آشنایی با مجلس نمایندگان آمریکا

دسته: حقوق در سایر جوامع , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۳ آذر ۱۳۹۵


آشنایی با مجلس نمایندگان آمریکا

آشنایی با مجلس نمایندگان آمریکا

 %d8%b3%d9%86%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%85%d8%b1%db%8c%da%a9%d8%a7-%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-%d8%aa%d8%ad%d8%b1%db%8c%d9%85

مجلس نمایندگان ایالاتمتحده (United States House of Representatives) ‏ یکی از دو مجلس تشکیلدهنده کنگره آمریکا است.

کنگره آمریکا شاخه قانون‌گذاری در دولت این کشور بوده و از 2 مجلس سنا و نمایندگان تشکیل شده است. کنگره در سال 1774 تأسیس شد و محل برگزاری آن ساختمان کپیتول در واشنگتن دی‌سی است. بر اساس قانون اساسی ایالات متحده آمریکا تعداد نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا، 435 نفراست که هر دو سال یک بار انتخابات می‌شوند و انتخاب مجدد آنان نامحدود است.

  • وب‌سایت: مجلس نمایندگان

درمجلس نمایندگان علاوه بر 435 نماینده منتخب 50 ایالت، نمایندگانی نیز از نواحی نیمه مجزا و همچنین بخش فدرال کلمبیا ـ واشنگتن دی سی ـ بدون حق رأی حضور دارند. ریاست مجلس نمایندگان یا «سخنگوی مجلس» را ارشدترین عضو حزب اکثریت بر عهده دارد. این شخص از اختیارات گسترده ازجمله تعیین دستور جلسات مجلس، تعیین مدت‌زمان بحث و یا خارج کردن موضوعی از دستور کار برخوردار است.

هرگاه حزب رئیس‌جمهور و حزب اکثریت مجلس نمایندگان یکی نباشد، سخنگوی مجلس نمایندگان علاوه بر وظایف قانونی خویش، نقش رهبر اپوزسیون را نیز ایفا می‌کند . در مجلس نمایندگان، علاوه بر سخنگوی مجلس، رهبران احزاب اکثریت و اقلیت از نقش و جایگاه مهمی برخوردار هستند. رهبر حزب اکثریت همان سخنگوی مجلس است و برای اداره فعالیتهای حزبی در داخل مجلس فرد دیگری به‌غیراز سخنگوی مجلس انتخاب می‌شود که ریاست انجمن حزبی را بر عهده می‌گیرد. وی وظیفه دارد در هنگام رأی‌گیری در مجلس، میان اعضاء حزب هماهنگی ایجاد نماید و آراء آنان را شمارش کند. رهبر اقلیت و رئیس انجمن حزبی حزب اقلیت یک فرد است که نقش رهبر اپوزیسیون مجلس را ایفا می‌کند. در هنگام تنظیم برنامه‌های مجلس نمایندگان، رهبران اکثریت و اقلیت با یکدیگر مذاکره می‌کنند و از آنجا که انضباط حزبی در مجالس قانون‌گذاری ایالات‌متحده وجود ندارد، مذاکره میان رهبران دو حزب اقلیت و اکثریت در خصوص تصویب اهمیت می‌یابد.

شرط عضویت در مجلس نمایندگان:

  • حداقل 25 سال سن
  • دارا بودن حداقل 7 سال تابعیت ایالات‌متحده آمریکا
  • سکونت در ایالت موردنظر در زمان برپایی انتخابات.

منبع:همشهری آنلاین


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *