آسیب ‌شناسی اجتماعی مردان طلاق

دسته: حقوق و اجتماع , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۴ آذر ۱۳۹۵


آسیب ‌شناسی اجتماعی مردان طلاق

آسیب شناسی اجتماعی مردان طلاق

 443060430

زهره غلامعلی‌زاده

طلاق منفورترین حلال الهی است این را همه شنیده ایم ؛ دو نفر که از هم جدا می شوند هرچند رشته عاطفی و پیوند که بینشان و جود داشته به یکباره از هم گسسته می شود این مسأله در روح و روان و همه چیز فرد تاثیر می گذارد یکی بروز می دهد و دیگری در خودش می ریزد. حال می خواهیم ببینیم آنکه همه چیز را درون خودش می ریزد(مرد) دچار چه آسیبهایی می شود.

1- آثار طلاق بر مردان بیش از زنان است. آسیب شناسان و روانشناسان اجتماعی معتقدند احساساتی نظیر ناامیدی، یاس، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، کاهش پذیرش شخصیت فردی، زیر سؤال بردن زیباییها و تواناییهای شخصی و فردی بعد از متارکه به شکل گسترده و پنهان در مردان شکل می‌گیرد.

2- طلاق به‌عنوان یک آسیب اجتماعی بر بنیان خانواده اثرگذار است. در این میان بعضی اشخاص تصور می‌کنند زنان بیش از مردان آسیب می‌بینند. ممکن است زنان از نگاه فرهنگی و یا موضوع امرار معاش یا مسایل عاطفی آسیب ببینند اما تخلیه خود از نظر روانی را با گریه و یا درددل انجام می‌دهند اما مردان بعد از طلاق نه تنها دچار آسیبهای روانی بیشتر می‌شوند بلکه به‌خاطر ساختار اجتماعی با درون‌ریزی ناراحتیها در معرض سکته و مرگ زودرس قرار می‌گیرند.

3- مردان بعد از کودکان بیش‌ترین آسیب را از طلاق می‌بینند. نگرانی در مورد سرنوشت فرزند و آینده او، گسست عاطفی با همسر، نگاه جامعه به یک مرد جداشده و اشاره به ضعف وی به‌خاطر عدم توانایی در مدیریت زندگی عواملی هستند که مرد را مورد هجوم قرار می‌دهند.

4- فشارهای روحی و روانی، ابتلا به انواع آسیبها مانند اعتیاد به موادمخدر، الکل، اختلافات رفتاری، خودکشی، انحرافات جنسی و قرارگرفتن در معرض انواع بیماریهای عفونی و ویروسی، از دست‌دادن پیوندها و همبستگی با خانواده، طرد خانوادگی و اختلاف با سایر اعضای خانواده، تن‌دادن به ازدواجهای موقت و ازدواجهای ثانویه، اختلاف بین فرزندان با همسر در صورت ازدواج مجدد و داشتن فرزند، از جمله آثار و پیامدهای منفی طلاق برای مردان است.

5- اثر طلاق در مردان این است که آنان را افرادی غیرمتعهد به‌بار می‌آورد. آمار جنایی نشان می‌دهد که تعداد این افراد غیرمتعهد در میان زندانیان قابل ملاحظه است.

6- مردان طلاق از طرفی اعتماد خود را برای زندگی دوباره از دست می‌دهند. به گفته ویل‌دورانت «اگر مردی با زن خود نمی‌تواند سازگار باشد بیشتر به‌علت نقصی است که در رفتار و فلسفه خاص اوست و اگر این زن را ترک گفت و با زنی دیگر عقد ازدواج بست به همان نتیجه اولی خواهد رسید. طلاق هم مانند سفرکردن است اگر خود را عوض نکنیم طلاق و سفر سودی نخواهد داد».

7- برای راهحل این معضلات:

ابتدا باید موضوع پیش‌گیری را مطرح نمود و به عبارتی علاج واقعه قبل از وقوع کرد و برای پیش‌گیری از طلاق و ادامه زندگی، می‌بایست زوجین به متخصصین و مشاوران مجرب رجوع نموده و مشکلات را مطرح و راه‌حل دریافت کنند. در مرحله بعد اگر راهی جز جدایی باقی نماند، تنها راهکار رهایی مردان طلاق از تألمات روحی پرهیز از تنهایی و قرارگرفتن در حلقه دوستان و خانواده است و باید به مردان طلاق امنیت روانی بازگردانده شود.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *