دستگیری کلاه‌بردار 30 میلیارد ریالی

دسته: جرمشناسی
بدون دیدگاه
جمعه - 23 مهر 1395


دستگیری کلاه‌بردار 30 میلیارد ریالی

دستگیری کلاهبردار 30 میلیارد ریالی

 

 

  فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: یک نفر به اتهام 30 میلیارد ریال کلاهبرداری دستگیر و تحویل مقامهای قضایی استان شد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری پلیس، سرتیپ مجید شجاع افزود: متهم تاکنون به برداشت 30 میلیارد ریال از حساب مشتریان با جعل مدرک اعتراف کرده است که دراین‌ارتباط پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی پرونده به دادسرا اعزام شد. وی در مورد چگونگی این کلاه‌برداری گفت: با رصد اخبار و اطلاعات روزانه توسط دایره اطلاعات جنایی پلیس و دریافت اخباری مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان، جعل و اخذ تسهیلات غیرمجاز از بانک توسط یکی از کارمندان موسسه مالی، بررسی صحت خبر از طریق حراست موسسه مربوط پیگیری شد. وی افزود: پس از تحقیقات میدانی کارآگاهان،30 نفر از صاحبان حساب شکایت خود را مطرح کردند و با دستور قضایی دستگیری متهم در دستور کار قرار گرفت که قبل از اخذ دستور، متهم اقدام به مخفی شدن دریکی از روستاهای شهرستان مربوط کرده بود. سرتیپ شجاع بیان کرد: اقدامهای فنی پلیسی برای دستگیری متهم به علت کارشکنی یکی از همکارانش مثمر ثمر نبود و منتج به فرار متهم تحت تعقیب از شهر به نقطه نامعلومی شد. وی عنوان کرد: تعقیب ادامه داشت و درنهایت با به‌کارگیری تمام توان و استفاده از ظرفیت سیستمهای اطلاعاتی و شگردهای خاص پلیسی متهم دریکی از استانهای هم‌جوار رد زنی شد. سردار شجاع بابیان این‌که بلافاصله مأموران پلیس آگاهی با گرفتن نیابت قضایی به استان محل سکونت متهم متواری، اعزام شدند ،افزود: پس از اقدامهای فنی پلیسی نامبرده در یک عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیر شد.منبع: ایرنا

علل کلاهبرداری در جامعه

ریشه‌های اجتماعی کلاه‌برداری در جامعه در دو عامل ذهنی و عینی موردبررسی قرار می‌گیرد. در عامل عینی کلاه‌برداری، نظام اقتصادی در جامعه آن‌طور که باید شفاف باشد و روان حرکت ‌کند، نیست. محمدامین قانعی راد: ریشه‌های اجتماعی کلاه‌برداری در جامعه در دو عامل ذهنی و عینی موردبررسی قرار می‌گیرد. در عامل عینی کلاه‌برداری، نظام اقتصادی در جامعه آن‌طور که باید شفاف باشد و روان حرکت ‌کند، نیست. در اقتصاد معمولی و سالم می‌توان فرایندها و اتفاقاتی که در آینده نزدیک و حتی دور می‌افتد را پیش‌بینی و بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد، «مثلاً اگر قرار است چکی صادر کنیم، یقین کنیم مشکلی در پرداخت این چک نخواهیم داشت»، یعنی بتوانیم بر مطالبات بازار حساب بازکرده و برمبنای آن تعهداتی را تعریف کنیم. زمانی که شرایط اقتصادی در جامعه نامناسب و آشفته باشد افراد نمی‌توانند مطالبات مالی خود را به‌راحتی و از مسیرهای درست پرداخت کنند درنتیجه برای به دست آوردن مطالبه خود به راههای نامشروع یعنی کلاه‌برداری روی می‌آورند، چه‌بسا ذاتاً کلاه‌برداری نباشد اما شرایط اقتصادی و اجتماعی آنها را مجبور به روی آوردن به مسیرهای نادرست می‌کند، بنابراین کلاه‌برداریهای عینی درنتیجه نابسامانی وضعیت اقتصادی، فقدان سرمایه اجتماعی و اعتماد شکل می‌گیرد و موجب به وجود آمدن کلاهبردایهای خواسته یا ناخواسته می‌شود و لازم است نهادهایی در جامعه وجود داشته باشند که از این افرادی که قربانی یک شرایط نابسامان هستند، حمایت کنند. شیوع چشم و هم‌چشمی، زیاده‌خواهی، تجمل‌گرایی، مادی‌گرایی و پول‌دوستی در جامعه موجب شده افراد برای به دست آوردن ثروت بیشتر به سمت مسیرهای غیرقانونی و نادرست حرکت کنند. درواقع گسترش مادی‌گرایی در جامعه فرهنگ را مستحیل می‌کند، ذهنیتها را به سمت کسب منافع مالی بیشتر می‌کشاند و چون فرد از طریق فرایندهای عادی نمی‌تواند تراکم ثروت داشته باشد درنتیجه برای جبران زیاده‌خواهیهای خود دست به هر کاری می‌زند. در بیشتر معاملات اقتصادی و بازاری جامعه کلاه‌برداری ذهنی وجود دارد و تأسف‌بار این است که بسیاری از این کلاه‌برداریها مطرح نمی‌شود و پنهان می‌ماند. کلاه‌برداریهای ذهنی در جامعه کاملاً برحسب خواست اتفاق می‌افتد یعنی فرد با پیش‌بینی و اطلاع خود دست به آن عمل می‌زند و معمولاً کلاه‌برداریهای بزرگ به این شیوه صورت می‌گیرد. کلاه‌برداریهای ذهنی فقط بازار، تولید و اقتصاد را شامل نمی‌شود بدین معنا که تقریباً در اکثر بخشهای فرهنگی، خدمات بهداشتی درمانی، آموزش، امور اداری و غیره نوعی عدم صداقت و سوءاستفاده از مشتری و موقعیت وجود دارد. مشکلی که در جامعه وجود دارد این است که کارکرد نهادهای خانواده، آموزشی و مذهبی به دلیل اینکه در سیطره اقتصاد قرارگرفته‌اند ناکارآمد شده و سایه سنگینی اقتصاد دراین نهادها احساس می‌شود. به‌طوری‌که در مذهب نیز نقش پول بسیار پررنگ است به‌نحوی‌که گویی طبقات محروم‌تر از وجدان مذهبی کمتری برخوردار هستند و مذهب نیز با طبقات اجتماعی بالا پیوند خورده است. باید در نظر داشت مذهب در جامعه، تحت تأثیر اقتصاد قرارگرفته است. مثال بارزی که برای پولی شدن ابعادی از مذهب در جامعه می‌توان ذکر کرد تأسیس بانک یا صندوقهای پولی با اسامی مذهبی است. بسیاری از افراد ثروتمند با سوء‌استفاده از اعتقادات مذهبی مردم به فعالیت اقتصادی بعضاً نادرست دست می‌زنند، بعد از مدتی در فعالیت خود مرتکب انواع فسادها می‌شوند و این فسادهای مالی تحت پوشش مذهب اتفاق می‌افتد که درنتیجه موجب می‌شود مذهب درگیر فرایندهایی شود که درنهایت کارکرد خود را در جامعه که باید آموزنده و بازدارنده از انواع آسیبها باشد، از دست می‌دهد. نباید اجازه داد نابسامانی و به‌هم‌ریختگی وضعیت اقتصادی در کارکرد مذهب در جامعه تأثیر منفی بگذارد.

منبع: فردا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *