آسیبهای اجتماعی ناشی از ویژگیهای شخصیتی اشخاص بزهکار و کج رو

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۸ مهر ۱۳۹۵


آسیبهای اجتماعی ناشی از ویژگیهای شخصیتی اشخاص بزهکار و کج رو

آسیبهای اجتماعی ناشی از ویژگیهای شخصیتی اشخاص بزهکار و کج رو

 

معمولاً ویژگیهای شخصیتی افراد بزهکار، بی‌قاعدگی رابطه و ارتباط میان فرد و جامعه و ارتکاب رفتارهای نابهنجار و خلاف مقررات اجتماعی است، ولی معمولاً ازنظر مرتکب و عامل آن در اصل و یا در مواقعی خاص، این‌گونه رفتارها ناپسند شمرده نمی‌شود. افراد روان رنجور و روان‌پریش نسبت به ارزشها، هنجارها و مقررات اجتماعی بی‌تفاوت بوده و کمتر آنها را رعایت می‌کنند. اعمال و شیوه‌های رفتاری این‌گونه افراد نظام اجتماعی را متزلزل و گاهی نیز مختل می‌کند و موجب می‌شود که رعایت ارزشهای اخلاقی و هنجارها در جامعه و نزد سایر افراد زیر سؤال رفته و آن را به پایین‌ترین سطح عمل تنزل دهد.

برخی از مشخصه‌های بارز و برجسته شخصیتی این‌گونه افراد، خودمحوری، پرخاشگری، هنجارشکنی، فریبندگی ظاهری و عدم احساس مسؤولیت است. این‌گونه افراد به پیامد عمل خود نمی‌اندیشند، در کارهای خود بی‌پروا و بی‌ملاحظه هستند و در پند گرفتن از تجربیات، بسیار ضعیف بوده و در قضاوتهای خود یک‌سویه می‌باشند. این نوع شخصیتها عمدتاً از محیط اجتماع، خانه و مدرسه فرار کرده، پای بند قواعد، مقررات و هنجارهای اجتماعی نیستند و به دنبال هر چیزی می‌روند که جلب‌توجه کند. حتی در پوشش و سبک و شکل ظاهری خویش، به‌ویژه در شیوه لباس پوشیدن، آرایش مو و صورت به‌گونه‌ای که خلاف قاعده و خلاف سبک مرسوم سایر افراد اجتماع باشد، عمل می‌کنند تا جلب‌توجه نمایند.

گروهی از افراد بزهکار و کج‌رو نیز ویژگیهای شخصیتی دیگری دارند؛ خودمحور و پیوسته به تمجید و توجه دیگران نیازمندند و در روابط خود با مردم به نیازها و احساسات آنان توجه نمی‌کنند. این افراد اغلب با رؤیاهایی در مورد موفقیت نامحدود و درخشان، قدرت، زیبایی و روابط عاشقانه آرمانی سرگرم‌اند. اغلب این افراد والدینی داشته‌اند که ازنظر عاطفی نسبت به آنان بی‌توجه‌اند یا سرد و طرد کننده بوده و یا بیش از حدّ به آنان محبت کرده و ارج می‌نهند.

آنان به علت سرکوب خواسته‌ها و فقدان ارضای تمایلات درونی، از کانون خانواده بیزار شده و به رفتارهای نابهنجار نظیر فرار از خانه، ترک تحصیل، سرقت و اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند.

گروهی نیز افرادی برون‌گرا و به دنبال لذت‌جویی آنی هستند، دَم را غنیمت می‌شمارند، دوست دارد در انواع میهمانیها و جشنها شرکت کنند، تشنه هیجان و ماجراجویی‌اند، به همین دلیل برای لذت‌جویی دست به اعمال خلاف و بزهکارانه می‌زنند.

سرانجام گروهی از افراد بزهکار نیز مشخصه بارزشان، پرجوش‌وخروشی و بیان اغراق‌آمیز، هیجانی، روابط طوفانی بین فردی، نگرش خود مدارانه و تأثیرپذیری از دیگران است. این‌گونه شخصیتها برای آنکه «خود» ی نشان دهند، هر تجربه‌ای را حتی اگر برای آنان گران تمام شود، انجام می‌دهند. هیجان‌طلبی، ماجراجویی، تنوع‌طلبی، کنجکاوی، استقلال‌طلبی افراطی، خودباختگی احساسی و غلبه کنشهای احساسی برکنشهای عقلانی ازجمله مشکلات رفتاری است که فرد را به‌سوی موقعیتهای خطرزا و ارتکاب اعمال بزهکارانه رهنمون می‌کند.

از دیگر مشکلات روحی روانی که منجر به رفتارهای ضداجتماعی می‌شود، می‌توان به ضعف عزت‌نفس، احساس کهتری، فقدان اعتمادبه‌نفس، احساس عدم جذابیت، افسردگی شدید، شیدایی و اختلال خلقی اشاره نمود. چنین افرادی معمولاً مستعد انجام رفتارهای نسنجیده و انحرافی هستند.

منبع؛ پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *