آزادی 2143 زندانی غیرعمد در سه‌ماهه سال 95

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵


آزادی 2143 زندانی غیرعمد در سه‌ماهه سال 95

معاون مالی و اداری ستاد دیه کشور گفت: از ابتدای سال با همت خیرین 2 هزار 143 نفر از مددجویان جرائم غیرعمد با تفکیک جنسیتی 2 هزار و 73 محکوم مرد و 70 زندانی زن از بند حبس رهایی یافته‎اند.
به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، علی مهربان در جشن آزادی محبوسان نیازمند جرائم غیرعمد مرکز استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: میزان بدهی این دو هزار زندانی مبلغی معادل یک هزار و 800 میلیارد ریال بود که با تلاش کمیته صلح و سازش این نهاد حمایتی تا میزان 700 میلیارد ریال از این اعتبار باگذشت شاکیان و طلبکاران کسر و مابقی نیز به همت نیکوکاران استانی تأمین شد.
وی در تشریح عملکرد ستاد دیه در سال گذشته گفت: از محل کمکهای صد درصد مردمی هشت هزار و 565 زندانی واجد شرایط که قریب به 280 نفر آنها را نیز بانوان تشکیل می‌دادند در سال 94 از بند زندان رهایی یافتند.
وی ادامه داد: یک هزار و 866 نفر از این زندانیان به علت ناتوانی در پرداخت دیه، چهار هزار و 526 نفر به علت مشکلات مالی، یک هزار و 775 نفر به علت مهریه‌های نامعقول و 398 نفر هم به دلیل ناتوانی در تأمین نفقه در زندانها به سر می‌بردند که با دستان پرمهر نیکوکاران و البته تلاش جمع زیادی از خانواده‌های این محبوسان در اعطای آورده اعتبار لازم برای آزادی این افراد تأمین شد.
معاون مالی و اداری ستاد دیه کشور آبرومندی افراد را از بارزترین مؤلفه‌های دستگیری در این مجموعه مردمی معرفی کرد و یادآور شد: ستاد دیه از سال 69 تا به امروز با همت مردم نوع‌دوست ایران اسلامی زمینه آزادی بیش از 96 هزار زندانی جرائم غیرعمد را از زندانهای کشور فراهم کرده است که 45 هزار نفر این مددجویان نیازمند با بدهی دیه و 51 هزار نفر آنها را نیز بدهکاران مالی شامل می‌شدند.
مهربان، در راستای برنامه‌های ویژه ستاد دیه در ماه رمضان گفت: در این ماه پربرکت طبق برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده ما تا روز عید فطر میزبان برگزاری 246 جشن گلریزان در نقاط مختلف کشور خواهیم بود که از این تعداد جالب است 19 جشن در استان پهناور سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود که ازلحاظ عددی رتبه خوبی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
آزادی 142 زندانی سیستانی در سال 95
در ادامه این جشن، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس‌کل دادگستری و ریاست هیات مدیره ستاد دیه شعبه این استان نیز در سخنانی گفت: از ابتدای سال 94 تاکنون 142 نفر از مددجویان جرائم غیر عمد از زندان آزادشده‌اند که از این تعداد 48 نفر بابت دیه ناشی از تصادفات جرحی و فوتی، 43 نفر به دلیل محکومیتهای مالی و 51 نفر هم به دلیل تعهد مهریه و عدم توانایی در پرداخت نفقه در زندان حبس بودند.
وی افزود: مجموع بدهی این افراد 14 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده که از این تعداد 8 میلیارد و 200 میلیون تومان از طریق اخذ گذشت از اولیاءدم، شاکیان و طلبکاران تأمین‌شده است.
این مسئول قضایی با اشاره به عملکرد سال گذشته این ستاد در آزادی 119 زندانی غیرعمد تصریح کرد: از ابتدای سال 95 تاکنون 23 نفر از مددجویان واجد شرایط از زندانهای سطح این استان آزاد شده‌اند که دلیل محکومیت حبس 11 نفر از این افراد به دلیل دیه، 6 نفر بابت محکومیت مالی و 6 نفر هم به سبب مهریه و نفقه می‌باشد.
حمیدی با تقدیر از مهیاری خیرین این استان در راستای آزادی زندانیان نیازمند گفت: از ابتدای سال جاری 785 میلیون تومان از جانب نیکوکاران برای آزادی زندانیان تحت حمایت ستاد دیه به حسابهای بانکی این مجموعه مردمی واریز شده است که امید است با اتکا به همین وجوهات مردمی زمینه آزادی 47 زندانی حاضر در سطح زندانهای این استان نیز تا پایان ماه مبارک رمضان فراهم شود.
رئیس‌کل دادگستری سیستان و بلوچستان یادآور شد: سال گذشته سیستان و بلوچستان رتبه سوم کشور را در برگزاری جشنهای گلریزان و در جمع‌آوری مبالغ خیرین نیز رتبه پنجم کشوری را داشته است.
جوانان دربند زیادی امید به همت ما دارند
آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان هم در این مراسم اهتمام فزاینده اصناف و بازاریان برای مشارکت در این مراسم بسیار ارزشمند ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از همشهریان و هموطنان ما هستند که نه به دلیل سوءنیت مجرمانه و نه برحسب یک برنامه‌ریزی قبلی بلکه برحسب یک اتفاق ناخواسته روانه زندان می‌شوند که تلاش برای دستگیری از این افراد نیازمند و غیر بزهکار یک تکلیف عمومی برای ما به شمار می‌آید.
وی تصریح کرد: در متون اسلامی نیز به‌صراحت آمده است افرادی که برایشان مشکلات به‌وجود می‌آید و نمی‌توانند از پس مشکلات خود برآیند و به‌طور مثال اگر کسی آسیبی دید و نتوانست از پس این مشکل خود برآید وظیفه اقوام است که برای حل مشکل او به‌پا خیزند.
امام‌جمعه زاهدان ادامه داد: خیلی از جوانان در زندان چشم به کمک خیرین دوخته‌اند جوانانی که این افراد محبوس بدون شک سرمایه‌های ارزشمند امروز جامعه اسلامی و نیروهای آماده‌به‌خدمت برای این کشور هستند که اگر ما در این حوزه درد فرد مسلمانی را بشنویم و همدرد او نباشیم و کاری برای استخلاص وی انجام ندهیم سایر عبادات و اعمال ما نیز زیر سؤال خواهد بود.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: مراسم گلریزان مراسم اهتمام است اهتمامی برای حل امور مسلمانان و وظیفه همگان است برای این مهم تلاش کنند. منبع: ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *