع مورداستفاده برای کشور ایران به دلیل برخی محدودیتها و فقدان اطلاعات، کافی نبوده و با این رویکرد جدید در جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد و وجهه‌ای درخشان از ایران ترسیم و این جایگاه تغییر یابد. گسترش مناسبات تجاری، سرمایه‌گذاریهای خارجی، تقویت رابطه تجاری با دنیا به‌تدریج این رتبه را تغییر می‌دهد. مایکل مارشال گفت که هدف شفافیت بین‌الملل از رتبه‌بندی کشورها برمبنای شاخص ادراک فساد، کوبیدن هیچ کشوری نیست.

وی هدف غایی در نظام بین‌المللی برای شفافیت را اجرای اصول جاکارتا و دستورالعمل تنظیمی برای دستگاههای ضد فسادی دانست و گفت: از این حیث نقش سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و عضویت آن در انجمن بین‌المللی مسؤولان مبارزه بافساد بیانگر این امر است.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *