آزار و اذیت پسر جوان در خلوتگاه شبانه‌اش


دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵


آزار و اذیت پسر جوان در خلوتگاه شبانه‌اش


آزار و اذیت پسر جوان در خلوتگاه شبانه‌اش



این پارک خلوتگاه من است، دقایقی قبل داخل فضای سبز نشسته بودم که ناگهان سارق خشنی به طرفم آمد و چاقویی را روی گردنم گذاشت، او از من خواست لباسهایم را دربیاورم اما هر چه گریه کردم فایده نداشت …
حدود ساعت 23 چهاردهم مرداد سال جاری خبر دستگیری سارق زورگیری در خیابان رسالت بالاتر از پل نیلوفر داخل پارک آزادگان از سوی مرکز فوریتهای پلیسی 110 به مأموران کلانتری 103 گاندی اعلام شد.
دقایقی بعد تیمی از مأموران انتظامی در محل اعلام خبر حاضر شدند و مرد جوانی در اظهاراتش به آنها گفت: ساعتی قبل همراه خانواده برای تفریح به پارک آمدیم، مشغول استراحت بودیم که ناگهان از دور فریاد کمک خواستن پسر جوانی را شنیدم، در همین حین مرد درشت‌‌‌اندامی را دیدم که در حال فرار بود و پسر جوانی درحالی‌که پیراهن بر تن نداشت از داخل تاریکی فضای سبز بیرون آمد و گفت توسط مرد درشت‌اندام مورد سرقت و زورگیری قرارگرفته است، من نیز سریعاً به دنبال مرد جوان دویدم اما ناگهان سارق زورگیر با چاقو به سمتم حمله‌ور شد و مرا از ناحیه پا زخمی کرد، سرانجام پس از زدوخورد با سارق خشن موفق به زمین‌گیر کردن وی شدم.
پسر هجده‌ساله نیز در اظهاراتش به مأموران گفت: داخل فضای تاریک پارک نشسته بودم که ناگهان سارق زورگیر به من نزدیک شد و با تهدید چاقو از من زورگیری کرد، سارق خشن تلفن همراهم را گرفت و فرار کرد.
پسر هجده‌ساله به همراه متهم این پرونده پیش از ظهر امروز به دادسرای ناحیه 34 تهران منتقل شدند و هر دو روایت جدیدی را از شب حادثه به بازپرس شعبه پنجم این دادسرا مطرح کردند، پسر جوان در اظهارات تازه خود به بازپرس گفت: پدرم هشت سال پیش از مادرم جدا شد و من در منزل مادرم زندگی می‌کنم، مادرم مزون لباس دارد و اکنون برای خرید لباس به ترکیه سفرکرده است، این پارک خلوتگاه من است و بعضی شبها به اینجا می‌آیم، دقایقی قبل داخل فضای سبز نشسته بودم، کسی اطرافم نبود که ناگهان سارق خشن به طرفم آمد و چاقویی را روی گردنم گذاشت، او از من خواست لباسهایم را دربیاورم اما هر چه گریه کردم فایده نداشت، این زورگیر پس از آزار و اذیت من تلفن همراهم را گرفت و فرار کرد، من نیز دنبالش دویدم و از مردم کمک خواستم.
اما متهم چهل‌وسه‌ساله این پرونده که سابقه کیفری در کارنامه خود نیز دارد، در اظهاراتش با رد ادعای آزار و اذیت پسر جوان، به بازپرس گفت: من ابتدا تلفن همراه پسر جوان را گرفتم، بعد دوستان او تلفن همراهم را گرفتند و گفتند پس‌ازاینکه بدهکاری خود را به آنها پرداختم، تلفن همراهم را پس می‌دهند، آنها من را کتک زدند، من این اتهامات را قبول ندارم.
پس از اظهارات شاکی و متهم پرونده، متهم به دستور بازپرس پرونده برای تحقیقات بیشتر در اختیار مأموران آگاهی قرار گرفت و پسر جوان نیز برای انجام آزمایشهای لازم به پزشکی قانونی معرفی شد. منبع: تسنیم
مدیرکل پیشگیریهای وضعی قوه قضاییه در بررسی عنوان مجرمانه‌ای که برای عمل زورگیری مناسب است، می‌گوید کلمه‌ای به نام زورگیری ازلحاظ حقوقی در قوانین کشورمان نداریم این کلمه در عرف رایج است و به معنای ربودن مال دیگران با توسل به خشونت است.
پیگیری ماجرا از زبان کارشناسان
دکتر احمد رفیعی خاطرنشان می‌کند:
در قوانین جزایی ‌مفاهیم و کلماتی با عناوین سرقت، کیف‌قاپی و دزدی وجود دارد اما عنوان مجرمانه‌ای به نام زورگیری نداریم مفهوم این کلمه در نظام حقوقی به «سرقت به عنف» گفته می‌شود که سرقت همراه با آزار و اذیت است. این قاضی دیوان عالی کشور اضافه می‌کند: مجازات در قوانین انواع گوناگونی دارد و جرایم با توجه به نتایجی که در بردارند مجازاتشان هم متفاوت است.
سرقتهای تعزیری انواع بسیاری دارند؛ گاهی سرقت با شرکت دو نفر یا بیشتر انجام می‌شود و یا در شب اتفاق می‌افتد یا سارقان مسلح هستند و یا سرقت همراه با تخریب و شکستن و اتلاف اموال است یا سرقت از محلهای مسکونی یا سرقت همراه با جعل عنوان مأموران دولتی یا همراه با تهدید است.
اگر همه ‌این موارد باهم در یک مورد سرقت جمع باشد با شدیدترین مجازات تعزیری همراه است که 5 تا 20 سال زندان و تا 74 ضربه شلاق است.
به‌علاوه‌ اینها در ضمن سرقت اگر قتل یا ضرب و شتم هم باشد قصاص و دیه هم به آن تعلق می‌گیرد. اگر بعضی از این موارد وجود داشته باشد مثلاً آزار و اذیت باشد که تا 10 سال زندان و 74 ضربه شلاق دارد و مشمول ماده 652 قانون مجازات اسلامی می‌شود.
در تمامی این موارد اگر قتل و ضرب و شتم روی دهد قصاص هم دارد. راهزنی هم مجازات سختی به همراه دارد بین 3 تا 15 سال زندان و 74 ضربه شلاق که در تمام این موارد اموال مسروقه هم باید مسترد شود. اینها سرقتهای مشدد هستند و حالتهای خاص دارند. در مقابل اینها سرقتهای ساده است که شرایط سرقت مشدد را ندارد. منبع: وکالت آنلاین
ازنگاهی دیگر
تجاوز به عنف جرمی است که در ردیف مجازات جنایی است. در کشورهای دیگر ازلحاظ میزان مجازات به جنایت، جنحه و خلاف طبقه‌بندی‌شده‌اند. تجاوز به عنف در همه کشورها مجازات شدیدی دارد و به جنایت مربوط است. در قانون جمهوری اسلامی ایران در ماده 82 قانون مجازات اسلامی مجازات تجاوز به عنف اعدام است.
مقصود از تجاوز به عنف چیست و چه نوع رابطه جنسی تجاوز محسوب می‌شود؟
عنف در لغت به معنی خشونت و زور است و منظور از اصطلاح تجاوز به عنف انجام نزدیکی جنسی بدون رضایت شخص و با استفاده از قهر و غلبه است. البته باید توجه داشت که اثبات بدون رضایت و خواست قربانی بودن نزدیکی جنسی بر عهده قربانی است.
درواقع تجاوز جنسی نوعی انحراف جنسی است که شخص به این دلیل که نمی‌تواند از طرق عادی و با ایجاد رابطه انسانی، مشروع و قانونمند نیازهای خود را برطرف کند، با تمسک به‌زور و جبر و خلاف میل طرف مقابل به تمامیت جنسی وی تعرض می‌کند.
آنچه مشخص است ریشه‌یابی و بررسی علل وقوع چنین جرایم وحشیانه‌ای است، امر مهمی که هیچ‌گاه در کشور ما و توسط مسئولین موردتوجه قرار نگرفته است.
تجاوز جنسی محصول یک اختلال شخصیت و ناشی از دوران کودکی و نوجوانی فرد بوده و درواقع به‌نوعی در دوران رشد روانی وی یعنی دوران دهانی، دفعی، سالوس، نهفتگی و بلوغ در او پدید آمده است و در زمان جوانی و میان‌سالی خودنمایی می‌کند
جرایم جنسی عمدتاً ارتباط تنگاتنگی با شرایط سنی، فرهنگی و اقتصادی مرتکبان دارد؛ البته این نوع جرایم در اکثر کشورهای جهان وجود دارد. تجاوزت جنسی و به‌طور مشخص تجاوز به عنف ازجمله جرایمی هستند که از قدیم‌الایام یعنی زمانی که بشر زندگی جمعی خود را آغاز کرد تا به امروز وجود داشته و هم‌اکنون نیز در کشورها و جوامع مختلف باانگیزه‌های متفاوت ارتکاب می‌یابد.
تجاوز جنسی به‌عنوان یک بزه معمولاً به صور مختلف در قالب کودک‌آزاری از نوع آزار جنسی، زنای با محارم، سادیسم جنسی، پورنو گرافی و عورت نمایی انجام می‌شود و در دو حالت ماسوخیسم و یا سادیسم یعنی خود‌آزاری و دیگرآزاری خودنمایی می‌کند. افرادی که دست به تجاوز جنسی می‌زنند، صرفاً کسانی نیستند که نمی‌توانند رابطه جنسی با جنس مخالف یا حتی با جنس موافق برقرار کنند بلکه حتی در میان افرادی که دارای همسر و فرزند هستند این نوع جرایم دیده می‌شود.
مطالعه پرونده‌هایی که به‌صورت سریالی منجر به مرگ افراد می‌شود در کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی ایران نشان‌دهنده این است که مهاجم بعد از شناسایی قربانی در فرصتی مناسب ضمن تعرض جنسی، آزار و اذیت و حتی ربایش قربانی، او را به قتل می‌رساند؛ لذا در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت تجاوز جنسی محصول یک اختلال شخصیت و ناشی از دوران کودکی و نوجوانی فرد بوده و درواقع به‌نوعی در دوران رشد روانی وی یعنی دوران دهانی، دفعی، سالوس، نهفتگی و بلوغ در او پدید آمده است و در زمان جوانی و میان‌سالی خودنمایی می‌کند.
درمجموع تعرضات جنسی توسط افرادی انجام می‌شود که ازلحاظ شخصیتی و روانی متعادل نیستند یا خود، قربانیان خشونت جنسی در دوران کودکی توسط افراد فامیل یا غریبه بوده‌اند یا اینکه مورد ضرب و شتم پدر و مادر قرارگرفته‌اند و از جنس مخالف کینه به دل دارند یا به دلیل آموزه‌ها یا آموزشهای اعتقادی و باورهایی که به‌صورت غلط به آنها منتقل‌شده بادید این‌که جامعه را از این مفاسد پاک کنند، دست به ارتکاب این جرایم می‌زنند.
بر اساس ماده 82 قانون مجازات اسلامی، حد زنای به عنف اعدام است. این ماده که دارای چند بند است، می‌گوید:’ حد زنا در موارد زیر قتل است و فرقی بین جوان و غیر جوان و محصن و غیرمحصن نیست …. بند د – زنای به عنف و اکراه که موجب قتل زانی اکراه کننده است’
حکم تجاوز به عنف
درحالی‌که مسؤولان قضایی کشور و استان وعده رسیدگی سریع و قاطع به پرونده ‘متجاوزان به عنف’ و مرتکبان جرایم منافی عفت عمومی و امنیت جامعه را داده‌اند، پرسشی که شاید برای بسیاری از مردم مطرح‌شده باشد، این است که حکم قانونی مجازات چنین جرایمی چیست؟
فقه اسلام و قانون مجازات اسلامی، به‌صراحت مجازات ارتکاب چنین جرمی را ‘مرگ’ و ‘اعدام’ در نظر گرفته است.
بر اساس ماده 82 قانون مجازات اسلامی، حد زنای به عنف اعدام است. این ماده که دارای چند بند است، می‌گوید:’ حد زنا در موارد زیر قتل است و فرقی بین جوان و غیر جوان و محصن و غیرمحصن نیست …. بند د – زنای به عنف و اکراه که موجب قتل زانی اکراه کننده است.’
به‌این‌ترتیب قانون‌گذار، مجازات سنگینی برای این جرم تعیین کرده است.
اما نکته مهمی که در مورد تجاوز به عنف مطرح می‌شود، موضوع اثبات زنا و از آن مهم‌تر اثبات این است که آیا زنا بدون رضایت زن و با قهر و غلبه صورت گرفته است یا خیر؟
و اثبات این موضوع نیز بر عهده قربانی است؛ بنابراین، اگر چنانچه زنا مورد انکار مرد باشد زن باید آن‌را اثبات کند و درعین‌حال باید ثابت کند که نزدیکی بدون رضایت وی رخ‌داده است.
اثبات جرم تجاوز به عنف
باید متهم در نزد قاضی 4 بار اقرار کند و اقرارهای وی در نزد پلیس ملاک رأی قاضی نیست.
همچنین طبق ماده 120 قانون مجازات اسلامی یکی از شرایط اثبات زنا، علم قاضی است که از طریق متعارف حاصل می‌شود، یعنی این‌که قاضی می‌تواند با توجه به اقرارهای کسانی که مورد تجاوز قرارگرفته‌اند و سایر قرائن و شواهد، جرم متهم را زنای به عنف تشخیص داده و حکم صادر کند.
ممکن است متهم ابتدا نزد قاضی اقرار ولی بعد انکار کند که اینجا قاضی می‌تواند با استفاده از علم خود حکم صادر کند. یکی از راههای دیگر اثبات جرم، حضور 4 شاهد است.: زمانی که 4 شاهد برای اثبات جرم وجود نداشته باشد، قاضی می‌تواند به علم خود رجوع کند.
اما آیا اقرار زنانی که مورد تجاوز قرارگرفته‌اند، نمی‌تواند دلیلی محکم برای صدور حکم از سوی قاضی شود؟
طبق شرع و قاعده حقوقی اقرار هرکسی علیه خودش نافذ است ولی اقرار زنانی که مورد تجاوز قرارگرفته‌اند، برای علم قاضی مهم است و جزو قراین و شواهد محسوب می‌شود.
منبع: تبیان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *