آسیبهای اجتماعی در بین فارغ‌التحصیلان بیکار افزایش‌یافته است

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۵ دی ۱۳۹۵


آسیبهای اجتماعی در بین فارغ‌التحصیلان بیکار افزایش‌یافته است

آسیبهای اجتماعی در بین فارغالتحصیلان بیکار افزایشیافته است

 314965092

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران دانشآموخته بیکار نتیجهای جز آسیب اجتماعی و افزایش آمار بیکاری نخواهد داشت و براین اساس لزوم توجه به این مسأله امری ضروری است.

الهه راست‌گو در جلسه شورای شهر تهران و یکی از مهم‌ترین مشکلات امروز جامعه را مسأله دانش‌آموختگان فاقد مهارت دانست و اظهار داشت: بخشی از بیکاری قابل‌توجه جامعه مرتبط با این گروه بوده که لازم است آموزش عالی با برنامه‌ریزی صحیح آموزشی پذیرش دانشجو را متناسب با بازار کار و نیاز جامعه کند.

وی در تذکر به برنامه‌‌‌‌‌‌ریزان، سیاست‌گذاران در مجلس و دولت تأکید کرد: دانش‌آموخته بیکار نتیجه‌ای جز آسیب اجتماعی و افزایش آمار بیکاری نخواهد داشت و براین اساس لزوم توجه به این مسأله امری ضروری است.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بررسیهای صورت گرفته بیانگر افزایش آسیبهای اجتماعی در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور بوده که این موضوع در رشته‌های فاقد مهارت، اشباع و مغایر با نیاز جامعه از کمیت بیشتری برخوردار است.

راست‌گو در ادامه با اشاره به‌روز معلول آخرین آمارها از جمعیت معلولین تحت پوشش بهزیستی را یک‌میلیون و ۲۹۲ هزار نفر ذکر کرد و گفت: عدم اجرای قانون جامع معلولین مشکلات فراوانی را برای این افراد به دنبال داشته که لازم است تسریع در اجرای آن به اولویت نخست مسؤولین تبدیل شود. وی تعداد معلولین مرد تحت پوشش بهزیستی کشور را بیش از دو برابر زنان تحت پوشش در حدود ۶۳ و ۶۷ صدم درصد ذکر کرد و گفت: قطعاً مستمری پرداختی بهزیستی که البته تمامی این افراد را نیز شامل نمی‌شود هیچ‌گاه پاسخگوی زندگی آغشته به رنگ تورم و ناتوانی و مملو از هزینه‌های درمانی این افراد نخواهد بود و این در حالی است که معلولین هم نظیر دیگر افراد جامعه از استعدادهای بسیاری برخوردارند و فراهم کردن عرصه و اجرایی کردن حقوق به حقه آنها شرایط را برایشان تسهیل خواهد ساخت.

رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم‌نهاد شهر تهران در ادامه به قانون ۱۶ ماده‌ای حمایت از معلولان اشاره کرد و افزود: اگرچه این قانون مواد مختلفی درزمینه مناسب‌سازی فضاهای شهری، اماکن عمومی، دسترسی به حمل‌ونقل مناسب برای عبور و مرور معلولین، تحصیلات رایگان تا مقطع آموزش عالی، معافیت یکی از اعضای خانواده آنها از خدمت نظام‌وظیفه، اختصاص سه درصد از سهمیه اشتغال دستگاههای دولتی به معلولان، ایجاد صندوق حمایت از اشتغال معلولان، حمایت از آنها درزمینه موارد درمانی، تأمین مسکن، مسائل رفاهی، فروش بلیت نیم‌بهای قطار و هواپیما را شامل می‌شود اما متأسفانه با کمترین اجرا دراین حوزه روبرو بوده‌ایم و این به دلیل عدم برخورداری این قانون از ضمانت اجرایی لازم است.

راست‌گو بابیان این‌که سازمانهای مردم‌نهاد فعال در حوزه معلولین و کارآفرینی امروز جور بسیاری از کم کاریهای دستگاههای مسؤول را به دوش می‌کشند افزود: تنها یکی از مؤسسات عضو ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم‌نهاد شهر تهران در عرصه کارآفرینی معلولان جسمی حرکتی پایتخت تاکنون موفق به توانمندسازی اجتماعی بیش از ۲۰۰۰ معلول مناطق محروم جنوب و جنوب غرب تهران و شهرستانهای اطراف شده است.

وی با اشاره به این‌که این سمن در حوزه اشتغال و کارآفرینی حائز رتبه پنجم جهان شده است تصریح کرد: این در حالی است که مسؤولین و ۱۶ دستگاه مکلف در قانون جامع حمایت از معلولین تاکنون به وظایف خود عمل‌نکرده‌اند.

منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *